5. Hoogstraat. Het lijkt ons zinvol het voorstel van de commissie voorshands in te trekken. Dit geldt eveneens voor de bestaande verkeersmaatregel (verbod voor auto's om in te rijden vanaf de Raadhuisstraat). Dit laatste bord model 17 van bijlage II van het R.V.V. zou vervangen kunnen worden door bord model 101a (doodlopende weg). 6Hoofdstraat/Kleine_Buren. In de Hoofdstraat en de Kleine Buren zullen borden, model 61 (voetgangersgebied) worden geplaatst 7. Parkstraat. Met het voorstel van de commissie, om de maatregelen tot aanwijzing van de Parkstraat, tussen Gedempte Haven en Zevenhuizen tot voorrangswegin te trekken, kunnen wij ons verenigen. Stroomlijning van het verkeer op de kruising Parkstraat/Gedempte Haven, zoals door de GWKI is voorgesteld (zie verslag 3e afdeling) is in strijd met de filosofie van de maatregel. Ditzelfde argument geldt in feite ook voor de aansluiting Parkstraat/Troelstrawei 8Zevenhuizen^ Het voorstel van de commissie tot het instellen van een inrijver- bod var. auto's in noordelijke richting kan ons inziens worden gehonoreerd 9. Friesmastrjitce De 3e afdeling heeft gevraagd nog eens te bezien of éénrichting- verkeer naar en van de parkeerplaats van de VIVO-markt wenselijk is teneinde te voorkomen dat de Friesmastrjitte als sluipweg wordt gehanteerd en het gebruik van de uitrit op de Stationsweg zoveel moge lijk wordt beperkt. Wij stellen u voor de huidige situatie niet te legaliseren, maar de oude situatie te herstellenDaartoe dient het bord model 17 te worden verplaatst in z.w.-richting tot voorbij de ingang naar Zevenhuizen. Het daartoe strekkend raadsbesluit is indertijd reeds genomen. 10/11 Noorderdwarsstraat/Drachtsterweg Wij stellen u voor een inrijverbod voor de Noorderdwarsstraat van noord naar zuid in te stellen voor auto's door plaatsing van een bord model 17 van bijlage IIB van het RW. Eveneens voor de Drachtsterweg een inrijverbod voor vrachtauto's in te stellen in zuidelijke richting (tussen Meersweg/GedHavenen 2e Oosterveld- straat) 22e_Oosterveldstraat. Voor de 2e Oosterveldstraat wordt voorgesteld een inrijverbod voor auto's in te stellen in westelijke richting. Dit voorstel wordt gedaan uit overwegingen van bereikbaarheid van de VEGE-winkel. Wij erkennen dat het oostelijk deel van deze straat eigenlijk een rijrichting van oost naar west zou moeten hebben, maar dan zou de straat vanaf de Meersweg weer open komen te liggen. Uit twee kwaden is derhalve voor de minst kwade gekozen. In de praktijk zal moeten worden cezien of deze keus juist is geweest.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1982 | | pagina 42