De Vereniging voor Vreemdelingenverkeer INFORMATION Leova.'c^LA.It 21 Sem Soepboer Toen ik, geboren en getogen in Leeuwarden, in 1967 vanuit Zeist in Leeuwarden kwam, maakte ik nader kennis met mijn voorganger, H.P. Timmermans, een gastheer pur sang, die op een zeer charmante manier jarenlang met 'zijn' vreem delingen omging. Ik kende hem globaal als een diplomaat die op zijn eigen wijze zich voor het toerisme inzette. Het bestuur had het bij mijn benoeming heel anders met mij voor: ik moest een zakelijke draai aan het VW-werk geven en zo Leeuwarden/Friesland 'in de vaart der volkeren opstuwen'. Dat hebben we met medewerkers, de media en overige relaties dan ook graag gedaan. We 'gingen er voor' zoals dat nu heet. Toen ik in Leeuwarden werkte bij Reisbureau Lissone-Lindeman, trok mij altijd al het werk van VW-directeur aan. Dus, de droom werd verwezenlijkt. In dit artikel een greep uit de initiatieven en activiteiten uit de eindjaren zestig. Het VW-kantoor werd gehuisvest in een grote stacaravan bij het mooie oude gebouwtje met het torentje naast het NS- station. Door de toename van het werk verhuisden we in september 1968 naar een groter, representatiever pand in de Prins Hendrikstraat. De twee informatri- ces, I.M. Roefstra en W. van Guldener wer den in mooie uniformen gestoken om zo de stad op het informatiebureau en bij ande re gelegenheden te promoten. In het begin van de jaren zestig van de vorige eeuw was men al blij dat er in mei toeristen kwamen en dat het zelfs door ging tot oktober. Leeuwarden kende een levendig toeristenverkeer met dagjesmen sen en bezoekers aan musea, maar er moest meer gebeuren vonden het gemeen tebestuur en de VW. De zomer van 1966 was een van de natste zomers. We hadden toen als stunt vitamine-C tabletjes op de balie liggen voor de toeristen. Dat kreeg nationale en internationale aandacht via de radio, tv en schrijvende pers. Om van de uitstraling naar het publiek nog maar te zwijgen... Electrische Vrouwen Leeuwarden beschikte over een beperkt aantal middenklasse hotels. De hoteliers wilden niet investeren voor alleen een rendabel zomerseizoen. De Nederlandse Spoorwegen anderzijds beklaagde zich er De Provinciale Friese VW was tot in de jaren zestig gehuisvest in een karakteristiek gebouw tje bij het NS station, dat in 1969 werd afgebroken

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2005 | | pagina 23