GEMEENTE IDAARDERADEEL
Nr. 686.
15. Voorstel tot instelling van
een bijzonder georganiseerd
overlegorgaan
Aan de Gemeenteraad.
Grouw, 8 april 1983.
Ervan uitgaande, dat de gemeentelijke herindeling van Friesland per
1 januari 1984 een feit zal zijn verdient het naar onze mening aan
beveling ten behoeve van de begeleiding van de personele aspecten
van de herindeling een "bijzonder georganiseerd overlegorgaan" te
vormen. Dat tijdelijke overlegorgaan kan dan worden betrokken bij
de voorbereidende werkzaamheden van de drie colleges van burgemees
ter en wethouders. Om de inbreng van personeel en vakbonden in een
zo vroeg mogelijk stadium van voorbereiding te verwezenlijken is een
vroegtijdige instelling van een dergelijk overlegorgaan gewenst.
Omdat de voorbereidingen thans zover gevorderd zijn, dat moet
worden begonnen met het
beschrijven van de in de organisatie van het ambtelijk apparaat van
de gemeente Boarnsterhim voorkomende functies, dient het bijzonder
georganiseerd overlegorgaan er ons inziens op korte termijn te komen.
Een van de taken van het georganiseerd overleg is namelijk het uit
spreken van een oordeel over het/organisatieschema van de nieuwe
gemeenteomdat dit schema de basis vormt voor alle verdere werkzaam
heden. Verder wordt in het georganiseerd overleg besproken op welke
wijze de drie colleges van burgemeester en wethouders zicht voor
stellen, de inpassingsprocedure van het zittende personeel te doen
verlopen.
/ontwerp
Kortheidshalve verwijzen wij u naar hetgeen hieromtrent is opgenomen
in het draaiboek gemeentelijke herindeling van Friesland, dat voor u
bij de raadsstukken ter inzage is gelegd.
Door de samenstelling van het bijzonder georganiseerd overlegorgaan
hebben wij overleg gevoerd met de ambtenarenbonden. Analoog aan de
samenstelling van de bestaande plaatselijke commissies georganiseerd
overleg denkt men aan de volgende samenstelling:
- twee raadsleden en twee a drie ambtenaren per gemeente;
- drie bondsvertegenwoordigers
- de portefeuillehouders personeelszaken uit de colleges van b. en w.
Het voorzitterschap zou kunnen worden vervuld door de portefeuillehou
der personeelszaken van de gemeente, waar vergaderd wordt.
Voor de goede orde delen wij u nog mee, dat als gesprekspartner van het
bijzondere georganiseerd overleg fungeren de drie colleges van burge
meester en wethouders gezamenlijk. Het bijzonder georganiseerd overleg
wordt opgeheven per 1 januari 1984 en zal zo kort mogelijk daarna worden
opgevolgd door een dan in te stellen "gewoon" georganiseerd overleg voor
de gemeente Boarnsterhim.
Wij stellen u voor in te stellen een bijzonder georganiseerd overleg voor
de gemeenten IdaarderadeelRauwerderhem en Utingeradeel en twee leden uit
uw midden te benoemen tot lid van dat overleg.
Burgemeester en wethouders der gemeente Idaarderadeel,
de secretaris, de burgemeester,
P.H. Starreveld. B.G. Holtrop.