MEENTE ÏDAARDERADEEL GROUW No. 1458. 8. Voorstel tot hettreffen van verkeersmaatregelen in de Kom Grouw. Aan de gemeenteraad. Grouw, 9 mei 1980. Momenteel zijn de Stationsweg, Parkstraat en Paviljoenstraat aangewezen als voorrangsweg, hetgeen aanleiding geeft tot het rijden met grote snel heden, vaak meer dan 50 km/uur. In de Paviljoenstraat is thans het rijden in beide richtingen toegestaan voor alle verkeer. Deze straat is smal en er zijn hier geen trottoirs. Aan de straat is een intensieve woonbebouwing. Eén en ander is voor de straatvereniging aanleiding geweest tegen het verkeersgevaar aktie te voeren, zoals laatstelijk het plaatsen van snelheidsbeperkende borden, die echter geen enkele rechtskracht bezitten. Ook in andere straten in de wijk "Oosterveld" doet zich een soortgelijke situatie voor. Met name de Drachtsterweg kan worden aangemerkt als een ver- keersgevaarlijke straat. Door de buurtverenigingen Paviljoenstraat en Drachtsterweg is een werk groep in het leven geroepen, die de verkeerssituatie in de wijk "Oosterveld" heeft geïnventariseerd en door middel van een rapport aanbevelingen aan het gemeentebestuur heeft gedaan. Het betreffende, rapport gaat ter oriëntatie mede hierbij. Blijkens het bovengenoemde rapport, wil men in de wijk "Oosterveld" graag komen tot een "woonerf"De genoemde werkgroep erkent echter daarbij dat een dergelijke reconstruktie van de wijk nadere oriëntatie, studie en overleg behoeft. Daartoe zou een kommissie moeten worden geïnstalleerd, waarin gemeentebestuur, externe adviseurs en buurtvereniging vertegen woordigd zouden dienen te zijn, en welke als taak zou dienen te krijgen ons college inzake de herinrichting van de wijk "Oosterveld" te adviseren. Vooruitlopend op een definitieve reconstruktie stelt de werkgroep in haar rapport reeds een aantal verkeersmaatregelen voor, die ten doel hebben de snelheid van het gemotoriseerd verkeer te beperken en het niet-bestem- mingsverkeer in de woonstraten te weren. De genoemde verkeersmaatregelen omvatten voornamelijk het instellen van éénrichtingsverkeer in alle straten in de wijk. Bij een onderzoek ter plaatse is ons echter gebleken, dat de door de werkgroep voorgestelde maatregelen niet zondermeer te verwezenlijken zijn. Reden c.q. oorzaak daarvan is de aanwezigheid van het bedrijf "Stork b.v." aan de Volmaweg, ten noorden van de wijk "Oosterveld", alsmede de bereikbaarheid van dit bedrijf door zwaar en lang vrachtverkeer, alsmede de bereikbaarheid van de jeugdherberg door autobussen. Voor de veiligheid van de bewoners en het verkeer in de Paviljoenstraat en de Drachtsterweg is het naar onze mening wel gewenst een aantal ver keersmaatregelen te nemen, welke kunnen leiden tot een verbetering van de verkeerssituatie in de wijk "Oosterveld".

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1980 | | pagina 33