GEMEENTE IDAARDERADEEL
GROUW
Nr. 3130.
6. Voorstel tot het nemen van
verkeersmaatregelen te Wartena.
Aan de gemeenteraad.
Grouw, 5 december 1980.
Zoals u bekend is, is onlangs het plan "Wartena ten noorden
1980" bouwrijp gemaakt. In het kader van dit plan wordt een gedeelte
straat aangelegd, dat vanaf de Bleek aansluit op het Nijpaed en dat
op de tekening door de stedebouwkundige als fiets- en wandelpad is
aangeduid.
Het Nijpaed is in het noord-zuid lopende gedeelte, op de voor u
ter inzage liggende tekening gemerkt B-C, op bepaalde plaatsen
slechts 2.50 m breed en daardoor ongeschikt voor gemotoriseerd ver
keer in beide richtingen. De aansluiting van dit stuk op de Hoofd
straat is daarbij erg onoverzichtelijk voor bestuurders van motorvoer
tuigen, die in de richting van de Hoofdstraat rijden.
Omtrent eventueel te treffen verkeersmaatregelen hebben wij ad
vies ingewonnen bij de rijkspolitie. Laatstgenoemde adviseert bij
punt C van de tekening een dxvars op de weg geplaatst dubbel schrik-
hek aan te brengen, waar fietsen en voetgangers tussen door kunnen,
maar waarbij bromfietsers en fietsers genoodzaakt zijn af te stappen,
alvorens hun weg te kunnen vervolgen.
Daarnaast zou aan beide zijden een bord, model 17 van bijlage II
van het Reglement Verkeersregels en -tekens (geslotenverklaring voor
voertuigen op meer dan twee wielen) moeten worden geplaatst. Aan de
bewoners e.g. belanghebbenden (huurders garages) zou voor de gesloten
verklaring bij punt B een ontheffing kunnen worden verleend.
Deze door de politie voorgestelde maatregelen worden door de
vereniging VW-Dorpsbelangen en de bewoners van het Nijpaed als posi
tief ervaren. De heer D. van Balen, wonende Nijpaed 10 heeft echter
bezwaren tegen de voorgestelde verkeersmaatregelen. Verwezen zij naar
het ter inzage gelegde advies van de rijkspolitie.
Onze voorkeur gaat uit naar afsluiting van het betreffende weg
gedeelte voor alle verkeer, met uitzondering van voetgangers en
fietsen (derhalve geen bromfietsen en motorfietsen)overeenkomstig
de hiervoor genoemde tekening van het Stedebouwkundig Bureau.
Ten aanzien van het door de heer Van Balen aangevoerde bezwaar
merken wij het volgende op.
Het bexvuste straatgedeelte, waarvoor een geslotenverklaring
wordt voorgesteld, is op de smalste plaats 2.50 m breed. De heer
Van Balen kan thans zijn boerderij via de Bleek bereiken. De Bleek is
4.50 m breed. Wanneer hier personenauto's van bewoners geparkeerd
worden, blijft er altijd nog 3 m straatbreedte over, hetgeen meer
is dan het smalste gedeelte van het Nijpaed.