Le Moulin Rouge, Montmartre aan het Schavernek? Leovaï} 18 LA* ÉraJ Aldert Toornstra In de herfst van 1932 opende op de hoek van de Westerplantage en het Klein Schavernek de nieuwe uitgaansattractie Le Moulin Rouge haar deuren. Al snel werd deze dancing een begrip in Leeuwarden en omgeving waarbij vaak aller lei kleurrijke verhalen de ronde deden. Verhalen die voornamelijk hun oor sprong vonden in het verleden, toen in het pand een bordeel gehuisvest was. Voordat op 22 oktober de opening van Le Moulin Rouge plaatsvond was het interi eur rond de al aanwezige ruime dansvloer opnieuw flink gerenoveerd. Wel werd ook nu het cafégedeelte met het biljart gewoon intact gelaten. Dit was ook gebeurd toen de vorige uitbater, Van Hemmen, het oorspronkelijke Hotel Café de Oldehove steeds meer als cabaret en dancing ging exploiteren. Jarenlang stonden er toen iedere avond de soubrettes, de dansgroe pen of de solodanseressen op het podium en kon er naar hartelust worden gedanst. Regelmatig kondigden advertenties de nieuwe artiesten aan en zelfs op 3 novem ber 1931 werd nog het optreden van 'vor- tragskünstlerin Barones von Landanye' aangekondigd. Het kwam daarom waar schijnlijk als een grote verrassing toen nog diezelfde maand beslag op de inboe del werd gelegd om twee weken later bij opbod te worden verkocht. Eigenaar Tonnis Edens, die het pand al in juni 1927 van de uit Groningen afkomstige Hendrik van Hemmen had gekocht, had zich inmiddels in Apeldoorn gevestigd. Hij keerde nu naar Leeuwarden terug, zette het etablissement in januari 1932 te huur of te koop en nam voorlopig zelf de exploitatie ter hand. Vanaf 26 maart 1932 ging de zaak weer open in een meer bescheiden opzet als Café Biljart Hotel De Oldehove aangezien Edens verder vooral als handelaar in alcoholhoudende dran ken actief was. In de maanden die volgden meldde zich al snel een nieuwe huurder, die de zaak opnieuw als dancing wilde exploiteren. Het was Klaas Huisman, die echter nog geen half jaar daarvoor zijn eigen zaak in de Grote Hoogstraat flink had gemoderniseerd. Interieur van de Shanghai Bar aan de Grote Hoogstraat 17 na de overname door Willem van Cleefin oktober 1932. Klaas Huisman runde hier ruim een jaar lang een dancing. De flinke vrouw achter de tapkast is Sophia Maria van Cleef-Nicoud Collectie Mattanja Groffen-de Graaff Moeilijke tijden In het begin van de jaren dertig was het niet altijd gemakkelijk om een uitgaans gelegenheid rendabel te exploiteren. Wel iswaar heerste nog steeds de zogenaamde 'danswoede' en was dus de belangstelling voor het dansen erg groot, maar tegelij kertijd was ook het aantal dansgelegen heden in de stad gegroeid. Zo waren er naast de bekende en grote cabaret-dan cings zoals Spoorzicht, De Wintertuin en De Oldehove tal van kleinere danszalen geopend, waardoor de concurrentie sterk was toegenomen. De meeste daarvan trok ken al snel een eigen publiek, maar zowel Dancing Benthem (aan de Voorstreek), Danszaal of Volksdancing Jopie Dekens (hoek Grote Kerkstraat en Pijlsteeg), Café Centraal (Speelmansstraat), Café Metro- pole (Ruiterskwartier) als Dancing Cen traal (Oude Lombardsteeg) wisten zich vaak maar moeizaam staande te houden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2010 | | pagina 20