- 12 - 27Voorstel tot het beschikbaarstellen van een krediet ten behoeve van het vervangen van de dakranden van de openbare lagere school De Finne te Wartena. Alsvoren. 28. Voorstel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van de wet op de ruimtelijke ordening voor de bouw van een ligboxenstal op een perceel aan de Reinerswei te Grouw. Alsvoren. 29. Voorstel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van de wet op de ruimtelijke ordening voor de bouw van een carport op een perceel aan de Hoxma te Grouw. De voorzitter zegt dat dit voorstel is aangehouden tot de volgende vergadering. 30Voorstel tot reconstructie van een gedeelte van de Jogchum Nieuwenhuisstraat en het Master Wielsmaplein te Grouw. De hear Bouma wol ut namme fan de fraksje de kompliminten oer bringe oan de buertferiening en it kolleezje oer de manear wêrop hja tegearre oan dit plan wurke hawwe. Zonder nadere discussie en zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens conform het voorstel besloten. 31Voorlopige vaststelling van de rekening van het gemeentelijk grondbedrijf over 1981. Zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming wordt deze rekening voorlopig vast gesteld. 32Voorlopige vaststelling van de gemeenterekening 1981. Alsvoren. 33. Voorstel tot het nemen van een principe besluit inzake de verkeersproblematiek te Irnsum (streven naar aanleg van een oostelijke rondweg) Ter toelichting zegt de voorzitter dat de in bijlage 2 en 3 van het rapport genoemde cijfers over de verkeersintensiteit door een verkeerde invoer in de computer niet geheel juist zijn. Het verkeer komende uit de richting Leeuwarden via Wijt- gaard en Roordahuizum zal met 4% toenemen en het verkeer komende uit Grouw over de Reinerswei zal met 5% toenemen, dus niet afnemen zoals in de bijlage staat. De hear Terpstra freget wêrom yn model 0-1 de noardlike öffier mei sa'n skerpe bocht giet. Foar de omwenners jout dat ekstra oerlêst om't it ferkear altyd opluke moat en foar de sjauffeurs fan benammen frachtauto's is it folie dreger om sa'n heakse bocht te meitsjen as in floeiende bocht. De hear Bouma fynt dat model O-I it béste werjout de ferhaldingen fan de problematyk. It giet ek benammen om it üntlêsten fan it doarp en net om it kreearen fan in hurde trochgong foar it ferkear. Syn fraksje kin dêrom ek wol efter de konklüzjes fan it kolleezje stean. Hy hopet ek dat it de konklüzjes fan de trije betrutsen rieden wêze sil om't foar de réalisearring de rieden wol ienriedich wêze moatte. Fierder docht bliken üt de sifers dat der op de Reinerswei nei de réalissearing fan sa'n ranewei mear ferkear komme sil. Dêrtroch wurdt dy wei foar de fytsers noch gefaarliker om oer te riden. Sprekker wol dêrom nochris freegje oft der ek haast makke wurde kin mei it oanlizzen fan in fytspaad njonken dizze wei. Ek moat hjirby de oerggng fan it spoar belutsen wurde. De Nederlanske Spoarwegen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1983 | | pagina 26