12
tevens meubelen van vorige generaties,
net zoals er portretten van voorouders
hingen, zodat deze kast het authentieke
beeld van de zaal versterkt. Een passend
kleed, dat groot genoeg was, bleek onvind
baar. Er is daarom een kleed voor deze
kamer op maat gemaakt.
Portretten van voogden en voogdessen
konden worden aangevuld met portretten
die zich in het depot van het Fries Muse
um bevonden en in bruikleen verworven
konden worden. De vele portretten zijn
aan linten opgehangen zoals gebruikelijk
in het midden van de negentiende eeuw.
De portretten benadrukken de onlosma
kelijke verbondenheid van het Old Burger
Weeshuis en Leeuwarden.
De Van Eysingazaal
en de Auck Peterskamer
De Van Eysingazaal wordt in combinatie
met de Van Haersmazaal gebruikt als ont
vangstkamer. De zaal is genoemd naar de
laatste bewoner van het huis Freule Van
Eysinga en bevindt zich aan de Nieuwe-
stadzijde. Hier hangt ook een portret van
de Freule. In de Van Eysinga-zaal zijn het
plafond, de lambrizeringen, de marmeren
schouw en de deuren nog uit de bouwtijd.
Ook hier zijn de gordijnpartijen uitgevoerd
volgens negentiende eeuws concept.
De Auck Peterskamer, de kleinste kamer,
dient als herenkamer of voor kleine verga
deringen en is genoemd naar de oprichter
van het weeshuis. De kamer bevindt zich
rechts van de gang en heeft twee ramen
aan de Nieuwestadzijde. Door het ontbre
ken van het oorspronkelijke stucplafond
en de eenvoudigere haard is de inrichting
daarom soberder dan in de twee zalen die
een representatief karakter hebben. In
de Auck Peters-kamer zijn de marmeren
schouw en de deuren nog uit de bouwtijd.
De Tuin
De tuin is als het ware de voortzetting
van de kamers. De stilistische eenheid
met het huis is zoveel mogelijk hersteld.
In de tuin zijn planten gezet die in de
negentiende eeuw in tuinen voorkwamen.
Zo zijn er bijvoorbeeld heerlijk geurende
Damascena rozen van het type Comte de
Chambord (1860) geplant. De oase van
rust in de drukke stad wordt afgesloten
door een fraai hek uit de bouwtijd.
Merktekens
Het gerestaureerde Old Burger Weeshuis
dat door zijn bewonersgeschiedenis innig
met Leeuwarden verbonden is, is weer in
oude glorie hersteld. Huizen als het Old
Burger Weeshuis bieden tegenwicht in
een haastige en modernistische tijd. Huis
en tuin markeren een definitief verleden,
maar zeker niet vergeten verleden. Eens
te meer blijkt dat, willen wij ons bewust
blijven van onze wortels, de stuwkracht
De achterzijde van het Auck Petershuis rond 1958
die ons heeft gebracht waar we nu zijn
en waar volgende generaties eens zullen
belanden, wij die historische continuïteit
ook in de merktekens die monumenten nu
eenmaal zijn, zorgvuldig moeten blijven
koesteren. Dankzij de restauratie kunnen
toekomstige (Leeuwarder) generaties van
dit culturele erfgoed blijven genieten.