GEMEENTE IDAARDERADEEL Nr. 686. 15. Voorstel tot instelling van een bijzonder georganiseerd overlegorgaan Aan de Gemeenteraad. Grouw, 8 april 1983. Ervan uitgaande, dat de gemeentelijke herindeling van Friesland per 1 januari 1984 een feit zal zijn verdient het naar onze mening aan beveling ten behoeve van de begeleiding van de personele aspecten van de herindeling een "bijzonder georganiseerd overlegorgaan" te vormen. Dat tijdelijke overlegorgaan kan dan worden betrokken bij de voorbereidende werkzaamheden van de drie colleges van burgemees ter en wethouders. Om de inbreng van personeel en vakbonden in een zo vroeg mogelijk stadium van voorbereiding te verwezenlijken is een vroegtijdige instelling van een dergelijk overlegorgaan gewenst. Omdat de voorbereidingen thans zover gevorderd zijn, dat moet worden begonnen met het beschrijven van de in de organisatie van het ambtelijk apparaat van de gemeente Boarnsterhim voorkomende functies, dient het bijzonder georganiseerd overlegorgaan er ons inziens op korte termijn te komen. Een van de taken van het georganiseerd overleg is namelijk het uit spreken van een oordeel over het/organisatieschema van de nieuwe gemeenteomdat dit schema de basis vormt voor alle verdere werkzaam heden. Verder wordt in het georganiseerd overleg besproken op welke wijze de drie colleges van burgemeester en wethouders zicht voor stellen, de inpassingsprocedure van het zittende personeel te doen verlopen. /ontwerp Kortheidshalve verwijzen wij u naar hetgeen hieromtrent is opgenomen in het draaiboek gemeentelijke herindeling van Friesland, dat voor u bij de raadsstukken ter inzage is gelegd. Door de samenstelling van het bijzonder georganiseerd overlegorgaan hebben wij overleg gevoerd met de ambtenarenbonden. Analoog aan de samenstelling van de bestaande plaatselijke commissies georganiseerd overleg denkt men aan de volgende samenstelling: - twee raadsleden en twee a drie ambtenaren per gemeente; - drie bondsvertegenwoordigers - de portefeuillehouders personeelszaken uit de colleges van b. en w. Het voorzitterschap zou kunnen worden vervuld door de portefeuillehou der personeelszaken van de gemeente, waar vergaderd wordt. Voor de goede orde delen wij u nog mee, dat als gesprekspartner van het bijzondere georganiseerd overleg fungeren de drie colleges van burge meester en wethouders gezamenlijk. Het bijzonder georganiseerd overleg wordt opgeheven per 1 januari 1984 en zal zo kort mogelijk daarna worden opgevolgd door een dan in te stellen "gewoon" georganiseerd overleg voor de gemeente Boarnsterhim. Wij stellen u voor in te stellen een bijzonder georganiseerd overleg voor de gemeenten IdaarderadeelRauwerderhem en Utingeradeel en twee leden uit uw midden te benoemen tot lid van dat overleg. Burgemeester en wethouders der gemeente Idaarderadeel, de secretaris, de burgemeester, P.H. Starreveld. B.G. Holtrop.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1983 | | pagina 32