- 4 -
Het in de verordening opnemen van categorieën gescheiden aan te
bieden afvalstoffen heeft in zijn algemeenheid tot consequentie, dat
de reinigingsdienst van de gemeente zwaarder wordt belast. Achter de
Kliko zal een vrachtwagen moeten rijden voor het inzamelen van de ge
scheiden aangeboden afvalstoffen.
Wij achten dit uit financiële overwegingen niet uitvoerbaar. Een vrachtauto
met 1 chauffeur ert 1 belader kost per dag 600, op jaarbasis
ƒ150.000,De reinigingsrechten zouden met 50,moeten worden,
verhoogd om de gestegen kosten volledig te dekken. Een en ander laat
onverlet, dat in samenwerking met geïnteresseerde derden op basis van
vrijwrlligheid toch een zekere scheiding in de afvalstroom kan worden
bewerkstelligd. Voor glas is een regeling getroffen, die in de praktijk
goed voldoetEr wordt thans nog slechts weinig glas aan de reinigings
dienst aangeboden.
Hetzelfde geldt voor het oud papier dat in de dorpen in de regel
eens per maand door sport- en andere verenigingen wordt opgehaald. Ook
voor andere afvalstoffen, zoals afgewerkte olie, oude medicijnen e.d.
bestaan mogelijkheden tot een milieuvriendelijke wijze van verwerking.
Of alle mogelijkheden voldoende algemene bekendheid hebben is een
andere vraag
V-- Wij hebben het voornemen de bestaande mogelijkheden meer bekend
heid te geven en zo mogelijk uit te breiden.
Wij zouden ons daarbij echter willen baseren op de vrijwilligheid
en een beroep willen doen op de burgers hun milieuvijandig afval niet in
een huisvuilzak of anderszins verpakt aan dé reinigingsdienst aan te
bieden, maar op nader aan te duiden adressen in te leveren.
Wij zien in een dergelijk beleid meer perspectief dan in een onge
nuanceerd, moeilijk te controleren verbod tot niet gescheiden aanbieding
Wij hebben artikel 12 van de model-verordening echter niet geheel
willen schrappen, doch om de mogelijkheid te behouden in te spelen op
toekomstige ontwikkelingen gekozen voor een redactie "nader door burge
meester en wethouders vast te stellen categorieën"
Wij stellen ons evenwel niet voor op korte termijn uitvoering aan
dit artikel te geven.Wij zien voldoende mogelijkheden om op andere wijze tege
moet te komen aan de wens van de regionaal inspecteur van de volksgezondheid tc
2.2. Autowrakken en andere categorieën afvalstoffen. stimulerend en regelend op
trede
De model-Afvalstoffenverordening gaat verder dan hetgeen op grond
van de Afvalstoffenwet strikt noodzakelijk is. De titels I t/m IV be
vatten de verplichte regelgeving. De titels V t/m VIII kunnen in autonomie
werden toegevoegd. De raad is er vrij in om de daarin geregelde., onder
werpen in de verordening op te nemen.
Wat betreft titel V, het zich ontdoen van autowrakken c.a., merken
wij op, dat Gedeputeerde Staten van Friesland streven naar de oprichting
van een centraal autowrakkendepót voor de gehele provincie. Het lijkt
ons gewenst xn afwachting van de provinciale regeling de artikelen 32 en
33 van de model-verordeningen thans (nog) niet vast te stellen.
De mogelijkheid hiertoe bestaat, omdat artikel 20 van. de wet nog
niet in werking is getreden.
Titel VI handelt over het zich ontdoen van andere categorieën van
afvalstoffen.. Hieronder vallen o.a. veegvuil en marktaf val, maar ook
bouw- en sloopafval, rioolslib,/agrarisch afval, bedrijfsafval, oude
autobanden en chemisch afval
/ziekenhuisafval
en geven er de voorkeur aan de exploitant van de glasbakken, de sport
verenigingen. e.d. niet als inzameldienst aan te wijzen.