20
Uitstekende dansmuziek
In september 1937 kreeg Le Moulin Rou
ge met Jacob Prinsen een nieuwe uitba
ter, die vastbesloten leek de zaak weer
tot bloei te brengen door met name de
kwaliteit van de muziek sterk te verbete
ren. Er volgde een periode waarin orkes
ten werden geëngageerd die echt enige
bekendheid genoten en ook elders in het
land regelmatig optraden. Tijdens de fees
telijke heropening op 2 oktober bezette
het dans- en stemmingsorkest van Cor
van de Broek het podium en bleef de hele
maand voor populaire dansmuziek zor
gen. Nadat in november het showorkest
van de Haagse pianist Joop Amman voor
een uitstekende sfeer had gezorgd, trad in
december de vijfmans formatie van Ad de
Heer op. De aanprijzing van deze Rhythm
Swingers met de woorden 'Jazz - Show -
Tapdance - Concert' suggereerde dat het
optreden van deze muzikanten vooral een
gevarieerd en eigentijds Engels/Ameri
kaans karakter droeg. Met de keuze van
deze goede orkesten kon Le Moulin Rouge
als dancing toch aardig wedijveren met
de beide andere bekende Leeuwarder
dancings als Spoorzicht en De Winter
tuin. Het waren vaak ook de gasten uit
verschillende hotels in de binnenstad die,
met name op donderdagavond en tijdens
de vrijdagse matinee, een bezoek brach
ten aan deze bekende dancings.
Nadat in de eerste twee maanden
van 1938 achtereenvolgens The Racket
Makers en de Sound Mixers de liefheb
bers in een prettige sfeer op vlotte dans
muziek hadden getrakteerd, keerde in
maart het Haagse showorkest van Joop
Amman terug. Met de extra aanbeve
ling 'eigen decors en microfooninstallatie'
bleef de band nu twee maanden aan het
Schavernek spelen. Voor de musici bete
kende het meevoeren van de eigen decors
en muziekstanders soms een behoorlijke
extra belasting: ze spraken daarom vaak
enigszins cynisch van 'sjouworkest'. Op
16 maart vierde de band met een speciale
avond hier zijn vijfjarig bestaan.
De foto op pag. 19, genomen door de echt
genote van pianist Joop Amman, toont het
keurig in witte kostuums gestoken kwar
tet op het podium van Le Moulin Rouge.
Tijdens dit engagement werden er soms
speciale attracties voor het publiek geor
ganiseerd waaronder 'prijszingen voor de
microfoon met het publiek als jury'. Veel
zalen beschikten in die tijd nog niet over
een microfooninstallatie, zodat refrein
zangers vaak nog een megafoon moesten
gebruiken om zich in een zaal hoorbaar te
maken. Daarbij moesten ze toch nog flink
hun stem gebruiken. Nadat de microfoon
zijn intrede had gedaan hoefde de zanger
niet langer over een groot stemvolume te
beschikken en konden veel 'stemlozen'
toch voor refreinzanger/crooner doorgaan.
Het mogen zingen voor de microfoon
vormde daarom voor velen toen nog een
speciale attractie.
In mei verbleef het kwartet The Melody
Players een maand in Le Moulin Rouge
alvorens voor drie maanden naar de
bekende Groninger dancing De Waag te
vertrekken. In juni konden de bezoekers
kennismaken met de uitstekende accor-
deonmuziek van de Gubo's, aangekondigd
als het alom bekende ensemble van de
AVRO. Inderdaad had dit door accordeo
nist Bolhe geleide kwintet in voorgaande
jaren enige malen voor de radio opgetre
den, waarbij ook toen al de refreinzang
door Nico Kind werd verzorgd. Omdat het
orkest veel Latijns-Amerikaanse muziek,
met name tango's en rumba's, speelde
droegen de musici speciaal vervaardigde
Cubaanse kostuums. Hun muziek en
show zorgde voor veel toeloop zodat Prin
sen ze opnieuw contracteerde voor de
laatste twee maanden van het jaar. In
de tussenliggende maanden augustus en
september zorgden achtereenvolgens The
Music Stars en The Gay Melodians van
Nol Berclow, die beide regelmatig in rand
stedelijke dancings werkzaam waren, voor
uitstekend vermaak. Misschien bracht het
herhaalde optreden van de Gubo's niet de
verwachte belangstelling, want in januari
1938 nam Edens zelf de exploitatie weer
van Prinsen over.
Naast dansen ook cabaret
Opnieuw waren het de musici uit eigen
stad die nu in Le Moulin Rouge op het
podium stonden, zoals The Stodels. Dit
orkest onder leiding van drummer Ger-
rit Stoelwinder, had intussen al enige
bekendheid gekregen door hun optreden
in de Groene Weide en de Bolswarder
Dancing Boermans. Nu zorgden ze ook
voor de begeleiding van cabaretartiesten
als de humorist Herman de Winter, sou-
Enkele bekende Leeuwarder muzikanten die eind jaren dertig regelmatig in verschil
lende orkestjes samenspeelden. Van links naar rechts saxofonist Folly Faber, drummer
Gerard Roza, trompettist Frans Scholte uit Drachten), violist en saxofonist Wessel Post
humus, bassist Sietse Posthumus en pianist-accordeonist Dirk Posthumus
Collectie Aldert Toornstra