19 Het orkest van pianist Joop Amman op het podium van Le Moulin Rouge, maart 1938 Collectie Aldert Toornstra Daarnaast vonden er in het weekend nog regelmatig dansavonden plaats in andere gelegenheden. Bovendien was er in 1932, in verband met de vrees voor zedenverwildering, door een speciale commissie een aantal maatre gelen voorgesteld om de gevaren van deze overdreven belangstelling voor het dan sen te beperken. Daardoor zouden onder meer jongeren onder de achttien niet meer in dancings mogen worden toegelaten en zouden bepaalde eisen moeten gelden voor de inrichting van de danszaal, waaronder het vloeroppervlak en de verlichting. Juist in deze moeilijke crisisjaren had Huisman het Café Blomhoff in de Grote Hoogstraat 17 in juli overgenomen en het meteen tot gezellige dancing omgetoverd. Lokale orkestjes als The Merrymakers van Fritz Lahde en de komische jazzband The Three Prince Band, geleid door pia nist Leo van Norden, zorgden voor dans bare amusementsmuziek. Kennelijk met succes, want in februari 1932 kreeg het interieur een grondige opknapbeurt, werd deze nieuwe inrichting 'trots de malaise' ook van nieuw meubilair voorzien en ging de zaak verder onder de exotische naam Shanghai Dancing Bar. Er was voortaan elke avond dansen waarbij het orkest van violiste en accordeoniste Hilda Kramer de nieuwste nummers ten gehore bracht. Attracties als een 'duurrecord dansen om luxe prijzen' moesten het bezoek aan de nieuwe dancing stimuleren terwijl er, evenals bij de meeste andere horecage legenheden, met de consumptieprijzen werd gestunt. Advertenties attendeerden het publiek er op dat er ondanks de ver laagde prijs geen goedkoop 'dubbeltjesbier' werd geschonken en de prijzen tijdens de muziek niet werden verhoogd. Bij het vrijkomen van het grote pand aan het Klein Schavernek voorzag Huis man nieuwe mogelijkheden en zo werd in de zomer de huurovereenkomst gesloten en werd de pas verbouwde Shanghai Bar overgedaan aan Willem van Cleef, die het vervolgens alleen als bar exploiteerde. Huisman voorzag zijn nieuwe zaak met een van de aansprekende naam Le Mou lin Rouge en trachtte daarmee hoogge spannen verwachtingen op te roepen. Geen Parijse sfeer Wie verwacht mocht hebben dat de nieu we dancing Le Moulin Rouge een Parijse sfeer zou uitstralen kwam al snel bedro gen uit. Geen musetteklanken door een pierrette-ensemble of chansons vertolkt door een zangeres als 'Gladys, La Fille de Montmartre', maar stevige, opgewekte 'Stimmungsmusik' door orkesten als de in deze provincie al populaire Hamburger Stimmungs Kapelle. Vanaf maart 1933, terwijl er ondertussen aan een uitbreiding werd gewerkt, zorgde dit door Karl Fieker geleide kwintet, waarvan vier dames deel uitmaakten, voor vrolijk amusement. Het orkest trad, evenals zijn opvolger Walter Adams Stimmungs Dameskapelle, regel matig op in allerlei kleine dancings en was in de provincie een bekende verschijning. Pas na de kermis werd in de zomer van 1933 de vergrote en gemoderniseerde dan cing Le Moulin Rouge heropend, nadat deze ook van een nieuwe parketvloer en de nieuwste decoraties was voorzien. Een nieuwe publiekstrekker vormde in die tijd de Attractie Band van de veelzijdige xylo- foniste Anny van Eijkeren, die als muzi kale act al ruim tien jaar in de noorde lijke provincies actief was. In haar orkest speelde de uit Harlingen afkomstige Jean Pierre Houbein zowel piano als orgel en deed dat ook in gecombineerd spel. Maar de grote publiekstrekker was het jeug dige drumwonder Alie van der Steen, die naast het slagwerk ook piano en saxofoon speelde. Het gezelschap, dat onder meer in fraaie Spaanse kostuums optrad, bleek een succes en prolongeerde zijn optreden enkele maanden, waarna weer vrij onbe kende orkestjes voor de dansmuziek zorg den. Tijdens de kermisweek van 1935 vierde de inmiddels in Leeuwarden wonende Houbein zijn 15-jarig jubileum in Le Moulin Rouge, waar hij met zijn orkest de Blue Girls tot in september bleef optreden. In begin 1936 nam eigenaar Edens weer de dagelijkse leiding op zich waardoor er opnieuw, ondanks de soms aangekondigde surprises, weinig bijzonders in de dancing gebeurde. De muziek werd voornamelijk verzorgd door minder bekende, veelal regionale groepjes muzikanten. Slechts een enkele keer werd in een advertentie een naam genoemd, zoals het orkest van Dirk Schambach dat in december 1936 werd aangekondigd. LcOVflLT^i4)t»k

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2010 | | pagina 21