Él J 17. Voorstel tot wijziging van de huren van de vaste ligplaatsen voor boten in de Grondaam en de Rechte Grouw. Aan de wemeenteraad. Grouw, 9 oktober 1901. In de raadsvergadering van 15 september jl. is bij de behandeling van punt 21 (huur ligplaatsen Grondaam en Rechte Grouw) ongemerkt, dat de huren van. de ligplaatsen in de Rechte Grouw, vergeleken met die aan de gemeentelijke steigers in het Pikmeer, te laag waren .en dienden te worden opgetrokken, eventueel gelijk getrokken aan die van de steigers. Door ons is toen toegezegd nog eens na te gaan of er reden was dit verschil in huur terug te brengen. Punt c van het betreffende ontwerp-be— sluit werd in verband hiermee teruggenomen. daar aanleiding van deze vragen merken wij het volgende op. In juni 1900 werd besloten aan de illegale ligplaatsen bij het erf van de voormalige boerderij Graalda een, zij het tijdelijk, legaal karakter te geven. 'Tijdelijk omdat bij de invulling van dit terrein (jeugdherberg of woningbouw) de ligplaatsen te zijner tijd vermoedelijk zullen moeten verdwijnen. Er werden toen 20 ligplaatsen gecreëerd, waarvoor een investering van ruim 3.100,nodig was. Daarbij werd tevens besloten de huur van deze ligplaatsen te relateren aan de huur van de ligplaatsen in de Grondaam. De opbrengst van de plaatsen in de Rechte Grouw over 1931 is 5.500, Goals reeds opgemerkt, betreft het hier vermoedelijk een tijdelijke voorziening. De boten liggen tussen 2 palen, terwijl aanlegsteigers ont breken. Sommige boten kunnen niet eens de wal bereiken, zodat de eigenaars zelf provisorisch loopsteigertjes hebben gemaakt, "aterleiding ontbreekt evenals een container voor afval. Daar tegenover staat het voordeel, dat de boten een rustige ligplaats hebben, en geen last hebben van golfslag. De situatie bij de gemeentesteigers is geheel anders. De jaarlijkse lasten zijn hier hoger dan de opbrengsten. De plaats is, wat het uitzicht betreft, veel aantrekkelijker en verscheidene botenbezitters laten fs zomers hun boot aan de steiger liggen om van de gezellige drukte te genieten. Men heeft er waterleiding en kan te allen tijde zijn afval kwijt." Tegenover deze voordelen staat het nadeel dat, tengevolge van de scheepvaart in het Prinses Margrietkanaal, het liggen aanmerkelijk onrusti ger is dan in oe Rechte Grouw. Dit geldt met name 's avonds wanneer de regels oetreffende de vaarsnelheid (max. 12?j km per uur voor leqe vracht- schenen) verre wordt overschreden. c: M E EV J TC t O A A R D ER AD EEL GROUW Nr. 2474.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1981 | | pagina 97