Verkeer en Waterstaat advies heeft moeten uitbrengen over de in het Struc
tuurschema Verkeer en Vervoer opengelaten vraag inzake de onderlinge prio
riteit van de aanleg respectievelijk ombouw van de rijkswegen 50, gedeelte
Emmeloord - Zwolle, en 32, gedeelte Heerenveen - Meppel. Het stemt tot
voldoening, dat de minister inmiddels zijn voorkeur voor primair de ver
betering van rijksweg 32 heeft uitgesproken.
Men mag daarom verwachten, dat de tracévaststellingsprocedure voor het
wegvak Steenwijk - Heerenveen (Akkrum) thans met spoed wordt afgehandeld.
(Het wegvak Heerenveen-Akkrum is, hoewel het volgens het Structuurschema
Verkeer en Vervoer eerst in een volgende uitvoeringsfase zou worden ver
beterd, aan het beschouwde wegvak toegevoegd om een zo goed mogelijke over
gang te kunnen realiseren tussen de autosnelweg en het later om te bouwen
weggedeelte)
De nu voorliggende Tracénota bevat de resultaten van een gedegen onderzoek
naar de bestaande en gewenste situatie en de mogelijkheden tot realisering
van die gewenste situatie.
Als hoofdproblemen worden onderscheiden:
a. de ongewenste aantasting van het leefmilieu, van de langs de rijksweg
gelegen dorpen en buurtschappen, alsmede de barrièrewerking van de
bestaande weg voor het kruisende verkeer;
b. de grote verkeersonveiligheid van de bestaande weg, met name in de
bebouwde kommen van Wolvega en de Blesse;
c. de minder goede bereikbaarheid van delen van Friesland, Overijssel en
Drenthe waarin belangrijke economische centra zijn gelegen, vanuit overige
landsdelen en omgekeerd.
Er worden verscheidene alternatieve oplossingen gepresenteerd, welke stuk
voor stuk zijn uitgewerkt en aan de hand van diverse aspecten gewaardeerd,
namelijk ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer, woon- en leefmilieu,
natuur en landschap, energie en grondstoffen en kosten.
De zoéven bedoelde oplossingen worden omschreven als varianten van een nieuw
autosnelwegtracé tussen Steenwijk en Akkrum, waarbij mede in beschouwing
zijn genomen de mogelijkheid van handhaving van de besta einde toestand - de
"nulvariant" - alsmede die van aanleg van een enkelbaans autoweg met gelijk
vloerse kruispunten. In totaal worden 6 autosnelwegvarianten in beschouwing
genomen, welke volgens een van rijkswege gedane publicatie als volgt zeer
in het kort kunnen worden omschreven:
- variant 1, gelegen aan de oostzijde van de bebouwingskeraen langs de
huidige rijksweg 32. Volgens deze variant wordt het tracé zoveel mogelijk
gebundeld met de bestaande rijksweg en de spoorlijn;
- variant 2, gelegen aan de westzijde van de bebouwingskernen.
De overige tracévarianten zijn samengesteld uit aan elkaar gekoppelde
delen van deze twee hoofdtracésVoor de aansluiting van Steenwijk-Noord
worden 2 alternatieven voorgesteld, voor het geval een tracé oostelijk van
deze plaats wordt gekozen. De 6 autosnelwegvarianten komen vrijwel overeen
met de studietracés uit de Tracé-notitie 1977, aangevuld met een variant
la - afgeleid van variant 1 - volgens welke het tracé niet met een ruime
boog om Wolvega wordt geleid maar vanaf een punt even noordelijk van
Steenwijk tot even zuidelijk van de Tjonger direct oostelijk van en langs
de spoorlijn komt te liggen, derhalve dóór de kom Wolvega.
Zoals reeds is opgemerkt hebben de raden van de betrokken gemeenten zich
reeds voor een bepaald tracé uitgesproken. Dit tracé komt overeen met de
variant 1 uit de onderhavige Tracénota. Voor de motieven welke tot deze
voorkeur hebben geleid, moge worden verwezen naar een indertijd door de
gemeenten Steenwijk, Havelte, Weststellingwerf, Heerenveen en Haskerland
uitgebrachte nota "Ombouw rijksweg 32, gedeelte Steenwijk - Akkrum".