Deze motieven zijn ook terug te vinden in de Tracénota, al wordt daarin niet met zoveel woorden een bepaalde oplossing als de beste gekenschetst. (Uiteraard is dat ook niet de opzet van de Tracénota)Slechts ten aanzien van de "nulvariant" wordt meteen al geconcludeerd dat "deze niet als een oplossing voor de hoofdproblemen (kan) worden aangemerkt" en ook de auto wegvariant komt er niet best af. In feite is het volstrekt onbegrijpelijk, dat de gedachte aan een zo half slachtige oplossing, welke weliswaar reeds in de Notitie 1977 voorkwam maar daarin niet verder is uitgewerkt, nu nog zoveel aandacht heeft gekregen. Men moet wel aannemen, dat het de kostenfactor is die hiertoe aanleiding heeft gegeven: een autosnelweg volgens tracé 1 is globaal geraamd, op 245 miljoen gulden; voor de realisering van de autowegvariant zou men met 90 miljoen gulden kunnen volstaan. Maar daarvoor zou dan ook alleen een nieuwe weg zijn aangelegd, enkelbaans als eindoplossing, zonder dat de verkeersveiligheid in redelijke mate is verbeterd en zonder dat de gemiddelde reissnelheid in de verdere toekomst ook maar enigszins groter kan zijn dan die in de huidige situatie. Om rede nen van infrastructuur en verkeersveiligheid moet deze oplossing dan ook ten stelligste worden afgewezen. Trouwens ook voor wat betreft de aspecten geluidhinder, luchtverontreiniging biedt de autowegoplossing geen voordelen in vergelijking tot de autosnelwegvarianten. Door de vele gelijkvloerse kruispunten is voorts de barrièrewerking veel groter ten opzichte van alle snelwegvarianten, terwijl tenslotte de blijvende belasting op de bestaande weg (dus door de bebouwde kommen) in de tracénota voor de autowegvariant vrij hoog wordt "ingeschat". Er zijn nog meer nadelen te noemen, maar kort heidshalve moge hiervoor ook weer naar de Tracénota worden verwezen. Natuurlijk hebben de autosnelwegoplossingen ook alle hun bezwaren, welke - afhankelijk van de gezichtshoek van waaruit deze oplossingen worden be schouwd - bij onderlinge vergelijking meer of minder zwaar kinnen wegen. Een nadeel van variant 1 ten opzichte van de varianten 2 en 4 is bijvoor beeld de daarmee gepaard gaande geluidhinderproblematiek. In de eerder aangehaalde nota van de vijf gemeenten is dit bezwaar reeds onderkend, waarbij tevens een aanbeveling voor een oplossing is gedaan. In de tracénota wordt nu uitgegaan van de noodzaak van geluidwerende voor zieningen ter plaatse van de traverse door Heerenveen, waarmee beoogd wordt bedoeld nadeel te verkleinen. Zoals vermeld, lijkt de juistheid van de indertijd door de gemeenten gemaakte keuze door de onderzoeksresultaten te worden bevestigd. Volledigheidshalve moet nog een enkel woord worden gewijd aan de variant IA, ontworpen om - met behoud van bepaalde voordelen van de oostelijke, traceringen - de bezwaren voor de landbouw, natuur en landschap van de omlegging om Wolvega te onder vangen. Tegenover dit pluspunt staat echter één groot nadeel: de extreem hoge kosten van de te treffen voorzieningen (geraamd op 118.000.000, extra)Om die reden wordt ook variant IA in deze nota verder buiten be schouwing gelaten. In het kader van de vaststellingsprocedure kunnen, zoals gezegd, de gemeente besturen en anderen hun standpunt (doen) toelichten tijdens een door de Commissie van Overleg voor de Wegen te houden hoorzitting. De wens daartoe is bereids - mede namens uw colleges - door de Werkgroep Rijksweg 32 te bestemder plaatse gedeponeerd. De met het voorkeurtracé overeenkomende variant 1 uit de Tracénota is qua ligging vrij nauwkeurig bepaald, doch er blijven nog veel zaken en detail punten ter nadere regeling over, bijvoorbeeld ten aanzien van de kruis punten, de hoogteligging, geluidwering en inpassing in het landschap. Deze zaken dienen in bestemmingsplannen te worden uitgewerkt en daartoe zal nog overleg met diverse instanties moeten worden gevoerd. Teneinde de raden van de direct-betrokken gemeenten zo goed mogelijk te informeren omtrent de planologische aspecten, is door de samenwerkende gemeentelijke diensten

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1981 | | pagina 76