-14-
Daarom is het reëel meer woningen naar Wartena te schuiven» V/ar ga komt wat de woning
zoekenden betreft op de 2e plaats. Dit dorp zal in principe dus ook wat meer moeten
hebben. Spreker meent dan ook, dat er niets op tegen is de verdeling iets te ver
schuiven ten gunste van Wartena.
De heer Draisma zegt, dat de nota aangeeft, dat in bijzondere gevallen een ander
uitgangspunt kan worden genomen. Spreker vraagt zich af, of de cijfers van de andere
dorpen niet kunnen blijven staan, en dan Wartena een extra injectie te geven op basis
van l-lVs en dan op een getal komt, dat te vergelijken is met het voorstel van de
heren Zwart en de Wolf. Spreker meent ook, dat aan deze cijferbrei een betrekkelijke
waarde moet worden toegekend. Hij kan zich overigens voorstellen, dat Wartena het
toch op prijs stelt dat er andere cijfers op papier worden gezet, waaruit blijkt dat
de raad het serieus opvat. Spreker zegt, dat het verder een kwestie is, uit welke
intentie een en ander moet worden bezien. Door tijdig in te spelen op vervangende
plannen en met de vereniging Dorpsbelang te praten kan een overleg situatie worden
gecreëerd, waaruit inderdaad blijkt wat er zal gebeuren. Een ramingsoverzicht van
bestemmingsplannen kan al een vingerwijzing zijn. Spreker meent, dat de volgende fase
van het bestemmingsplan een studieobject wordt van: "Waar plakken we volgende fase
aan Hij onderschrijft een groot deel van het voorstel van Dorpsbelang. Ook voor
de gemeente moet het netto resultaat voor Wartena in de afgelopen jaren een spijtige
constatering zijn. Spreker meent wel, dat de natuurlijke aanwas per dorp niet mag
v/orden aangetast.
De heer v.d. Goot is het met het stuk van de heer Zwart eens. Het is inderdaad
een erg moeilijk plan om te lezen. Ook spreker is van mening, dat Wartena in groei is
achtergebleven. Wellicht is er nu een kans met Grouw wat minder en Wartena wat meer.
Hij kan zich dan ook in het voorstel van mevr. Faber wel vinden.
De heer van Gorkum zegt, dat ook regionaal overleg over een nota, die met dit
onderwerp annex is, plaats gevonden heeft. Toen is door de vertegenwoordiger van de
PvdA gevraagd de dorpenplannen regionaal aan te pakken. Het dagelijks bestuur heeft
zich hierover positxef uitgelaten. Is er al iets bekend, dat dit stuk regionaal zal
worden gespeeld en gaat dit stuk ook naar de regio toe ter kennisneming of om advies?
De voorzitter antwoordt, dat deze brij van cijfers eigenlijk voor iedereen speelt
die in deze materie niet thuis is. De cijfers zijn ontleend aan de Structuurschets en
opgesteld door een deskundig bureau, die weten hoe ze er aan komen.
Spreker zegt, dat het dorpenplan gebaseerd is op de nota Groba, dat een voorbereidend
stuk is voor het streekplan Friesland. Dit streekplan gaat er van uit, dat het eens
in de 5 jaar wordt aangepast aan dan bekende gegevens. Ook een dorpenplan moet men
in dat verband zien. Het kan best zijn, dat dit ook over 5 jaar moet worden aangepast.
Spreker zegt, dat op zichzelf de nota Groba uitgaat van 2 openingen, waaruit blijkt, dat
er rekening is gehouden met onvoorziene omstandigheden. Van de in het streekplan ge
noemde verdeling kan worden afgeweken, indien daarvoor aanvaardbare argumenten aan
gedragen worden bij de provincie. Dat is opening nummer één. De andere opening is,
dat alle dorpen zijn ingedeeld in een groeiklasse. Een afwijking van één groeiklasse
hoger of lager kan door gedeputeerde staten geaccepteerd worden. Zij moeten dit dan
meedelen aan de Provinciale Staten. Dit hoeft niet te leiden tot wijziging van het
Streekplan, maar gedeputeerde staten zullen dan de machtiging moeten hebben naar
boven of beneden, wat het aantal woningen betreft, hiervan af te wijken.
Dit sluit aan bij het verhaal van de heer Draisma,dat het mogelijk is het per
centage voor Wartena te zetten op 1 a Spreker meent, dat men dan niet veel verder
komt dan mevr. Faber en de heer v.d. Wagen hebben gesuggereerd, omdat de groei van
ue gemeente als zodanig vast ligt. Men moet binnen de marge van de toegestane groei
van de gemeente schuiven met het aantal woningen.
Indien de gemeente 1 a lh% groeit levert dat een X aantal woningen op, die de gemeente
zelf kan verdelen.