- 2 - Het kan best voorkomen, dat na een paar maanden betrokkene niet langer van de dienst gebruik wenst te maken. Het is dan redelijk, dat hij een ge deelte terug kan krijgen. Hiervoor dient een ontheffings-bepaling. 6. Piant-1.75. Het doet vreemd aan; dat een algemene politieverordening 20,25 kost en een bouwverordening 21,25 (zie ook latere opm.) 7.'1.755.3. Inlichtingen bevolking. Let op de ontheffingsbepaling. Vaak worden aan het verstrekken van in lichtingen voorwaarden verbonden. Daar wordt dan in de verordening naar verwezen. Hoe zit dat in Idaarderadeel? Staat daar soms iets in over terug gave van leges als niet van een abonnement volledig gebruik wordt gemaakt? 8.-1.758.1 - 1.758.18 en-1.758.3. In het ene geval wordt gerept van een tarief voor één jaar en in het andere geval van een tarief per kalender jaar. 9.-1.777.51. Hinderwet vergunning. Dit artikel is onvolledig. De gemeenten worden de laatste tijd met veel extra werk opgezadeld (toezicht ed.). De behandeling van een aanvraag om een vergunning kan in tijd en kosten sterk variëren. Dit zou in de legesver- ordening tot uitdrukking moeten worden gebracht, in de tariefstelling. 10.-1.778.511. Bouwvergunningen. In dit artikel is omschreven wat onder bouv/kosten moet worden verstaan, alleen ontbreekt een belangrijk gegeven n.l. of het algemene 3%.tarief per 1.000,nu betrekking heeft op de bouwsom inklusief of exklusief b.t.w. Voor het bepalen van de bouwsom dient in ieder geval verwezen te worden naar de z.g. U.A.V. voorwaarden. Volgens deze voorwaarden bedraagt de bouw som een bedrag exklusief b.t.w. Wat verder opvalt is dat de leges voor de bouwvergunningen niet worden ge heven van het rijk, de provincie en voor woningbouwkorporaties enz. Aangezien in artikel 4 geen vrijstelling voor de gemeente zelf is opgenomen, moet gekonkludeerd worden, dat de gemeente zelf wel leges is verschuldigd. Op zich zelf niet onjuist, maar waarom dan wel het rijk en de provincie, waar wij in voorkomende gevallen een flink bedrag aan leges kunnen beuren. Er ontbreken een aantal bepalingen m.b.t. de volgende vraagpunten: 1. Wat is het tarief als geen vergunning nodig is b.v.kleine verbouwing, tijd. vergunningen e.d. 2. In vele gemeenten komt het voor, dat alvorens de bouwvergunning wordt verleend het schetsplan ter beoordeling wordt overlegd. Hiervoor zouden leges kunnen worden berekend. (Met bepaling dat deze in mindering worden gebracht bij het verlenen van de definitieve vergunning! 3. Hoe hoog wordt het tarief als een afwijking wordt gevraagd van een eerder ingediend bouwplan? 4. Hoe m.b.t. het overschrijven van de vergunning op naam van een ander? 5. Als het punt vrijstelling voor rijks- of provinciewerken wordt bekeken (dus wel belasten) zo verdient een gereduceerd tarief aanbeveling, inge val het om civiel-technische werken gaat. Een vrijstelling voor woningbouwkorporaties behoeft niet te worden opge nomen. Deze zijn reeds wettelijk (woningwet) vrijgesteld.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1980 | | pagina 45