- 13 - hawwe plannen om de oergong te automatisearjen en sprekker fvnt dat dan wol yn de gaten halden wurde moat oft by taname fan .it ferkear de feilichheidsmaat- regels noch wol goed binne. Yn de nije ranewei is ek in ferweechlike brêge pland. Neffens sprekker soe der wol in fêste brêge komme kinne, as de trochfearthichte mar goed is. Dat soe in hiel stik skille yn de kosten, want dit is dochs al in miljoenensaak en in ferweechlike brêge makket it der net goedkeaper op, De hear De Wolf is fan betinken dat dit in kar is üt meardere kweaden. Om't by model O-II nochris in stik ekstra natuer oantaast wurdt en omdat dat dan ek safolle mear kostje soe, giet hy, sei it kroanjend, akkoart mei model 0-1. Hy wol dêr wol by oantekene hawwe dat as der oer in fêste brêge praat wurdt yn dy ranewei dat dy brêge yn eltsgefal net leger wurde mei as 2.50 m. om't der efter de huzen yn Jirnsum dochs noch in protte boatsjes lizze. De voorzitter zegt dat het doel van het onderzoek geweest is, de slechte ver keerssituatie in Irnsum tot een oplossing te brengen en niet om het verkeer de mogelijkheid te geven in hoge snelheid langs Irnsum te razen. Een al te aan trekkelijke route zou veel meer vrachtverkeer lokken dat ook wel over de weg Heerenveen-Leeuwarden kan rijden. Tevens zou een keuze voor model O-II betekenen dat er een extra stuk natuur wordt aangetast, terwijl het ook een verzwaring van de financiële lasten zou inhouden. De geluidhinder zal ook bekeken moeten worden, maar waarschijnlijk zal de wet geluidhinder niet van toepassing zijn omdat het aantal auto's beneden de norm van 2400 blijft. Spreker sluit niet uit dat een auto, al dan niet met 26 wielen daar wel eens wat meer lawaai zal maken, maar het is de bedoeling dat als een auto daar niet hoeft te zijn, die dan ook over de weg Leeuwarden-Heerenveen gaat. De heer Terpstra merkt op dat de voorzitter hem niet hoeft te bekeren. Hij wilde alleen weten wat de argumenten waren. De heer Bouma heeft, zo vervolgt de voorzitter gewezen op de gevaren voor de fietser op de Reinerswei. Het lijkt hem niet zo vreemd om de keuze voor de oostelijke rondweg te koppelen aan de aanleg van een fietspad. Met de aanleg van de rondweg moet niet het probleem van de verhoogde gevaren voor de fietsers worden opgeroepen. Dat fietspad zou uitgevoerd worden in het kader van de ruilverkaveling. Het is wel mogelijk om via de vertegenwoordiger in de ruilverkavelingscommissie te vragen of dat fietspad in één van de komende twee jaren gerealiseerd kan worden. Aan de spoorwegovergang zal ook aandacht geschonken moeten worden in verband met de verkeersveiligheid. Tenslotte lijkt het spreker inderdaad toe dat er in de nieuwe weg een vaste brug zal worden aangebracht, vooral in verband met de kosten. Het is niet onverstandig om daar dan meteen bij vast te leggen dat deze brug dan de gebruikelijk door- vaarthoogte van 2.50 m. moet hebben. Vervolgens wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel besloten, met daarbij de vraag om een vervroegde aanleg van het fietspad langs de Reiners wei. Comptabiliteit De voorzitter zegt dat tevens de 5e wijziging voor 1983 van de begroting van het Grondbedrijf ter inzage heeft gelegen. Deze wijziging heeft betrekking op de verkoop van grond in het plan De Baai. Vervolgens wordt zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel besloten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1983 | | pagina 28