- 2 - - Een "vloeiend" lopende westelijke rondweg, tussen het industrieter rein en aansluitend op de rijksweg noordelijk van de weg naar Rauwerd (route binnendoor) (model Wil). - Verbreding van de bestaande traverse door het dorp (model MI). - Aanpassing van de bestaande traverse door het dorp met handhaving van de bestaande bebouwing. Middels allerlei verkeersbeperkende en regulerende maatregelen (eenrichtingsverkeer, verkeerslichten, herinrichtingen e.d.) wordt gestreefd naar beperking van de verkeersoverlast (model Mil De kosten van dit onderzoek zijn door de eerste vier genoemde partici panten gelijkelijk voor hun rekening genomen. Uw raad heeft daarvoor op 12 juli 1983 een krediet beschikbaar gesteld van 11.800, De resultaten van het onderzoek zijn bekend en middels het toezenden van het rapport "Effecten van verkeersoplossing bij Irnsum" aan u kenbaar gemaakt. Het doel van de in het rapport opgenomen doorrekening en analyse is, om zodanige gegevens aan te dragen dat door de drie betrokken gemeenten een keuze gemaakt kan worden ten aanzien van de beste oplossing voor de verkeersproblematiek in Irnsum. Tevens zullen de resultaten van dit onderzoek betrokken worden bij de uiteindelijke besluitvorming rond het Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan in oktober van dit jaar. Op grond van de ons nu gepresenteerde resultaten van het uitgevoerde onderzoek stellen wij uw raad voor een voorkeur uit te spreken ten aanzien van een oostelijk gelegen kortsluitingsweg (zijnde model 01). Ons voorstel is gebaseerd op de volgende overwegingen. 1. Bij uitvoering van model 01 kunnen alle problemen in Irnsum opgelost worden (verkeersproblemen, geluidhinder, trilling, etc 2. Het wegennet in de regio Midden Friesland zal niet zwaarder belast worden bij uitvoering van model 01. Model 01, in combinatie met maatregelen in Terhorne, zal zelfs verlaging van de verkeersin tensiteiten tot gevolg hebben (toename verkeer Reinerswei minder dan 3%) 3. Model 01 staat de dorpsvernieuwing, uitgaande van de bestaande karakteristiek in Irnsum, niet in de weg. 4. De agrarische belangen zijn bij model 01 slechts in beperkte mate in het geding. 5. Een goede landschappelijke inpassing van model 01 is zeker reali seerbaar. 6. Model 01 laat de mogelijkheid open voor een uitbreiding van Irnsum ten oosten van de Boorn, en kan daar in de toekomst tevens een ontsluitingsfunctie voor vervullen. Ten aanzien van de modellen Oil, WI en Wil gelden grotendeels dezelfde motieven. Dat onze voorkeur daar niet op gevallen is> heeft de volgende redenen. Model Oil is duurder terwijl de mogelijkheid om een rondweg in een uitbreiding te integreren kleiner is dan bij een kortsluitingsweg (rondweg). De modellen WI en Wil hebben als nadeel dat het conflict met de agrarische belangen groter is^ terwijl daarnaast ook de ont sluiting van het industrieterrein minder goede mogelijkheden kent.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1983 | | pagina 100