- 33 -
Het kan zelfs de mogelijkheid bieden om efficiënter te werken,
zoals bij behandeling van de begrotingen.
In de Memorie van Antwoord wordt vaak geschreven dat het college
te zijner tijd opdat punt terug zal komen. Wanneer 3 afdelingsver
gaderingen in 1 werkvergadering worden ondergebracht krijt men een
andere werkwijze, die misschien aanvankelijk wat moet wennen. Maar in
goed overleg kan dit best veranderen, tenzij het college daartoe niet
bereid is. Spreker zou gaarne zien, dat het college op redelijke ter
mijn met een ander verhaal komt en daarin dan ook het personeel be
trekt
De heer Bouma zegt, een andere verdediging van dit punt van de
heer Draisma te hebben verwacht. Spreker zegt, dat zijn fractie vierkant
achter het principe van openbaarheid van vergaderingen staat. Dit
hoeft eigenlijk niet ter discussie te staan. Wat voor gevolgen heeft
dit voor de praktijk. Spreker meent te moeten constateren dat de raads
leden tot volle tevredenheid door dit college worden geïnformeerd. Dit
houdt in dat met name in de afdelingsvergaderingen een stuk informatie
wordt gegeven, dat niet direct in de openbaarheid kan komen. Wil men
derhalve openbaarheid instellen bij de afdelingsvergaderingen dan zal
er af en toe geschorst moeten worden. Dit is een logisch gevolg van
dit besluit. Spreker onderkent duidelijk de praktische nadelen hier
van.
Resumerend stelt spreker voor bij wijze van proef de vergadering
van de 2e afdeling openbaar te maken en de eventuele gevolgen daarvan af
te wachten.
De heer Van der Goot is het in principe met openbaarheid eens.
Maar gaat er nu niet een stuk praktische informatie weg. Als éénmans-
fractie stelt hij die informatie erg op prijs. Het zou hem spijten als
dit zou wegvallen.
De voorzitter antwoordt, dat de beantwoording van deze vraag als
summier wordt omschreven. Men kan ook zeggen dat een goed verstaande
slechts een half woord nodig heeft. Het college heeft het advies ge
kregen eens naar Utingeradeel te kijken, waar de financiële positie
bovendien minder is dan in Idaarderadeel zoals de heer Draisma opmerkt.
Spreker zegt, dat wanneer deze gemeente zich spiegelt aan
andere gemeentebesturen, men tot de conclusie komt, dat de behandeling
in commissies uitvoerige adviezering vraagt.
In Leeuwarden b.v. waar reeds openbare commissievergaderingen
zijn, wordt vergaderd aan de hand van uitvoerige documenten die door de
secretaris zijn opgesteld. Dit kost veel tijd en mankracht. Openbare
vergaderingen vragen een uitvoerige voorbereiding van de stukken. Maar
dan mis je een stuk slagvaardigheid, omdat alles aan de hand van
schriftelijke stukken gebeurt. Spreker vraagt zich af wat eingenlijk
het karakter van de afdelingsvergadering is. De openbaarheid komt
toch bij de raadsvergaderingen naar voren en wordt gedekt door de Wet
Openbaar bestuur. Ziet men het karakter van de afdelingen als een voor
uitgeschoven post van de raad en worden in de afdelingen beslissingen
genomen die niet weer in de raad komen dan krijgt de vergadering een
openbaar karakter.