In april 1979 is met het schap contact geweest. Men had toen geen geschikte kracht.
Later bleken er wel 3 geschikte mensen voor deze baan te zijn. Spreker drukt het
college op het hart voortaan hier beter om te denken. Het werkvoorzieningsschap werkt
altijd goedkoper da-n een loonbedrijf.
De heer van der Wagen vraagt, of het college over de openingstijden ook contact
heeft gehad met de verenigingen van Plaatselijk Belang.
Mevrouw Dekker wil graag de financiële consequenties van dit voorstel vernemen.
Wethouder Terpstra antwoordt, dat wat Warga betreft, in principe niets tegen
verschuiving van enkele uren is. Dit zal wel in overleg met de brugwachter moeten
gaan. Deze is al aangesteld. Wat de vermeerdering van het aantal uren met één voor
Wartena betreft, merkt spreker op, dat dit opnieuw zal moeten worden bezien, spreker
kan hierover geen toezegging doen.
Wat de opmerking van de heer Zwart over het Werkvoorzieningsschap aangaat,merkt
spreker op, dat er vorig jaar om een kracht is gevraagd. Deze was toen niet aanwezig,
naderhand is niet meer gevraagd. Het college zal echter in de toekomst met de op
merking van de heer Zwart rekening houden. Wat de bediening betreft, neemt de heer
Bemelaar 40 uren per week voor zijn rekening, de overige 14 uren zullen door een
vakantiehulp worden waargenomen. Hierdoor kan de gemeente 14.000,besparen in
haar aanvankelijke opzet. Voor volgend jaar zal eerst contact met het werkvoorzienings-
schap worden opgenomen.
De voorzitter merkt nog op, dat gedeputeerde staten deze nieuwe regeling moeten
goedkeuren. Over het schema in het voorstel is ambtelijk overleg geweest met de
provinciale waterstaat. Bij een wijziging in de bedieningstijden zal eerst weer
contact met de provinciale waterstaat moeten plaats vinden. Indien deze akkoord gaat
zal het besluit ter goedkeuring worden ingezonden.
Wethouder Terpstra merkt nog op7 dat het college geen kans gezien heeft over de
regeling nogmaals contact met de vereniging voor dorpsbelang op te nemen. In eerste
instantie is dit wel gebeurd. Spreker acht het logisch, dat men in Warga het aantal
uren nog wel wil uitbreiden.
De heer Zwart zegt met het antwoord van het college akkoord te gaan wanneer zijn
voorstel wordt overgenomen. Maar dan voortaan wel de volgorde Arbeidsbureau-Werk-
voorzieningsschap-derden aanhouden. Spreker kan zich niet voorstellen, dat deze
wijziging in Wartena problemen met de brugwachter zal geven, nu het aantal uren al
is teruggebracht.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dan conform het voorstel van de heer Zwart
besloten
Nadat het officiële gedeelte gesloten is, merkt de voorzitter op, dat deze ver
gadering een bijzonder tintje heeft, omdat het de laatste vergadering is die de
secretaris bijwoont. Spreker zegt, dat de heer Smits op 3 oktober 1949 als secretaris
werd geïnstalleerd. Er waren 12 van de 13 raadsleden aanwezig. Afwezig was de heer
J.W. de Visser, die blijkbaar al aan het kijken was naar de weg, die voor hem was weg
gelegd. In die vergadering werd o.m. ook besloten tot verkoop van een gedeelte van de
Baai aan de fa. Halbertsma voor 0,25 per m2, spreker zegt dat water voor die prijs
graag terug willen hebben. In die vergadering kreeg de secretaris na zijn installatie
nog de gelegenheid om een weerwoord te spreken, omdat hij meende,dat de functie van
de secretaris in de gemeentewet wel wat simpel was omschreven. Ook zei hij voor de
volle 100% toe, dat hij zijn volle medewerking zou verlenen zonder aanzien des
persoons of richting. In die periode van 30 jaar, waarin de raad zo'n 350 x bijeen
is geweest,is die stelling wel bevestigd. Hij zou kunnen zeggen "Hiel myn libben
fleach foarbij aide trouwe Grou bij dij". Spreker zegtdat een secretaris een
pommerant is. Hij is geen lid van het college van burgemeester en wethouders. Hij
denkt daar zelf wel eens wat anders over. Wel speelt hij een zeer voorname rol in
het hele gebeuren van raad en burgemeester en wethouders. Alle besluiten dragen zijn
handtekening, zodat hij daardoor een zeer invloedrijke positie heeft, bij het bepalen
van het gezicht van de gemeente naar buiten.