GEMEENTE IDAARDERADEEL
Nr. 1802.
33. Voorstel tot het nemen van een
principe besluit inzake de ver
keersproblematiek te Irnsum
(streven naar aanleg van een
oostelijke rondweg).
Aan de gemeenteraad.
Grouw, 15 september 1983.
Gedurende een periode van al meer dan 5 jaar is er door de gemeente
Rauwerderhem op "vrij uitgebreide" schaal onderzoek gedaan naar
de mogelijke oplossingen voor de verkeersproblematiek in Irnsum.
Op grond van deze onderzoekingen sprak de gemeenteraad van Rauwerderhem
enkele jaren geleden zijn voorkeur uit voor een oplossing in de
vorm van een oostelijke rondweg.
Deze weg zou voor het overgrote deel over het grondgebied van de
gemeente Idaarderadeel komen te lopen. Een planologische regeling
om de aanleg van deze weg mogelijk te maken stuitte van onze kant
op nogal wat bezwaren.
Ondanks de in een eerder stadium reeds uitgevoerde onderzoeken
bleek er onvoldoende inzicht te bestaan in de vooral verkeerskundige
consequenties van de eerder genoemde oplossing. (Welke gevolgen
heeft een en ander voor het wegennet rond Irnsum, met name aangaande
de Reinerswei, en de wegen naar Akkrum/Terhorne)
Een gevoelen wat niet alleen bij onze gemeente bleek te bestaan.
Ook de Provinciale Overheid en de gemeente Utingeradeel hebben
vraagtekens geplaatst bij de plannen van de gemeente Rauwerderhem.
Een nader onderzoek naar de mogelijke effecten van aanleg van een
oostelijke rondweg bleek noodzakelijk.
Wel nam uw raad op 12 oktober 1982 een voorbereidingsbesluit, om
te voorkomen dat de aanleg van een oostelijke rondweg door andere
activiteiten al op voorhand onmogelijk zou worden gemaakt.
Op voorwaarde dat vanuit een "open" situatie de verkeersproblematiek
in Irnsum kon worden onderzocht (alle oplossingen mogelijk) is
begin van dit jaar een werkgroep geformeerd bestaande uit vertegenwoor
digers van de gemeente Rauwerderhem, Idaarderadeel, Utingeradeel,
de Provincie en de Rijkswaterstaat.
Deze werkgroep heeft zich voor wat betreft haar werkzaamheden vooral
gericht op de verkeerskundige consequenties van de zich voordoende
oplossingen.
Onderzocht zijn een aantal oplossingen te weten:
- Een oostelijk gelegen ontsluitingsweg (ook wel rondweg genoemd)
lopend vanaf het industrieterrein ten zuiden van het dorp tot
aan de Reinerswei (model 01).
- Een oostelijke rondweg, via een "vloeiend" tracé tussen het indu
strieterrein ten zuiden van het dorp en het parkeerterrein ten
noorden van "Twee gemeenten" (model 011).
- Een westelijke rondweg, gelegen tussen de Butlanswei en het indu
strieterrein (model WI).