- 4 - Bij moeilijker gevallen, waarbij de gemeenten met veel werk worden opgezadeld, zoals toezicht e.d., kan de behandeling in tijd en kosten sterk variëren. In de tariefstelling zou dit tot uitdrukking moeten worden gebracht. Dit geldt evenzeer voor de te verlenen bouwvergunningen. B.v. ver gunningen ex artikel 19 Wet R.O. en artikel 50, 8e lid van de Woning wet moet ook extra werk worden verricht. Spreker zegt dat voorts duidelijk in de verordening moet worden opgenomen dat het om bedragen, exklusief b.t.w. gaat, waarvan de leges worden berekend. Hij vindt het voorts een schadelijke zaak dat voor bouwvergunningen die door rijk en provincie worden aangevraagd geen leges worden berekend. In andere gemeenten moet door deze instanties wel worden betaald. Bij een komend groot projekt (zuiveringsinstallatie) zouden deze leges mooi kunnen worden meegenomen. De heer De Wolf zegt, het in grote lijnen met de heer Bouma eens te zijn. Wanneer de heer Draisma zegt dat hij over financiële kwesties praat, is dat maar betrekkelijk. Over een tariefstelling voor hinder- vetleges kan men niet een beslissing nemen alvorens hierover een diep gaande studie is gemaakt. Spreker zegt uit eigen ervaring te weten, dat de ene hinderwetprocedure heel wat gemakkelijker is dan de andere. Het gaat spreker te ver om dan maar te stellen, dat de een meer moet be talen dan de ander. Zonder studie moet geen glijdend tarief worden vast gesteld. De voorzitter antwoordt, dat b. en w. akkoord gaan met gelijk schakeling van het tarief voor een APV of bouwverordening. Ook met het opnemen van de clausule "exklusief b.t.w.kan het kollege akkoord gaan. Tegen de overige punten heeft het kollege wel bezwaar. Spreker zegt het met de heer De Wolf eens te zijn om hierover volgend jaar een studie te maken. Dit geldt ook voor punt 10 aangaande de leges voor rijk en gemeenten. De heer Draisma zegt, dat indien het kollege de toezegging wil doen dat over punt 9 een ambtelijke studie komt hij met het antwoord van de voorzitter akkoord kan gaan. Spreker heeft er wel wat moeite mee, dat de raad nu niet wil meewerken om voor aan het rijk en provincie ver leende bouwvergunningen voortaan ook leges in rekening te brengen. Hij vindt deze handelwijze inkonsequent. Puur materieel gesproken zouden de leges voor de bouw van een rioolzuiveringsinstallatie mooi meege nomen zijn. De heer Knossen vraagt wanneer de nieuwe verordening komt. Moet men met de vrijstelling van leges voor rijk en provincie wachten totdat het opport van de klaar is. Spreker zou liever zien dat omtrent dit punt eerder een ambtelijk advies werd uitgebracht b.v. in januari of februari. Tegen een tussentijdse wijziging is toch geen bezwaar. Spreker zou gaarne zien dat eerst in de afdeling deze wijzigingen zouden worden besproken alvorens de raad een beslissing neemt. De voorzitter meent dat het te ver gaat om alles eerst via de af delingen te behandelen. Dan heeft een behandeling in een openbare ver gadering weinig zin. De heer Knossen vindt deze wijze van discussie niet juist.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1980 | | pagina 11