41. Voorstel om de uitkeringsadministratie van de sociale dienst onder te brengen bij het Cevan te Groningen. Aan de gemeenteraad. Grouw, 4 september 1901, Door de stijgende werkloosheid neemt het aantal cliënten van de sociale dienst voortdurend toe. Ook het aantal, bejaarden.,zowel: thuiswonend. als in - '•'ïyde:bejaardenoordenwordt groter. Daarnaast worden door de betreffende Ministeries (Soza en CRM) aan de administratie van de uitkeringen steeds verdergaande eisen gesteld. Ter nadere toelichting verwijzen vrij u naar het bij de raadsstukken ter in zage liggend overzicht van de ontwikkeling van het aantal uitkering-genietenden gedurende de afgelopen jaren, alsmede naar een overzicht van de administratieve "eisen" van de beide Ministeries. De werkdruk op de sociale dienst is de laatste jaren aanzienlijk groter ge worden. Ten dele is dit opgevangen met een geringe personeelsuitbreiding. Dit blijkt onvoldoende soelaas te bieden. Met name ontstaan moeilijkheden als ge volg van periodieke piekbelastingen het verwerken van periodieke verhogingen van de bruto-uitkeringen alsmede de vervaardiging van jaaropgaven en declaraties bij het rijk) In verband hiermede hebben wij bij het Centrum voor Automatisering Noorcl- ilederland (afgekort Cevan) te Groningen, waarvan wij lid-zijn, geïnformeerd naar de mogelijkheden die dit Centrum ons biedt op het vlak van de automatisering van de uitkeringsadministratie sociale zaken. In Friesland laten momenteel acht gemeenten hun sociale dienst uitkerings administratie door het Cevan verzorgen. O.a. zijn dit de gemeenten Wymbritsera- deel en Menaldumadeeldie beide tevreden zijn over het door het Cevan geleverde product. Het Cevan beschikt over moderne apparatuur en kan de/wijzigingen in de uit keringsadministratie van de afdeling sociale zaken vlot verwerken. Het systeem bevat zoveel gebruiksmogelijkheden, dat het voor de gemeenten een aanzienlijke verlichting betekent bij de uitvoering van haar taken, ter wijl de dienstverlening aan de cliënten toeneemt. Voor wat de mogelijkheden betreft, wordt venvezen naar de hiervoor ter in zage liggende stukken. Manneer niet van de diensten van het Cevan gebruik zou worden gemaakt, dan is een gestadige uitbreiding van personeel op de afdeling sociale zaken on vermijdelijk. Automatisering leidt tot werkbesparing en verbetering van de efficiëncy. Verdere uitbreiding van personeel kan, zoal niet worden voorkomen, dan toch in ieder geval worden beperkt. voortdurende GEMEENTE SDAARDERADEEL GROUW Wr° 2147- Al 4.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1981 | | pagina 189