GEMEENTE IDAARDERADEEL GROUW Nr. 3130. 6. Voorstel tot het nemen van verkeersmaatregelen te Wartena. Aan de gemeenteraad. Grouw, 5 december 1980. Zoals u bekend is, is onlangs het plan "Wartena ten noorden 1980" bouwrijp gemaakt. In het kader van dit plan wordt een gedeelte straat aangelegd, dat vanaf de Bleek aansluit op het Nijpaed en dat op de tekening door de stedebouwkundige als fiets- en wandelpad is aangeduid. Het Nijpaed is in het noord-zuid lopende gedeelte, op de voor u ter inzage liggende tekening gemerkt B-C, op bepaalde plaatsen slechts 2.50 m breed en daardoor ongeschikt voor gemotoriseerd ver keer in beide richtingen. De aansluiting van dit stuk op de Hoofd straat is daarbij erg onoverzichtelijk voor bestuurders van motorvoer tuigen, die in de richting van de Hoofdstraat rijden. Omtrent eventueel te treffen verkeersmaatregelen hebben wij ad vies ingewonnen bij de rijkspolitie. Laatstgenoemde adviseert bij punt C van de tekening een dxvars op de weg geplaatst dubbel schrik- hek aan te brengen, waar fietsen en voetgangers tussen door kunnen, maar waarbij bromfietsers en fietsers genoodzaakt zijn af te stappen, alvorens hun weg te kunnen vervolgen. Daarnaast zou aan beide zijden een bord, model 17 van bijlage II van het Reglement Verkeersregels en -tekens (geslotenverklaring voor voertuigen op meer dan twee wielen) moeten worden geplaatst. Aan de bewoners e.g. belanghebbenden (huurders garages) zou voor de gesloten verklaring bij punt B een ontheffing kunnen worden verleend. Deze door de politie voorgestelde maatregelen worden door de vereniging VW-Dorpsbelangen en de bewoners van het Nijpaed als posi tief ervaren. De heer D. van Balen, wonende Nijpaed 10 heeft echter bezwaren tegen de voorgestelde verkeersmaatregelen. Verwezen zij naar het ter inzage gelegde advies van de rijkspolitie. Onze voorkeur gaat uit naar afsluiting van het betreffende weg gedeelte voor alle verkeer, met uitzondering van voetgangers en fietsen (derhalve geen bromfietsen en motorfietsen)overeenkomstig de hiervoor genoemde tekening van het Stedebouwkundig Bureau. Ten aanzien van het door de heer Van Balen aangevoerde bezwaar merken wij het volgende op. Het bexvuste straatgedeelte, waarvoor een geslotenverklaring wordt voorgesteld, is op de smalste plaats 2.50 m breed. De heer Van Balen kan thans zijn boerderij via de Bleek bereiken. De Bleek is 4.50 m breed. Wanneer hier personenauto's van bewoners geparkeerd worden, blijft er altijd nog 3 m straatbreedte over, hetgeen meer is dan het smalste gedeelte van het Nijpaed.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1980 | | pagina 55