Verder heeft hij nog altijd zijn twijfels over de zogenaamde brede
basis, waar het gaat om a.m.v.- en groepsonderwijs. Voor het a.m.v. geldt
nog altijd, dat per kind 90,-- moet worden betaald, hetgeen naar zijn
mening toch wel een "drempel" is. Evenals hij eerder heeft gedaan, stelt
hij voor terzake een vakleerkracht te benoemen voor alle scholen in de
gemeente. Deze vakleerkracht zou in de laagste klassen a.m.v.-lessen kun
nen geven en in de andere klassen het groepsonderwijs, een en ander fa
cultatief in het raam van de expressievakken. Het voordeel hiervan is
dat de basis dan in elk geval veel breder is.
Spreker is er zeker van, dat als gevolg van de thans door het col
lege voorgestelde regeling bepaalde, wellicht erg muzikale kinderen
thuis blijven, omdat vader en moeder het te duur vinden, of omdat men het
nut van muziek niet inziet. Men kan zich afvragen of er na de lagere
school nog een taak is weggelegd voor de gemeente. Naar het oordeel van
spreker niet. Straks komt er een groep die balletlessen willen hebben,
waarbij wordt gesteld: gemeente betaal maar. De consequentie zou zijn, dat
de gemeente moet betalen, omdat dit net zo belangrijk is als muziek.
Spreker zegt, dat hij een hoge pet op heeft voor muziek, maar dat
men niet te ver moet gaan.
De heer Van der Goot stelt voor, evenals hij in het verleden al eens
eeft gedaan, het subsidie voor de beide korpsen in de gemeente te ver
hogen, zodat men de opleiding van muzikanten zelf weer ter hand kan nemen.
Verder vraagt spreker wat de regio Friesland-Noord te maken heeft met
deze aangelegenheid. Hij verwijst in dit verband naar het gestelde op
bladzijde 2 van het voorstel, de 11e en de 12e regel van boven
Verder merkt spreker op, dat op dezelfde bladzijde van het voorstel
wordt gesteld, dat maximaal een bedrag van 30.000,— per jaar beschik
baar kan worden gesteld. Verderop inhet stuk staat: exclusief loon- en
^rï"nnVnnn°girTn* 13 hetnieter9' dat °P die manier toch een bedrag van
100.000, terzake wordt bereikt, vraagt spreker.
Indien cie gemeenschappelijke regeling thans wordt gesloten, kunnen
wij zo spoedig mogelijk starten, zo wordt op bladzijde 3 van het voor
stel gesteld. Spreker vraagt zich af of er in Leeuwarden nu nog (november)
zoveel ruimte en lerarenuren over zijn. Indien dit zo is, zit men dus op
ons te wachten. Spreker vindt, dat men dan nog wel even kan wachten.
Het wordt er alleen maar goedkoper van. Voorts vestigt spreker de aan
dacht er op, dat de colleges ook nog rond de tafel moeten om het vakken
pakket en het aantal lesuren vast te stellen. Kennelijk is dit nog niet rond
en neemt het Muziekinstituut nog geen kinderen uit de gemeente
aa?* Spreker heeft het namelijk meegemaakt,
at zijn eigen dochter na 8 jaar nu geen les meer kan krijgen aan de
Leeuwarder muziekschool, om reden, dat de school vol zit. Spreker vindt
dat een hele mooie" regeling.
Een en ander zal wel een gevolg zijn van de omstandigheid dat Idaar-
deradeel nog met is aangesloten bij het G.M.L. Op dit moment zal er dan
niemand uit onze gemeente zijn, die les aan de Muziekschool in Leeuwarden
zal krijgen, zo meent hij dan.
Resumerend merkt spreker op, dat hij niet content is met de voorge
stelde regeling met Leeuwarden en voelt er dan ook niets voor om hier in
mee te gaan.