Verkeer en Waterstaat advies heeft moeten uitbrengen over de in het Struc tuurschema Verkeer en Vervoer opengelaten vraag inzake de onderlinge prio riteit van de aanleg respectievelijk ombouw van de rijkswegen 50, gedeelte Emmeloord - Zwolle, en 32, gedeelte Heerenveen - Meppel. Het stemt tot voldoening, dat de minister inmiddels zijn voorkeur voor primair de ver betering van rijksweg 32 heeft uitgesproken. Men mag daarom verwachten, dat de tracévaststellingsprocedure voor het wegvak Steenwijk - Heerenveen (Akkrum) thans met spoed wordt afgehandeld. (Het wegvak Heerenveen-Akkrum is, hoewel het volgens het Structuurschema Verkeer en Vervoer eerst in een volgende uitvoeringsfase zou worden ver beterd, aan het beschouwde wegvak toegevoegd om een zo goed mogelijke over gang te kunnen realiseren tussen de autosnelweg en het later om te bouwen weggedeelte) De nu voorliggende Tracénota bevat de resultaten van een gedegen onderzoek naar de bestaande en gewenste situatie en de mogelijkheden tot realisering van die gewenste situatie. Als hoofdproblemen worden onderscheiden: a. de ongewenste aantasting van het leefmilieu, van de langs de rijksweg gelegen dorpen en buurtschappen, alsmede de barrièrewerking van de bestaande weg voor het kruisende verkeer; b. de grote verkeersonveiligheid van de bestaande weg, met name in de bebouwde kommen van Wolvega en de Blesse; c. de minder goede bereikbaarheid van delen van Friesland, Overijssel en Drenthe waarin belangrijke economische centra zijn gelegen, vanuit overige landsdelen en omgekeerd. Er worden verscheidene alternatieve oplossingen gepresenteerd, welke stuk voor stuk zijn uitgewerkt en aan de hand van diverse aspecten gewaardeerd, namelijk ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer, woon- en leefmilieu, natuur en landschap, energie en grondstoffen en kosten. De zoéven bedoelde oplossingen worden omschreven als varianten van een nieuw autosnelwegtracé tussen Steenwijk en Akkrum, waarbij mede in beschouwing zijn genomen de mogelijkheid van handhaving van de besta einde toestand - de "nulvariant" - alsmede die van aanleg van een enkelbaans autoweg met gelijk vloerse kruispunten. In totaal worden 6 autosnelwegvarianten in beschouwing genomen, welke volgens een van rijkswege gedane publicatie als volgt zeer in het kort kunnen worden omschreven: - variant 1, gelegen aan de oostzijde van de bebouwingskeraen langs de huidige rijksweg 32. Volgens deze variant wordt het tracé zoveel mogelijk gebundeld met de bestaande rijksweg en de spoorlijn; - variant 2, gelegen aan de westzijde van de bebouwingskernen. De overige tracévarianten zijn samengesteld uit aan elkaar gekoppelde delen van deze twee hoofdtracésVoor de aansluiting van Steenwijk-Noord worden 2 alternatieven voorgesteld, voor het geval een tracé oostelijk van deze plaats wordt gekozen. De 6 autosnelwegvarianten komen vrijwel overeen met de studietracés uit de Tracé-notitie 1977, aangevuld met een variant la - afgeleid van variant 1 - volgens welke het tracé niet met een ruime boog om Wolvega wordt geleid maar vanaf een punt even noordelijk van Steenwijk tot even zuidelijk van de Tjonger direct oostelijk van en langs de spoorlijn komt te liggen, derhalve dóór de kom Wolvega. Zoals reeds is opgemerkt hebben de raden van de betrokken gemeenten zich reeds voor een bepaald tracé uitgesproken. Dit tracé komt overeen met de variant 1 uit de onderhavige Tracénota. Voor de motieven welke tot deze voorkeur hebben geleid, moge worden verwezen naar een indertijd door de gemeenten Steenwijk, Havelte, Weststellingwerf, Heerenveen en Haskerland uitgebrachte nota "Ombouw rijksweg 32, gedeelte Steenwijk - Akkrum".

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1981 | | pagina 74