Lcovaë^tA.!€ 26 Harry Bleeker met burgemeester Van der Meulen bij de opening van de Waren- schouw in 1951 Collectie Joop Bleeker dan paste het geheel in de gedoofde kachel door enkele ringen aan de bovenzijde te verwijderen. Er bestaat geen foto van, maar er moeten nog Leeuwarders zijn die deze "kachels' in de Peperstraat in de eta lage hebben gezien. Ondertussen was Har ry op de bovenverdieping ondergedoken. Fotograaf en opticiën Tijdens de wederopbouwjaren is er in het begin weinig geld voor luxe goederen zoals camera's. Ook als opticiën is Bleeker niet de enige in Leeuwarden. Er beston den voor de oorlog ook in serie gemaakte camera's zoals de Phenerette, maar lang zamerhand kwamen de Duitsers met Agfa en de Amerikanen met Kodak. Tot de jaren zestig was zwart-wit fotogra fie de norm. Na de vierkante Agfa boxjes, de Clicks en de Clacks, kwamen de iets duurdere types als de Isoly of de Optima op de markt. Betaalbaar en oh zo gemak kelijk in gebruik. Vooruitlopend op alle andere beeldende media maakten 'kiekjes' de eerste persoonlijke gebeurtenissen her haalbaar. Familiehoogtepunten en vakan ties vulden de herinnering keer op keer. Het beeld begon de werkelijkheid aan te vullen en met de welvaart steeg het aan tal camera's. Ontwikkelen en afdrukken geschiedde in eigen beheer bij de fotografen, waar door de firma Bleeker tien man personeel in dienst kon nemen en er te weinig ruim de "hometrainer' stroom te leveren voor de brillenslijpmachine. Het tekort aan onder delen werd aangevuld met plexiglas dat Klaas 'verwijderde' uit een neergestorte Engelse jager. Fotorolletjes waren tot 1943 verkrijg baar in oorlogskwaliteit. Het negatief was papier met een lichtgevoelige laag. De afdrukken waren niet om aan te zien. Be taling in natura was mogelijk; aardappe len en groente werden geaccepteerd. Harry, die 27 jaar oud was bij het uit breken van de oorlog, werd ergens halver wege deze jaren op het station opgepakt voor de Arbeitsdienst. Bij Ruurlo moest hij greppels graven, maar zijn echtgenote fietste naar Drenthe en zag kans haar man, met koffer, naar Leeuwarden terug te brengen. Tijdens de oorlog stond ieders leven op zijn kop. De geschiktheid van Klaas Smit bleek eens te meer toen hij op het idee kwam kacheltjes - russen - te maken van lege verfblikken die hij ont dekte bij schilder Kuipers. Een rooster in het 1-liter blik, dit in een 2,5-liter blik en De fotozaak van Jogchum, later Willy Bleeker aan de Voorstreek 68 Coliectie Joop Bleeker

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2008 | | pagina 28