- 4 -
Bij moeilijker gevallen, waarbij de gemeenten met veel werk
worden opgezadeld, zoals toezicht e.d., kan de behandeling in tijd en
kosten sterk variëren. In de tariefstelling zou dit tot uitdrukking
moeten worden gebracht.
Dit geldt evenzeer voor de te verlenen bouwvergunningen. B.v. ver
gunningen ex artikel 19 Wet R.O. en artikel 50, 8e lid van de Woning
wet moet ook extra werk worden verricht. Spreker zegt dat voorts
duidelijk in de verordening moet worden opgenomen dat het om bedragen,
exklusief b.t.w. gaat, waarvan de leges worden berekend.
Hij vindt het voorts een schadelijke zaak dat voor bouwvergunningen
die door rijk en provincie worden aangevraagd geen leges worden berekend.
In andere gemeenten moet door deze instanties wel worden betaald.
Bij een komend groot projekt (zuiveringsinstallatie) zouden deze leges
mooi kunnen worden meegenomen.
De heer De Wolf zegt, het in grote lijnen met de heer Bouma eens
te zijn. Wanneer de heer Draisma zegt dat hij over financiële kwesties
praat, is dat maar betrekkelijk. Over een tariefstelling voor hinder-
vetleges kan men niet een beslissing nemen alvorens hierover een diep
gaande studie is gemaakt. Spreker zegt uit eigen ervaring te weten, dat
de ene hinderwetprocedure heel wat gemakkelijker is dan de andere. Het
gaat spreker te ver om dan maar te stellen, dat de een meer moet be
talen dan de ander. Zonder studie moet geen glijdend tarief worden vast
gesteld.
De voorzitter antwoordt, dat b. en w. akkoord gaan met gelijk
schakeling van het tarief voor een APV of bouwverordening. Ook met het
opnemen van de clausule "exklusief b.t.w.kan het kollege akkoord
gaan. Tegen de overige punten heeft het kollege wel bezwaar. Spreker
zegt het met de heer De Wolf eens te zijn om hierover volgend jaar een
studie te maken. Dit geldt ook voor punt 10 aangaande de leges voor
rijk en gemeenten.
De heer Draisma zegt, dat indien het kollege de toezegging wil doen
dat over punt 9 een ambtelijke studie komt hij met het antwoord van de
voorzitter akkoord kan gaan. Spreker heeft er wel wat moeite mee, dat
de raad nu niet wil meewerken om voor aan het rijk en provincie ver
leende bouwvergunningen voortaan ook leges in rekening te brengen. Hij
vindt deze handelwijze inkonsequent. Puur materieel gesproken zouden
de leges voor de bouw van een rioolzuiveringsinstallatie mooi meege
nomen zijn.
De heer Knossen vraagt wanneer de nieuwe verordening komt. Moet men met
de vrijstelling van leges voor rijk en provincie wachten totdat het
opport van de klaar is. Spreker zou liever zien dat omtrent dit
punt eerder een ambtelijk advies werd uitgebracht b.v. in januari of
februari. Tegen een tussentijdse wijziging is toch geen bezwaar. Spreker
zou gaarne zien dat eerst in de afdeling deze wijzigingen zouden
worden besproken alvorens de raad een beslissing neemt.
De voorzitter meent dat het te ver gaat om alles eerst via de af
delingen te behandelen. Dan heeft een behandeling in een openbare ver
gadering weinig zin.
De heer Knossen vindt deze wijze van discussie niet juist.