MEENTE ÏDAARDERADEEL
GROUW
No. 1458.
8. Voorstel tot hettreffen van
verkeersmaatregelen in de
Kom Grouw.
Aan de gemeenteraad.
Grouw, 9 mei 1980.
Momenteel zijn de Stationsweg, Parkstraat en Paviljoenstraat aangewezen
als voorrangsweg, hetgeen aanleiding geeft tot het rijden met grote snel
heden, vaak meer dan 50 km/uur.
In de Paviljoenstraat is thans het rijden in beide richtingen toegestaan
voor alle verkeer. Deze straat is smal en er zijn hier geen trottoirs.
Aan de straat is een intensieve woonbebouwing. Eén en ander is voor de
straatvereniging aanleiding geweest tegen het verkeersgevaar aktie te
voeren, zoals laatstelijk het plaatsen van snelheidsbeperkende borden, die
echter geen enkele rechtskracht bezitten.
Ook in andere straten in de wijk "Oosterveld" doet zich een soortgelijke
situatie voor. Met name de Drachtsterweg kan worden aangemerkt als een ver-
keersgevaarlijke straat.
Door de buurtverenigingen Paviljoenstraat en Drachtsterweg is een werk
groep in het leven geroepen, die de verkeerssituatie in de wijk "Oosterveld"
heeft geïnventariseerd en door middel van een rapport aanbevelingen aan het
gemeentebestuur heeft gedaan. Het betreffende, rapport gaat ter oriëntatie
mede hierbij.
Blijkens het bovengenoemde rapport, wil men in de wijk "Oosterveld"
graag komen tot een "woonerf"De genoemde werkgroep erkent echter daarbij
dat een dergelijke reconstruktie van de wijk nadere oriëntatie, studie en
overleg behoeft. Daartoe zou een kommissie moeten worden geïnstalleerd,
waarin gemeentebestuur, externe adviseurs en buurtvereniging vertegen
woordigd zouden dienen te zijn, en welke als taak zou dienen te krijgen ons
college inzake de herinrichting van de wijk "Oosterveld" te adviseren.
Vooruitlopend op een definitieve reconstruktie stelt de werkgroep in
haar rapport reeds een aantal verkeersmaatregelen voor, die ten doel hebben
de snelheid van het gemotoriseerd verkeer te beperken en het niet-bestem-
mingsverkeer in de woonstraten te weren. De genoemde verkeersmaatregelen
omvatten voornamelijk het instellen van éénrichtingsverkeer in alle straten
in de wijk.
Bij een onderzoek ter plaatse is ons echter gebleken, dat de door de
werkgroep voorgestelde maatregelen niet zondermeer te verwezenlijken zijn.
Reden c.q. oorzaak daarvan is de aanwezigheid van het bedrijf
"Stork b.v." aan de Volmaweg, ten noorden van de wijk "Oosterveld", alsmede
de bereikbaarheid van dit bedrijf door zwaar en lang vrachtverkeer, alsmede
de bereikbaarheid van de jeugdherberg door autobussen.
Voor de veiligheid van de bewoners en het verkeer in de Paviljoenstraat
en de Drachtsterweg is het naar onze mening wel gewenst een aantal ver
keersmaatregelen te nemen, welke kunnen leiden tot een verbetering van de
verkeerssituatie in de wijk "Oosterveld".