LeovtfLcd 17 verkoopcijfers. Maar de TT-races, die pre cies drie weken eerder waren verreden, waren wat dit betreft een slechte generale geweest. De temperatuur was op die laat ste zaterdag in juni tot grote hoogte geste gen. Bij mensen die erbij zijn geweest roept die dag nog steeds herinneringen op. Het was zo warm geweest dat boeren 50 cent voor een glas water hadden gevraagd. Drie weken later bleek dat liet publiek de lauwwaterprijzen van Assen nog niet vergeten was en gewapend met flessen thee en groene appelen was het naar de baan getogen.' Met als gevolg dat de verkopers langs de baan met hun voor raden bleven zitten. Leeuwarder motorduivels De races kenden twee deelnemers uit Leeuwarden. Twee andere zouden zich later in de Friese hoofdstad vestigen. Gerrit Roosjen, de in Koudum geboren arbeiderszoon, kwam in 1934 naar Leeu warden. In zijn werkplaats tegenover de gevangenis prepareerde hij zijn motor voor de wedstrijden. In de TT-races waaraan hij vanaf 1932 deelnam kwam hij voor de oorlog door defecten aan de motor en valpartijen niet één keer aan de finish. In de naoorlogse periode wist hij een aantal keren in de achterhoede te finishen. Na zijn actieve racecarrière besteedde hij zijn vrije tijd, als lid van de Friese Aero Club, aan zweefvliegen. Roosjen overleed in 1972. Eldert Meine Jansma, de uit Jirnsum afkomstige boerenzoon, kwam in de jaren dertig eveneens naar de Friese hoofd stad en kon na verloop van tijd zijn brood verdienen in de werkplaats van Roosjen. Jansma verscheen voor de oorlog vier keer aan de start bij de TT-races, maar wist, net als zijn werkgever, geen enke le keer de finish te halen. Na de oorlog was hij vooral actief in motorritten als de jaarlijkse Elfstedentocht. Toen er begin jaren vijftig bij Roosjen te weinig werk was voor twee monteurs vertrok hij naar Groningen waar hij aan de slag kon bij de GREMI. Jansma overleed in 1969. Jan van der Lei, zoon van de aardappel handelaar Pieter van der Lei uit Ooster- nijkerk, was bezeten van snelheid. De bezorgdheid van zijn ouders weerhield hem er echter van om voor de oorlog al aan races deel te nemen. Ondanks goede prestaties in 1947, zijn eerste racejaar, waren het toch vooral pech en valpartijen die zijn carrière tekenden. Na een val partij op Zandvoort lag hij urenlang op de operatietafel. Zijn lichaam was voor het leven getekend. Inmiddels was hij al naar de Friese hoofdstad gekomen en had er een garagebedrijf in Huizum over genomen. Tot zijn overlijden, ongeveer driejaar geleden, heeft hij in Leeuwarden gewoond. Sieb Postma kwam na het vroege over lijden van zijn vader bij zijn zwager Jan Visser in de reparatiewerkplaats in Mid- lum. Visser, zelf vanaf 1933 TT-deelne- mer bracht het racevirus over op Sieb, die in 1935 voor het eerst deelnam in Assen. Hij werd prompt twaalfde. In de nazomer van 1936 trouwde hij onder huwelijkse voorwaarden. Eén daarvan was dat Sieb niet weer zou deelnemen aan motorraces. Na de oorlog kroop het bloed toch waar het niet gaan kon. Zijn lange racecarriè re leverde uiteindelijk drie Nederlandse kampioenschappen op in de 250 cc-klasse, in 1949, 1952 en 1954. Na dat jaar zet te hij er een punt achter en richtte zich geheel op het garagebedrijf in Hurdega- ryp. Sinds zijn pensionering wonen Sieb en zijn echtgenote in Leeuwarden. Waar eens de Middelzee.... 'Op de plaats, waar eens de Middelzee golfde en waar later de ploeg moeizaam de zware, vruchtbare zeeklei omlegde, ronkten zaterdag de racemotorenvan het circuit van Leeuwarden.' Zo begon de verslaggever van de Leeuwarder Courant zijn reportage in de maandageditie na de races. Hij ging nog even verder: 'Er zijn heel wat onvertogen woorden gericht aan het adres der Duitsers, die ons de beste cultuurgrond van het gewest ontnamen, maar op de rekening, die hun al dan niet gepresenteerd wordt, zal als klein credit- postje vermeld moeten worden de achter lating van een vliegveld, dat geschikt is vs r ic car ing parcours. verkeerswegen s start p renners t tribunes min nuuiHMii publiek k kassa p parkeerterrein p o. parkeerterrein genodigden h toiletten 2 gld Het parcours en toegangswegen van de racebaan op het vliegveld in 1947 la»;

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2001 | | pagina 19