19 PK 11 li If K&.ïn. l'LLL- 3. r"1.'ui 3lj Duj Ju-it ni| JV.v^h. ■y, JtorelJJ{JiutaLfc- Jdfpbr. ïi. i u-l ik. ii-s ii i Var: i m IYekjIe.-l.ii. 4 h'i if 11l tuj /Jiilv. Ililail? |fir All. 5. IIIJIUI K'..-JI:I. V-JI AIIVÏ^'.T 1'WEiELIL. DLLL, ■j. rALlïSfli^i. I..-j|' Vl ■clii I ML d DmJliLr. T. ilir lianij-al sc. n £mi'. ■i. 'J jI jjcIi: Tklif "bii iVurka1.. fftr Nairni H. *T=^^|k>i'r Y*»lim mui Sll I -.F Ijil.nhJIbn IIJ^I'. tiOcitt. Lil MA. Ml III.I-: 0(fKI. 11. Eli Ti jblï. iü lit. -aa-fti, TmiIj-u ui jWjihLr. II, Laf. j.yjL*" :ïir tofm Gtiv. |L jiuuiiir Ji Filliiif iriy, Li. L*jL- J rf T11_ i i'r_ 'rf'j ri.'/ lf iujli Li: frwèibr. tli y :iih-kjbl. tar Minna.Antrnml. VlKHIlE riFEL. 10 Lr.» Ul êCil lltulk 4jlüldLr. - r.L J-r.-L'.jlfT. 1V. Oil.Ifi. .Irn m |lrL., I ,1/itr\rr. IJ. LI iuuHii r ju Lei i1.11 LJ.nu flluj- Jriii r>rr-ji; L'-:I11 H'J. Cii-leiiI ai: IMi IrwlLiw, lhJ. ZLïl till iIji in f-rlaiL^' ii ht UiXi'c utmrrfnihf l.-i Yr. t. i. WlfcLKS lj- anlap sün -i' Jhim jbjf, o.:i'tuë b1 iu1. Dit programma-biljet uit 1856 geeft een aardige indruk van zowel de inrichting als het geboden programma van deze Frascati zeer getrouw is nagebootst. In de rots spleet op den achtergrond zit diepte, ter wijl het mos op de stenen en de bomen in de omgeving het tafereel nog natuurlijker maken. Overigens is de helverlichte zaal aan de wanden met spiegels en dennebo- men bedekt en maakt ze met de tuin weer een geheel. De muziek werd verzorgd door het gezelschap van de familie Dreschler, afkomstig uit het Duitse Halle, waarvan de leider een uitstekend solo-violist bleek te zijn, die ook enkele eigen composities speelde. Het succes was zo groot dat dit gezelschap het volgende jaar terugkeerde, toen de zaal helemaal in de sfeer van het zuidelijk Italië was ingericht. In de jaren die volgden veranderde het uiterlijk van de zaal elke keer van karakter en werden park- en boslandschappen afgewisseld met Oosterse pracht, Chinese elemen ten of Zuid-Europese panorama's. Steeds vaker werd bij deze decoratie's gebruik gemaakt van geschilderde onderdelen en achtergronden, die vaak zo goed waren uitgevoerd, dat men op enige afstand het echte en het nagebootste moeilijk kon onderscheiden. Door het regelmatig engageren van nieuwe muziekgezelschappen konden de bezoekers ondermeer kennismaken met een artiestengroep, geleid door de komiek Martens, die 'op zich zeiven reeds bijna voldoende zou zijn om telkens een talrijk publiek in deze zalen te doen samen zijn.' Het gehele gezelschap telde trouwens veertien medewerkers. Steeds meer een gewone Soiree Musicale Vanaf het begin van de jaren zestig maak te de gewone orkestmuziek uit de beginpe riode van de 'Frascati' steeds vaker plaats voor een bont programma van solo-stuk ken, lichtvoetige, gezongen voordrachten, komische samenspraken en koddige scè nes. De voorstellingen waren nu ook iede re avond verschillend, zodat het publiek soms meerdere avonden terugkeerde. Zo werd de 'Frascati' niet langer alleen het rustpunt na een kermisbezoek, maar bood het een volledige Soiree Musicale zoals die inmiddels ook in andere gelegenhe den als De Hof van Holland in de Sint Jacobsstraat, het Friesch Koffïjhuis op de Wirdumerdijk of de Sociëteit Amicitia werden uitgevoerd. Ook die zaken waren soms fraai versierd, maar boden niet de mogelijkheid om rond te wandelen. Het publiek kwam er vooral om de voorstel ling te bekijken en kon tijdens de korte pauzes in de benedenzaal consumpties krijgen. De belangstelling voor deze soi rees musicales, die ook meestal om half tien begonnen en tot ver na twaalf uur duurden, nam elk jaar toe. Door de afwis seling in de voordrachten, die in toepas selijk kostuum werden gezongen, vloog de avond om en hadden deze bezoekers na afloop geen behoefte om nog enige tijd verpozing in een 'Frascati' te zoeken. In 1867 presenteerde Van der Wielen tij dens de kermisperiode opnieuw zijn jaar lijkse 'Frascati', nadat het jaar daarvoor de kermis in verband met de cholera was afgelast. Deze keer was het gezelschap van de befaamde solo-violist Sino aange trokken. Zowel de fluitist als de bespeler van het seraphine-orgel voldeden goed, evenals de soubrettes Amelia, Caroline en Gretchen, die met liedjes als Oh Lotte en Der Orgeldreher veel succes hadden. Van de drie komieken werd vooral de heer Roberto, die elke avond enige keren als negerdanser en -zanger optrad, uitbundig toegejuicht. Toch vonden sommige bezoe kers dat de inrichting van de zaal met bomen en struiken het soms lastig maakte om alles goed te kunnen volgen. Ondanks dit zo succesvolle optreden van het gezel schap van Sino en zijn minstreel-artiest kwam er een einde aan deze nieuwe tra ditie van de 'Frascati'. Voortaan kon het publiek zich alleen nog amuseren bij een Soiree Musicale of een Grand Spectacle Concert Varié. Een enkel keer werd nog eens een 'Frascati' ingericht, alleen ter gelegenheid van een speciale gebeurtenis, zoals de advertentie uit februari 1877 laat zien, maar eigenlijk was het begrip toen al in de vergetelheid geraakt. LeOVdLC^LA. It

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2002 | | pagina 21