- 4 - Het in de verordening opnemen van categorieën gescheiden aan te bieden afvalstoffen heeft in zijn algemeenheid tot consequentie, dat de reinigingsdienst van de gemeente zwaarder wordt belast. Achter de Kliko zal een vrachtwagen moeten rijden voor het inzamelen van de ge scheiden aangeboden afvalstoffen. Wij achten dit uit financiële overwegingen niet uitvoerbaar. Een vrachtauto met 1 chauffeur ert 1 belader kost per dag 600, op jaarbasis ƒ150.000,De reinigingsrechten zouden met 50,moeten worden, verhoogd om de gestegen kosten volledig te dekken. Een en ander laat onverlet, dat in samenwerking met geïnteresseerde derden op basis van vrijwrlligheid toch een zekere scheiding in de afvalstroom kan worden bewerkstelligd. Voor glas is een regeling getroffen, die in de praktijk goed voldoetEr wordt thans nog slechts weinig glas aan de reinigings dienst aangeboden. Hetzelfde geldt voor het oud papier dat in de dorpen in de regel eens per maand door sport- en andere verenigingen wordt opgehaald. Ook voor andere afvalstoffen, zoals afgewerkte olie, oude medicijnen e.d. bestaan mogelijkheden tot een milieuvriendelijke wijze van verwerking. Of alle mogelijkheden voldoende algemene bekendheid hebben is een andere vraag V-- Wij hebben het voornemen de bestaande mogelijkheden meer bekend heid te geven en zo mogelijk uit te breiden. Wij zouden ons daarbij echter willen baseren op de vrijwilligheid en een beroep willen doen op de burgers hun milieuvijandig afval niet in een huisvuilzak of anderszins verpakt aan dé reinigingsdienst aan te bieden, maar op nader aan te duiden adressen in te leveren. Wij zien in een dergelijk beleid meer perspectief dan in een onge nuanceerd, moeilijk te controleren verbod tot niet gescheiden aanbieding Wij hebben artikel 12 van de model-verordening echter niet geheel willen schrappen, doch om de mogelijkheid te behouden in te spelen op toekomstige ontwikkelingen gekozen voor een redactie "nader door burge meester en wethouders vast te stellen categorieën" Wij stellen ons evenwel niet voor op korte termijn uitvoering aan dit artikel te geven.Wij zien voldoende mogelijkheden om op andere wijze tege moet te komen aan de wens van de regionaal inspecteur van de volksgezondheid tc 2.2. Autowrakken en andere categorieën afvalstoffen. stimulerend en regelend op trede De model-Afvalstoffenverordening gaat verder dan hetgeen op grond van de Afvalstoffenwet strikt noodzakelijk is. De titels I t/m IV be vatten de verplichte regelgeving. De titels V t/m VIII kunnen in autonomie werden toegevoegd. De raad is er vrij in om de daarin geregelde., onder werpen in de verordening op te nemen. Wat betreft titel V, het zich ontdoen van autowrakken c.a., merken wij op, dat Gedeputeerde Staten van Friesland streven naar de oprichting van een centraal autowrakkendepót voor de gehele provincie. Het lijkt ons gewenst xn afwachting van de provinciale regeling de artikelen 32 en 33 van de model-verordeningen thans (nog) niet vast te stellen. De mogelijkheid hiertoe bestaat, omdat artikel 20 van. de wet nog niet in werking is getreden. Titel VI handelt over het zich ontdoen van andere categorieën van afvalstoffen.. Hieronder vallen o.a. veegvuil en marktaf val, maar ook bouw- en sloopafval, rioolslib,/agrarisch afval, bedrijfsafval, oude autobanden en chemisch afval /ziekenhuisafval en geven er de voorkeur aan de exploitant van de glasbakken, de sport verenigingen. e.d. niet als inzameldienst aan te wijzen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1981 | | pagina 126