- 2 - Het is duidelijk, dat voor de realisering van dit plan niet alleen de medewerking van de betrokken en de goedkeurende overheidsinstanties nodig is, maar dat tevens de aan dit plan verbonden kosten deels gesubsidieerd moeten worden (zie ook hoofdstuk 7, Economische uitvoer baarheid) Daarom is het van belang vroegtijdig met de planontwikkeling te beginnen. Alhoewel tot 1987 in het plan de Baai gebouwd wordt, moeten reeds nu de hoofdlijnen van het beleid worden vastgelegd. Dit is gedaan middels een globaal bestemmingsplan. Een dergelijk plan biedt voldoende flexibiliteit voor toekomstige ontwikkelingen, terwijl de hoofdstructuur toch binnen duidelijke grenzen wordt vastgelegd. Het globale bestemmingsplan zoals u dat thans ter vaststelling wordt aangeboden heeft de navolgende uitgangspunten die grotendeels zijn ontleend aan de toekomstige situatie. 1. Het plangebied zal in 1987 beschikbaar moeten zijn voor woningbouw. 2. De toekomstige hoofdfunctie van de binnen het gebied gelegen bedrijfsterreinen is wonen. 3. Binnen het plangebied dient in de omgeving van de Gedempte Haven rekening te worden gehouden met mogelijkheden voor realisering van een passanten-haven van beperkte omvang. 4. De parkeercapaciteit zoals deze nu aanwezig is nabij de kruising Volmaweg/Gedempte Haven/Meersweg moet tenminste gehandhaafd blijven. Een vergroting van het aantal parkeerplaatsen aldaar is gewenst. 5. In relatie met voornoemde parkeerplaats en de mogelijke aanleg van een passantenhaven, dient in het plangebied ruimte gereserveerd te worden voor voorzieningen, waarbij onder meer gedacht wordt aan met watersport verbonden voorzieningen. 6. Er dient naar gestreefd te worden zoveel mogelijk woningen in directe relatie met het water te situeren. Forse bebouwingsranden langs de Rjochte Grou en de Minne Finne zijn, binnen redelijke grenzen, aanvaardbaar. 7. De nieuw te bouwen woonbuurt moet een duidelijke realtie hebben met de rest van het komgebied. Het gaat hierbij niet alleen om de voetganger en de fietser maar ook om visuele en gevoelsmatige relaties. 8. De verkeersstructuur voor gemotoriseerd verkeer in de te realiseren woonbuurt dient een eindpuntkarakter te hebben. Niet-bestemmingsver- keer moet zo veel mogelijk worden geweerd. 9. Voor elke te realiseren woning dient in het plangebied ten minste één parkeerplaats te worden gerealiseerd. 10. Bij het ontwerp van de woonbuurt moet prioriteit toegekend worden aan de fietser, de voetganger en het spelende kind. 11. Met name voor de voetganger en in mindere mate voor de fietser dienen vanuit het plangebied meerdere verbindingen met de kom gerealiseerd te worden. 12. Langs de Rjochte Grou en de Minne Finne dient een openbaar gebied te worden gerealiseerd dat primair ingericht is voor de voetganger. Het is wenselijk de bestaande vlonderstellage langs de Rjochte Grou te verbinden met voornoemd openbaar gebied (de kade).

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1983 | | pagina 44