Motor- en autoraces op het Leeuwarder vliegveld, 1947
16
Otto Kuipers 'Er zijn plannen tot het houden van grote auto- en motorraces op de rolbaan van
het vliegveld te Leeuwarden. De baan is daartoe buitengewoon geschikt bevon
den en de belangstelling daarvoor mag zeer groot genoemd worden Als men
bedenkt dat het aantal bezoekers aan de TT-races te Assen, een gebeurtenis van
dezelfde aard, in 1946 niet minder dan circa 100.000 was, is het duidelijk dat wij
hier in Leeuwarden voor dit jaar en volgende jaren ons uiterste best moeten doen
dit motorgebeuren behoorlijk te organiseren.'
Dit zijn enkele passages uit de circu
laire van de Stichting Leeuwarden tot
het organiseren van Sportfeesten op het
Vliegveld, gericht aan de Leeuwarder
zakenlieden. In de circulaire van 9 juni
1947 werd gevraagd om een bijdrage voor
een garantiefonds van zo'n 25.000,-. Het
risico werd klein geacht, maar toch. Zij,
die voor tenminste f 250,- in het fonds
wilden participeren, konden voor de race
dag rekenen op twee gratis, gereserveerde
plaatsen van de duurste rang.
Hoge verwachtingen
Ruim een jaar na de bevrijding kreeg de
Koninklijke Nederlandse Motorrijders
Vereniging (KNMV) toestemming voor
de organisatie van een viertal races op
de weg. Zandvoort beet het spits af. Het
vinden van geschikte circuits was echter
niet gemakkelijk. In Engeland en de Ver
enigde Staten werd met wisselend succes
geracet op vliegvelden. Op zaterdag 19
juli 1947 zou dit fenomeen ook in Neder
land zijn primeur beleven op het vliegveld
van Leeuwarden.
Toen de stichting in de tweede helft
van mei, onder voorzitterschap van de
Leeuwarder burgervader A.A.M. van der
Meulen, startte met haar werkzaamhe
den restten er nog twee maanden tot de
races. Omdat het organiseren van wegra
ces voor allen nieuw was kwam er hulp
van deskundige zijde. Zo was, uit naam
van de KNMV, de oud-wegrenner Geert
Timmer, vader van de huidige Eurosport
commentator Jaap, al op één van de eerste
vergaderingen aanwezig. Hij spoorde de
organisatie aan haast te maken. In twee
maanden tijd moest er nog veel werk wor
den verzet. Bovendien waarschuwde hij
voor te hoge verwachtingen. De algemene
mening, als zouden er in het vorige jaar
100.000 mensen in Assen zijn geweest,
werd door hem bijgesteld naar 70.000.
Voor de 19de juli deed hij de volgende
profetische uitspraak: 'Voor Leeuwarden
verwacht ik niet meer dan 20 a 25.000
man.' Om het aanbod completer te maken
werd besloten om ook twee autoraces aan
het programma toe te voegen.
In de resterende twee maanden wer
den er vervolgens een regeling voor
het publiek opgesteld, afzettingen, een
geluidsinstallatie (rond het gehele cir
cuit) en tribunes besteld, reparaties aan
de baan uitgevoerd, contracten met de
rijders opgesteld. Het programma moest
bovendien zo worden ingedeeld dat er twee
keer gelegenheid was voor het landen en
vertrekken van vliegtuigen. Afgaande op
de verslagen na afloop was op de organi
satie niets aan te merken. Alles was in
het werk gesteld om de duizenden bezoe
kers goed op te vangen. Er waren tentjes,
waar fruit, vis en ijs kon worden gekocht,
om 'de zwaarste aanvallen van honger en
dorst te doorstaan.' En het was heet op die
19de juli en dus werd er gerekend op hoge
Sieb Postma in actie op een Velocette in de 350 cc-race (Foto: Collectie S. Post/na)