Georgius Henderikus van der Meulen, een vergeten
schilder
/f/<7 LJOH?:xas deR MEELEN
24
Hans Jorna Georgius Henderikus van der Meulen, roepnaam George, werd geboren
op 27 december 1889 als zoon van Johannes Christoffel van der Meulen en
Anna Catharina Antonia Swildens. De katholieke familie Van der Meulen was in
Leeuwarden groot geworden met handel in natuursteen, glas en verf. Zij bezat een
bedrijf aan de Oostergrachtswal 97, waar natuursteenwerken en grafmonumenten
werden gemaakt.
Volgens overlevering schonk de firma bij de
bouw van de Sint Bonifatiuskerk graniet
voor een altaar. In de glasfabriek werden
onder andere glas-in-lood ramen en geëtst
glas vervaardigd. Men had er vele hon
derdduizenden kilo's glas op voorraad. De
onderneming, met 70 man personeel, had
tevens een winkel op de Nieuwestad 76
en diverse vertegenwoordigingen elders
in het land. In de nacht van 27 juni 1929
brak een felle brand uit in de fabriek van
NV Glas, Steen- en Verfhandel voorheen
L.J. van der Meulen. De brand werd met
14 slangen bestreden. De verffabriek en de
glasmagazijnen werden totaal verwoest.
De fabriek van marmerwerken en glas
verwerking liep grote schade op. De grote
voorraden glas en verf gingen eveneens in
vlammen op. Het was een van de grootste
branden in Leeuwarden van de twintig
ste eeuw. De schade liep in de honderd
duizenden guldens. De firma was op de
beurs verzekerd, maar niet tegen bedrijfs
schade. De zaak is deze brand nooit meer
te boven gekomen. George was samen
met zijn zes broers medefirmant en nog
hetzelfde jaar werd het faillissement aan
gevraagd. Enkele familieleden en werk
nemers begonnen daarna voor zichzelf.
Hieruit ontstonden de steenhouwerijen
Gebroeders Jorna en D. Arends, alsmede
glasatelier Martin de Boer in Leeuwarden
en Almeline (Van der Meulen) in Almelo.
Landschapschilder
Na het faillissement in 1929, maakte Van
der Meulen als een van de jongste broers
van zijn hobby, tekenen en schilderen,
zijn beroep. Hoewel het begin moeilijk
was heeft hij altijd goed van zijn werk
kunnen leven. Hij heeft er ook nooit iets
anders naast hoeven doen, of het moet het
verhuren van kamers zijn geweest.
George begon al op jonge leeftijd met
tekenen. Op zijn vijftiende toonde hij zijn
vader een tekening van een dorpsgezicht.
Die herkende het meteen als een gezicht
op Wurdum. Dit gaf hem een positieve
impuls om door te gaan met tekenen en
schilderen. Door familiecontacten kwam
hij vaak in Zuid-Limburg. Daar tekende
en schilderde hij veel, voornamelijk in
Venlo en omgeving en in de buurt van
Landgraaf en Maastricht. Op latere
leeftijd ook in de steden Rotterdam en
Amsterdam. Vaak was George te vinden
in de bibliotheek van de Kanselarij, op
zoek naar boeken over kunst en kunsthis
torie.
Hij trouwde in 1926 met de negen jaar
jongere Tjerkje Wassenaar. Zij was fami
lie van de veehouders Wassenaar onder
Jelsum en als kind woonde zij in de villa
Baensein aan het eind van de Harlinger-
straatweg. Ze was een artistieke persoon
lijkheid en hield van acteren en piano
spelen. De huwelijksreis bracht het paar
naar Parijs en vóór de oorlog bezochten ze
meerdere malen Duitsland.
#iilirifkrtl
,A.«p
'frtiïiljJ CJI <JJI
w 3 r i s ,T,
si h
e X
>|iiKd rn Vritfkr-iti?
- r Vv i if - i. - - y "-fs*-1 ui i li.-
,,.'i\\4*TrTi«.-sn*BÏ"4 IfanlowSï 3
;'!w
Qp."- x
AA
-■ n
s a y
•a rui, i n ii «i i
Rekening van de firma Van der Meulen voor het Sint Anthony-gasthuis
la»;