Wel bekend is namelijk, dat voor het ophalen van huisvuil veel meer tijd nodig is dan voor het ophalen van bedrijfsafval. Het bedrijfsafval wordt in relatief grote hoeveelheden tegelijk en vaak op geconcentreerde plaatsen aangeboden. In verband hiermee zal, ondanks de gelijke hoeveelheden, toch aan het huisvuil een groter deel der kosten moeten worden toegerekend dan aan het bedrijfsafval Wij geven er de voorkeur aan ons te blijven baseren op de in het ver leden gehanteerde verhouding 2:1. De totale kosten van de reinigingsdienst zijn voor 1981 geraamd op 387.089, en voor 1982 op 395.096,Dit is een verhoging van ruim 2%. De tarieven voor het ophalen van bedrijfsafval dienen kostendekkend te zijn, die van het ophalen van huisvuil zo veel mogelijk, (voor "artikel 12-gemeenten" tenminste 80%). In het verleden is, wat dit betreft, een matigend beleid gevoerd. Voor 1981 komen wij tot het volgende overzicht. Van de totale kosten ad. 387.089,kan worden toegerekend aan: a. Het verwijderen van huishoudelijke afvalstoffen: 2/3 deel 258.059, Hiertegenover staat een opbrengst van 193.500,— een dekking van 75%. b. Het verwijderen van bedrijfsafval: 1/3 deel 129.030, Hiertegenover staat een opbrengst van 97.680,— een dekking van 76%. c. In totaal worden de kosten van de reinigingsdienst voor 76% gedekt. Aangezien de verwachting is, dat de totale kosten van de reinigings dienst over 1982 slechts met 2% ten opzichte van 1981 zullen stijgen, achten wij voor 1982 een tariefsverhoging van 2% voldoende voor het ver wijderen van huishoudelijke afvalstoffen. Toestemming tot verhoging van de tarieven voor het bedrijfsafval tot 100% is niet te verwachten. Om de hierin bestaande achterstand toch enigszins in te lopen, stellen wij ons voor de tarieven voor het verwijderen van dit afval te verhogen met 8%. De gemiddelde tariefsverhoging voor huishoudelijke afvalstoffen en be drijfsafval komt daarmee op de toegestane 4%. Voor 1982 kan dan de volgende opzet worden gemaakt: a. verwijderen huishoudelijk afval: toe te rekenen kosten 2/3 x 395.096,— 263.396,— opbrengst 3040 percelen x 68,50 208.240, dekking 79%. b. verwijderen bedrijfsafval: 1/3 x 395.096,— 131.700,— opbrengst 105.500,— dekking 80%. c. in totaal bedraagt de dekking dan 79,5%. Deze matige verhoging stelt de gemeente in staat een groter deel van de kosten van de reinigingsdienst te verhalen. Wij achten dit in het licht van de te verwachten financiële positie van de gemeente in 1982 wenselijk. Gelet op bovenstaande stellen wij u voor een nieuwe verordening reini gingsheffingen vast te stellen, de tarieven voor het verwijderen van huis houdelijk afvax met 2% en de tarxeven voor het verwijderen van bedrijfsaf val met 8% te verhogen. Het concept-besluit gaat hierbij. Burgemeester en wethouders der gemeente Idaarderadeel, B.G. Holtrop, burgemeester. P.H. starreveldsecretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1981 | | pagina 171