GEMEENTE IDAARDERADEEL
Nr. 1146.
11. Voorstel tot verkoop van het
voormalige gemeentehuis te Grouw
aan de woningbouwvereniging "Midden
Friesland" alsmede tot het beschik
baar stellen van een subsidie in de
restauratiekosten
Aan de gemeenteraad.
Grouw, 10 juni 1983.
Op 17 februari 1981 heeft uw raad besloten het voormalige gemeentehuis
met aangrenzend fabriekskantoortje van de firma Halbertsma B.V. aan
te kopen. Ten tijde van dit raadsbesluit was voor het oude gemeentehuis
nog geen definitieve bestemming gevonden. Wel bestonden er verschillende
gedachten over een aan het pand te geven bestemming, zoals bezoekerscentrum
bibliotheek en/of gemeentemuseum.
Door de (latere) aankoop van het gehele Halbertsmacomplex kwam het
bestemmingsplan Kom Grouw/de Baai in ontwikkeling. In dit bestemmingsplan
is aan het voormalige gemeentehuis een woonbestemming gegeven. Zowel
het bestemmingsplan als het daarop gebaseerde uitwerkingsplan eerste
fase zijn inmiddels door Gedeputeerde Staten goedgekeurd. De woningbouwver
eniging zal door restauratie en verbouw van het voormalige gemeentehuis
tot 8 wooneenheden voor alleenstaanden (HAT-eenheden) voor de realisatie
van genoemde woonbestemming zorgdragen.
De totale kosten van de verbouw bedragen 461.281,80 inclusief rentever
liezen. De bij de door de woningbouwvereniging redelijk geachte vraaghuur
behorende maximale investeringskosten bedragen 512.202,53 zodat,
willen de maximale investeringskosten niet worden overschreden, de
woningbouwvereniging het voormalige gemeentehuis kan aankopen voor
een bedrag van 50.920,73, inclusief overdrachtskosten.
Bij de kosten van verbouw is de "verplichte" post "reservering voor
risicoverzekering" voorshands buiten beschouwing gelaten.
Het betreft hier een bedrag van 15.505,32. De woningbouwvereniging
zal een lening sluiten van in totaal 512.202,53, zodat, bij aankoop
van het voormalige gemeentehuis voor het genoemde bedrag de post risicover
zekering op voorhand wordt uitgegeven, omdat in verband met de redelijk
geachte huren de lening van 512.202,53 bij overschrijding achteraf
niet kan worden verhoogd. Wanneer echter de post risicoverzekering
direct op de opbrengst in mindering zou worden gebracht, zou dit tot
gevolg hebben, dat de gemeente deze post op voorhand betaalt. Bij
het eventueel lager uitvallen van de post, zou het verschil niet ten
goede van de gemeente komen. Om deze reden wensen wij genoemde post
voorshands buiten beschouwing te laten. Omdat de post wel behoort tot
de kosten van verbouw^ achten wij het gewenst hiervoor een subsidie
te verstrekken tot maximaal het genoemde bedrag of zoveel minder als
na afrekening mocht blijken. Een eventuele verlaging van deze post
komt dan ten goede van de gemeente. De opbrengst van het voormalige
gemeentehuis komt ten goede van het fonds reconstructie en sanering.