- 8 - 36. Voorstel tot wijziging van de verordening op de heffing van steigergeld. Alsvoren 37. Voorstel tot het verstrekken van bijdragen uit de gemeentekas en het garan- deren van een geldlening aan de Woningbouwvereniging "Midden-Friésland" te Grouw, voor de bouw van 25 woningen te Roordahuizum en te Wartena. De hear Van Essen freget wat de mooglike konsekwinsjes wêze kinne as dit utstel net oannommen wurde soe. Hy fynt it rintepersintaazje de hege kant neist De voorzitter antwoordt dat de consequentie is dat er opnieuw een lening moet worden afgesloten. Er zijn onder bepaalde voorwaarden afspraken gemaakt. Als dan door toedoen van het feit, dat een derde instantie nog goedkeuring moet verlenener intussen gunstiger voorwaarden ontstaanis het toch niet gebruikelijk dat gepoogd wordt onder de gemaakte afspraken uit te komen. Het is ook niet bevorderlijk voor de betrouwbaarheid in het zakelijk verkeer. De onderhavige geldlening is een zgn. klimlening, die gelijke tred houdt met de inflatie-invloeden en waarbij de hoogte van het rentepercen- tage geen invloed heeft op de voorlopig vastgestelde huumrijs. De hear Van Essen is fan betinken dat op sa'n grut bedrach dochs in ferskil fan 1% rinte wol te fernimmen is. Hy freget him ek of wêrom net, lyk as yn it ferline wol bard is, op de dei fan de riedsgearkomste de jild- liener it rintepersintaazje te witten dien hat, sadat der deselde jüns in beslüt oer nommen wurde koe. Sprekker stelt dêrom ut dit utstel werom te nimmen en te besjen oft der mooglikheden binne foar in liening mei in leger rintepersintaazje. De voorzitter zegt dat waar de heer Van Essen op doelt, gebruikelijk is bij de Bank voor Nederlandse Gemeenten (B.N.G.), maar het gaat hier om een particuliere instelling die dat kennelijk niet zo doet. Verder wijst spreker er op dat deze geldlening ook door de Hoofdinspec teur (H.I.D.) voor de Volkshuisvesting al een keer is geweigerd omdat deze het rentepercentage te hoog vond, en het huidige percentage is wel geaccepteerd. Sprekèr acht het daarom niet noodzakelijk voor een tweede keer op het rente percentage terug te komen. De eigenlijke taak van de gemeente is het garant staan voor de woning bouwvereniging. Het risico voor de gemeente is dat de woningbouwvereniging niet aan haar verplichtingen zou kunnen voldoen. De bijdrage in de kosten die door het rijk wordt betaald heeft geen invloed op de huurprijs. As de gemeente no net garant stiet foar de wenningbouferieningsa seit wethalder Van Gorkum dan kin de oannimmer net betelle wurde en soe yn prinsipe de bou stil lein wurde moatte. De hear Knossen fielt neat foar it idee fan de hear Van Essen. Hy begrypt net wêrom oer dit punt no sa'n diskusje üntstiet wylst foarhinne sa'n utstel nea ferwar ünderfun. It liket him de baas en gean mei dit utstel akkoart en praat dan of dat der tenei by it garandearjen fan lieningen it rintepersintaazje fan de dei wêrop it beslüt nommen wurdt, jilde moat. De hear Schermer is it wol iens mei de wurden fan de hear Van Essen. Him tinkt dat de partikuliere jildlieners net beskerme wurde hoege, omt dat mei de B.N.G. ek net dien wurdt. De hear De Wolf seit dat it ferhaal fan de hear Van Essen him wol oan- sprekt, mar it liket him in saak tusken de wenningbouferiening en de jild- liener en net tusken de gemeente en de jildliener. Wat der wol dien wurde kin neffens sprekker, is de wenningbouferiening freegje te besjen oft der gjin mooglikheden binne foar in leger rintepersintaazje en op foarhan dit utstel oan te nimmen, dat as der gjin oare mooglikheden binne de liening dochs trochgean kin.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1982 | | pagina 13