Ut Fliet, de ouwe foorstad 1 Meindert Schroor Mien earste herinneringen an Liwwadden hewwe alles met ut Fliet te maken. Op un sombere novembermorgen in 1959 waren wy mette ferhüswagen fanüt Harlingen de Vuurdoornstraat inreden, waar myn ouwelui un flêtsje fanne fabryk betrokken. Dy fabryk was de Kondens waar Pa al un tydsje werkte, mar hij had se stadich an syn nocht kregen fan ut heen en wear gereis en dus wudde de bovenetaazje fan un oud grachtenpand an ut Franekerend in Harlingen inruild foor un plakje teugen- over de hellingflats. Ik fon ut earst mar niks, ik miste ut ütsicht op ut water, mar al frij gauw kwam ik dur achter dat achter de hellingflats oek water lag, ut Fliet. De stadsplattegrond, die in 1573 in opdracht van Caspar de Robles werd vervaardigd geeft vrij gedetailleerd de bebouwing aan het Vliet weer. Links de Oosterstadsgracht Ut meest fassinearende an dat water was fansels de sentrale. Inne ogen fan un kien was ut un almachtech groat gebouw, met hoge skusstienen, un koaletip, kranen en un jacobsladder, un mastodont waar rook, stoom en stroom ütkwam. En altyd dat doffe gedreun fanne turbines, ut gezoem fan generatoren en fansels fan de elektri- siteitsdraden anne Franklinstraat, fral at ut regende. Ut rook dur naar stienkoal, gekondensearde melk en meel. Un eintsje fedderop lag Skilkampen met de boate- skuren, ut hooghout, de mesinefabryk fan Ducosto en de werf met ut gelüd fan klink nagels en de geur fan tear. En, helemaal daar achter ut land, Wilaarderburen en de flakte langs de Kurkemear waar je de weareld üt skaatse konnen. Saterechsmiddes gingen wy altyd de stad in, langs ut Fliet. Oek daar allemaal nog industrie. Ut werfke fan Langenberg, dan annimmer Kolk Co. en anne noord kant ut sliterijke van Appeldoorn. Fedder op anne südkant de magistrale, ferfallen villa Welgelegen en de mesinefabryk Fries- land. Ik wü altyd naar dy ontoegankeleke plakken sedat myn moeke mar steeds waarskuwde, 'jonkje gaan bij de walkant fut, aanst falst dur in'. Dichter naar de stad de ouwe graanpakhüzen Frysland, Groaningen en Koaningsbergen, met daar teugenover de maalderij fan Koopmans, oek fol fan gelüd en reuk. Wat ik my toen niet realisearde: ik was fan ut ene naar ut andere industrygebied ferhüsd. In Harlin gen sagen wy ommers üt oppe fetsmelterij fan Smeding en oek daar langs ut Frane kerend en de Harlinger Trekfaart hadden al eeuwen industrieën staan. Tichel- en panwerken, darmeskrabberijen, kalkovens èn - se at se in Harlingen sêge - un knorre industriemullens, waar in myn tyd al wei neg mear fan overbleven was as de beton- fabryk fan Haitsma. Ut Fliet het my foor altyd een ding düdelek maakt. Frysland is nyt alleen un land fan koeien en kees, mar oek fan skippers, werven en industrieën. De moalenromp an ut Südfliet is ut sute- reche restant fan dat ryke ferleden. Nou ik ut steartsje fan dy tyd metmaakt had - binnen twee desennia was se'n bitsje alles fut - wü ik oek ut begin durfan wete. Hoe was dit alles fer foor myn tyd tot stand komen? Un oversicht fanne oudste geskidenis (tot 1750) fan un nijvere büten- buert, foor ut gemak fanne lezer deur mij in ut Hollans fertaald. Het Vliet op de kaart Kort na het midden van de zestiende eeuw werden de eerste plattegronden en vogel vluchten van Leeuwarden getekend. Ze zijn om meer dan één reden uniek, op de eerste plaats omdat het om manuscript- kaarten, handgetekende kaarten dus, gaat. Daarvan werd als regel slechts één exemplaar vervaardigd, dat hoe dan ook niet voor de druk bestemd was. Het zijn bovendien de oudste afbeeldingen van de stad en alleen al daarom van groot belang. Daarbij komt dat ze ons niet alleen een beeld van een plattelandsstadje van circa 7500 inwoners geven, maar ook de directe omgeving van Leeuwarden uitbeelden. Dat was van belang omdat de kaarten met een militair doel werden gemaakt, dus met het oog op belegering en verde diging. Dit is een groot verschil met de dikwijls fraaiere - en bovendien gedrukte

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2003 | | pagina 3