- 2 -
- Een "vloeiend" lopende westelijke rondweg, tussen het industrieter
rein en aansluitend op de rijksweg noordelijk van de weg naar
Rauwerd (route binnendoor) (model Wil).
- Verbreding van de bestaande traverse door het dorp (model MI).
- Aanpassing van de bestaande traverse door het dorp met handhaving
van de bestaande bebouwing.
Middels allerlei verkeersbeperkende en regulerende maatregelen
(eenrichtingsverkeer, verkeerslichten, herinrichtingen e.d.)
wordt gestreefd naar beperking van de verkeersoverlast (model
Mil
De kosten van dit onderzoek zijn door de eerste vier genoemde partici
panten gelijkelijk voor hun rekening genomen. Uw raad heeft daarvoor
op 12 juli 1983 een krediet beschikbaar gesteld van 11.800,
De resultaten van het onderzoek zijn bekend en middels het toezenden
van het rapport "Effecten van verkeersoplossing bij Irnsum" aan
u kenbaar gemaakt.
Het doel van de in het rapport opgenomen doorrekening en analyse
is, om zodanige gegevens aan te dragen dat door de drie betrokken
gemeenten een keuze gemaakt kan worden ten aanzien van de beste
oplossing voor de verkeersproblematiek in Irnsum.
Tevens zullen de resultaten van dit onderzoek betrokken worden
bij de uiteindelijke besluitvorming rond het Provinciaal Verkeers-
en Vervoersplan in oktober van dit jaar.
Op grond van de ons nu gepresenteerde resultaten van het uitgevoerde
onderzoek stellen wij uw raad voor een voorkeur uit te spreken ten
aanzien van een oostelijk gelegen kortsluitingsweg (zijnde model
01). Ons voorstel is gebaseerd op de volgende overwegingen.
1. Bij uitvoering van model 01 kunnen alle problemen in Irnsum
opgelost worden (verkeersproblemen, geluidhinder, trilling,
etc
2. Het wegennet in de regio Midden Friesland zal niet zwaarder
belast worden bij uitvoering van model 01. Model 01, in combinatie
met maatregelen in Terhorne, zal zelfs verlaging van de verkeersin
tensiteiten tot gevolg hebben (toename verkeer Reinerswei minder
dan 3%)
3. Model 01 staat de dorpsvernieuwing, uitgaande van de bestaande
karakteristiek in Irnsum, niet in de weg.
4. De agrarische belangen zijn bij model 01 slechts in beperkte
mate in het geding.
5. Een goede landschappelijke inpassing van model 01 is zeker reali
seerbaar.
6. Model 01 laat de mogelijkheid open voor een uitbreiding van
Irnsum ten oosten van de Boorn, en kan daar in de toekomst tevens
een ontsluitingsfunctie voor vervullen.
Ten aanzien van de modellen Oil, WI en Wil gelden grotendeels dezelfde
motieven.
Dat onze voorkeur daar niet op gevallen is> heeft de volgende redenen.
Model Oil is duurder terwijl de mogelijkheid om een rondweg in
een uitbreiding te integreren kleiner is dan bij een kortsluitingsweg
(rondweg). De modellen WI en Wil hebben als nadeel dat het conflict
met de agrarische belangen groter is^ terwijl daarnaast ook de ont
sluiting van het industrieterrein minder goede mogelijkheden kent.