Motor- en autoraces op het Leeuwarder vliegveld, 1947 16 Otto Kuipers 'Er zijn plannen tot het houden van grote auto- en motorraces op de rolbaan van het vliegveld te Leeuwarden. De baan is daartoe buitengewoon geschikt bevon den en de belangstelling daarvoor mag zeer groot genoemd worden Als men bedenkt dat het aantal bezoekers aan de TT-races te Assen, een gebeurtenis van dezelfde aard, in 1946 niet minder dan circa 100.000 was, is het duidelijk dat wij hier in Leeuwarden voor dit jaar en volgende jaren ons uiterste best moeten doen dit motorgebeuren behoorlijk te organiseren.' Dit zijn enkele passages uit de circu laire van de Stichting Leeuwarden tot het organiseren van Sportfeesten op het Vliegveld, gericht aan de Leeuwarder zakenlieden. In de circulaire van 9 juni 1947 werd gevraagd om een bijdrage voor een garantiefonds van zo'n 25.000,-. Het risico werd klein geacht, maar toch. Zij, die voor tenminste f 250,- in het fonds wilden participeren, konden voor de race dag rekenen op twee gratis, gereserveerde plaatsen van de duurste rang. Hoge verwachtingen Ruim een jaar na de bevrijding kreeg de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) toestemming voor de organisatie van een viertal races op de weg. Zandvoort beet het spits af. Het vinden van geschikte circuits was echter niet gemakkelijk. In Engeland en de Ver enigde Staten werd met wisselend succes geracet op vliegvelden. Op zaterdag 19 juli 1947 zou dit fenomeen ook in Neder land zijn primeur beleven op het vliegveld van Leeuwarden. Toen de stichting in de tweede helft van mei, onder voorzitterschap van de Leeuwarder burgervader A.A.M. van der Meulen, startte met haar werkzaamhe den restten er nog twee maanden tot de races. Omdat het organiseren van wegra ces voor allen nieuw was kwam er hulp van deskundige zijde. Zo was, uit naam van de KNMV, de oud-wegrenner Geert Timmer, vader van de huidige Eurosport commentator Jaap, al op één van de eerste vergaderingen aanwezig. Hij spoorde de organisatie aan haast te maken. In twee maanden tijd moest er nog veel werk wor den verzet. Bovendien waarschuwde hij voor te hoge verwachtingen. De algemene mening, als zouden er in het vorige jaar 100.000 mensen in Assen zijn geweest, werd door hem bijgesteld naar 70.000. Voor de 19de juli deed hij de volgende profetische uitspraak: 'Voor Leeuwarden verwacht ik niet meer dan 20 a 25.000 man.' Om het aanbod completer te maken werd besloten om ook twee autoraces aan het programma toe te voegen. In de resterende twee maanden wer den er vervolgens een regeling voor het publiek opgesteld, afzettingen, een geluidsinstallatie (rond het gehele cir cuit) en tribunes besteld, reparaties aan de baan uitgevoerd, contracten met de rijders opgesteld. Het programma moest bovendien zo worden ingedeeld dat er twee keer gelegenheid was voor het landen en vertrekken van vliegtuigen. Afgaande op de verslagen na afloop was op de organi satie niets aan te merken. Alles was in het werk gesteld om de duizenden bezoe kers goed op te vangen. Er waren tentjes, waar fruit, vis en ijs kon worden gekocht, om 'de zwaarste aanvallen van honger en dorst te doorstaan.' En het was heet op die 19de juli en dus werd er gerekend op hoge Sieb Postma in actie op een Velocette in de 350 cc-race (Foto: Collectie S. Post/na)

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2001 | | pagina 18