Él
J
17. Voorstel tot wijziging van de huren
van de vaste ligplaatsen voor boten
in de Grondaam en de Rechte Grouw.
Aan de wemeenteraad.
Grouw, 9 oktober 1901.
In de raadsvergadering van 15 september jl. is bij de behandeling van
punt 21 (huur ligplaatsen Grondaam en Rechte Grouw) ongemerkt, dat de
huren van. de ligplaatsen in de Rechte Grouw, vergeleken met die aan de
gemeentelijke steigers in het Pikmeer, te laag waren .en dienden te worden
opgetrokken, eventueel gelijk getrokken aan die van de steigers.
Door ons is toen toegezegd nog eens na te gaan of er reden was dit
verschil in huur terug te brengen. Punt c van het betreffende ontwerp-be—
sluit werd in verband hiermee teruggenomen.
daar aanleiding van deze vragen merken wij het volgende op.
In juni 1900 werd besloten aan de illegale ligplaatsen bij het erf
van de voormalige boerderij Graalda een, zij het tijdelijk, legaal karakter
te geven. 'Tijdelijk omdat bij de invulling van dit terrein (jeugdherberg
of woningbouw) de ligplaatsen te zijner tijd vermoedelijk zullen moeten
verdwijnen.
Er werden toen 20 ligplaatsen gecreëerd, waarvoor een investering van
ruim 3.100,nodig was. Daarbij werd tevens besloten de huur van deze
ligplaatsen te relateren aan de huur van de ligplaatsen in de Grondaam. De
opbrengst van de plaatsen in de Rechte Grouw over 1931 is 5.500,
Goals reeds opgemerkt, betreft het hier vermoedelijk een tijdelijke
voorziening. De boten liggen tussen 2 palen, terwijl aanlegsteigers ont
breken. Sommige boten kunnen niet eens de wal bereiken, zodat de eigenaars
zelf provisorisch loopsteigertjes hebben gemaakt, "aterleiding ontbreekt
evenals een container voor afval.
Daar tegenover staat het voordeel, dat de boten een rustige ligplaats
hebben, en geen last hebben van golfslag.
De situatie bij de gemeentesteigers is geheel anders. De jaarlijkse
lasten zijn hier hoger dan de opbrengsten. De plaats is, wat het uitzicht
betreft, veel aantrekkelijker en verscheidene botenbezitters laten fs zomers
hun boot aan de steiger liggen om van de gezellige drukte te genieten. Men
heeft er waterleiding en kan te allen tijde zijn afval kwijt."
Tegenover deze voordelen staat het nadeel dat, tengevolge van de
scheepvaart in het Prinses Margrietkanaal, het liggen aanmerkelijk onrusti
ger is dan in oe Rechte Grouw. Dit geldt met name 's avonds wanneer de
regels oetreffende de vaarsnelheid (max. 12?j km per uur voor leqe vracht-
schenen) verre wordt overschreden.
c: M E EV J TC t O A A R D ER AD EEL
GROUW
Nr. 2474.