27
te bleek om deze allemaal boven de win
kel te herbergen met de bijbehorende
apparatuur van spoelbakken, drogers,
ontwikkelaars enzovoorts. Schielijk ver
huisde het gezin in 1953 naar een parti
culiere woning. Toen kon geadverteerd
worden met: 'foto's gereed in twee dagen'.
Opticien personeel droeg witte stolj assen
en de anderen gele; een standsverschil?
Vanaf de jaren zestig verdrong de kleu
renfilm zeer snel de zwart-witte voorgan
ger en decimeerde tegelijkertijd de werk
gelegenheid. Teneinde de grootste klap op
te vangen opende Harry een filiaal in de
Bilgaard passage. Laboratoria namen de
taak van ontwikkelen en afdrukken over.
De toenmalige witte flitslampjes, na één
maal flitsen was het lampje verbruikt,
voldeden lange tijd niet voor het maken
van binnenopnames bij een kleurenfilm.
De slechts mondjesmaat aangeleverde
blauwe flitslampjes brachten Klaas Smit
op het idee de witte te dompelen in een
oplossing van aceton en aniline. Na dro
ging deden deze hun werk binnenshuis
naar behoren. Dit was wel de laatste gele
genheid waarbij een buitenstaander kon
ingrijpen in het technische proces van de
foto- en filmwereld.
Digitale revolutie
Onderwijl was Joop Bleeker (1942) na zijn
hbs de opleiding tot opticien gaan volgen
om in de toekomst de derde generatie
Bleeker in het vak te kunnen worden.
De technische vooruitgang en vooral de
miniaturisatie van de onderdelen voor het
verwerkingsproces van foto en film,
maakte het in de loop van de jaren weer
mogelijk de foto's in eigen beheer te ont
wikkelen en af te drukken. De grote, bijna
winkelvullende, machines vergden zo
vanaf eind jaren tachtig grote investerin
gen van (kleine) middenstanders. Hier
door kwamen de ketens en de franchisers
op de markt, die adverteerden met '1 uur
foto'. Joop, die zijn vader inmiddels was
opgevolgd, besloot geen machine aan te
schaffen, maar productietijd in te huren
bij een collega fotograaf. Dat bleek een
verstandige beslissing toen rond 1995 de
digitale revolutie de gehele fotobranche
aan het wankelen bracht. Middenstan
ders en grote landelijke ontwikkelcentra
les legden het loodje.
Ook Leeuwarder fotozaken sneefden in
deze strijd. Bleeker kon het hoofd boven
water houden en was hierdoor ook in
staat de klanten op te vangen van colle
ga's die stopten. Wel sloot hij het filiaal in
Bilgaard.
0jai|
Bleeker optiek en fotografie aan de Peper
straat 9 voor 1980 Collectie Joop Bleeker
Ondanks een plaatsbepalende geschiede
nis als fotovakhandelaar in Leeuwarden
is, als u dit leest, de winkel opgeheven. Er
is wederom een 'kleine' middenstander
die zijn nering heeft gesloten en wellicht
wordt opgevolgd door een landelijke keten
of een grootwinkelbedrijf. Het kapitaal
dat nodig is voor het kopen of huren van
een pand, tezamen met de kosten voor een
inrichting is niet meer op te brengen voor
een particulier. Voor Joop Bleeker speelt
ook het ontbreken van een opvolger mee.
Zijn kinderen hebben, vrij als ze waren in
hun keuze, voor andere beroepen gekozen.
Al op een eerder tijdstip had hij de optiek
afgestoten, mede door specialisatie, con
currentie en de steeds duurder wordende
optische apparatuur.
Een projectontwikkelaar zal zich over
de toekomst van het dubbele pand - in
1980 vergroot met de winkel van de toen
gesloten hengelsportzaak van Riethorst -
buigen. Het resultaat zal de veelvormig
heid van aanbod in de binnenstad niet
verhogen vrees ik.
Harry Bleeker bezig met een oogmeting Collectie Joop Bleeker
Lcovaë^tA.!€