-8- Een autobus bij de jeugdherberg kan dan bijvoorbeeld geen koffers lossen. Is hieraan wel voldoende aandacht besteed. Als spreker goed begrepen heeft moet men bij eenrichtingsverkeer aan de rechterkant van de rijrichting parkeren. Dit zal een rem op het verkeer betekenen. Momenteel heerst in de Paviljoenstraat een parkeerver bod. Bij geen parkeerverbod zullen er ongetwijfeld auto's geparkeerd worden, hetgeen de snelheid van het rijdend verkeer zal temperen. Spreker stelt voor de kamer van het huisje hoek Gedempte Haven weg te breken, om de verkeerssituatie te verbeteren en ook de bocht bij de Volmaweg af te scherpen. Indertijd is er een plan geweest langs de Volmaweg insteekhavens te maken, Dit plan moet wel in gedachten worden gehouden. Eventueel zal een stukje van de Minne Finne worden aangekocht. Spreker is er voorstander van dit gewijzigde plan, waaraan zeker risico's kleven, uit te proberen en in het najaar opnieuw onder de loep te nemen. De heer Knossen vraagt zich af, waarom voor dit plan is gekozen en niet wat de suggestie van Hpart voor het Komplan was. Ook spreker ziet een 24 uurs-parkeren niet zitten. Het punt van de heer de Wolf, het maken van insteekhavens langs de Volmaweg dient in studie te worden genomen. Verder dient het parkeerverbod in de Paviljoenstraat te worden opgeheven. Spreker zou graag horen welke criteria burgemeester en wethouders denken aan te leggen bij de verdere uitwerking van het plan. De voorzitter zegt, dat ook het college erkentelijk is voor het werk van de werk groep. Dit betekent niet, dat het gehele rapport critiekloos moet worden overgenomen. Bekeken moet worden hoe een en ander in het bewegingsproces moet worden overgenomen. In algemene zin is het hier kiezen of delen. Men kan ook zeggen:"we beginnen met een schone lei en ruimen alle woningen in dat gebied op"Men zou dan tot een gehele andere situatie komen dan nu. Het is dus een keuze over mogelijkheden die er zijn. Er is gezegd, waarom een stopverbod voor de jeugdherberg. De bussen kunnen toch parkeren op het parkeerterrein bij de Volmaweg. Wanneer groot verkeer via de Gedempte Haven wordt geleid, dan vergt dat maatregelen. Daarmee hangt samen het betoog over het huisje, dat een beeldbepalend structureel element in de kom is. Het verkeer zal reke ning moeten houden met de aard van de bebouwing. Een gelukkige omstandigheid is, dat de lichtmast en het schakelkastje kunnen worden verplaatst waardoor een verruiming ontstaat Gezien het tijdstip heeft het college gemeend het nu aan de raad te moeten voor leggen en het niet via Hpart te spelen. Dan was het voor half juli nog niet in werking. Men moet nu beslissen en niet uitstellen. Het 24-uurs-parkeren is ingegeven door de gedachte, dat dit perkeerplaatsje niet bestemd moet zijn voor langparkeerdersNu staat er een trekker, caravan sn vrachtwagenHet terrein is niet bestemd voor mensen, die 24 uur gaan zeilen. Het vraagstuk kiezen of delen geldt ook voor het groene brugje. De brug is geschikt voor het verkeer en hoort in het hele verhaal thuis. Als je het gebied wilt sparen moet je het brugje gebruiken. Bij de voorrangskruising Parkstraat/Gedempte Haven was de achterliggende gedachte, v/elke kant ga ik op, bij het inrijden van de Paviljoenstraat, eerst stoppen, derhalve een vertragend element invoeren. Het betekent wel dat alle vereiste borden moeten worden geplaatst. Spreker zegt wel te overwegen de richtingspijl naar de Parkstraat te verwijderen en het verkeer zelf te laten beslissen welke kant hij oprijdt. Spreker zegt, wat de opmerking van de heer Draisma betreft, dat er betere plannen te bedenken zijn maar om de beslissing nu uit te stellen is niet de gewenste oplossing. In de komende maanden zullen we zien of er fouten zijn gemaakt en over een half jaar kunnen we hierover een gefundeerde mening vormen. Het weren van bestemmingsverkeer in het Oosterveldgebied is op zich voor de bewoners een goede zaak. Maar het gemeentebestuur moet de belangen afwegen. Het moet niet zo zijn, dat pijnen die in het Oosterveld worden geleden naar de Gedempte Haven worden verlegd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1980 | | pagina 19