20 Uitstekende dansmuziek In september 1937 kreeg Le Moulin Rou ge met Jacob Prinsen een nieuwe uitba ter, die vastbesloten leek de zaak weer tot bloei te brengen door met name de kwaliteit van de muziek sterk te verbete ren. Er volgde een periode waarin orkes ten werden geëngageerd die echt enige bekendheid genoten en ook elders in het land regelmatig optraden. Tijdens de fees telijke heropening op 2 oktober bezette het dans- en stemmingsorkest van Cor van de Broek het podium en bleef de hele maand voor populaire dansmuziek zor gen. Nadat in november het showorkest van de Haagse pianist Joop Amman voor een uitstekende sfeer had gezorgd, trad in december de vijfmans formatie van Ad de Heer op. De aanprijzing van deze Rhythm Swingers met de woorden 'Jazz - Show - Tapdance - Concert' suggereerde dat het optreden van deze muzikanten vooral een gevarieerd en eigentijds Engels/Ameri kaans karakter droeg. Met de keuze van deze goede orkesten kon Le Moulin Rouge als dancing toch aardig wedijveren met de beide andere bekende Leeuwarder dancings als Spoorzicht en De Winter tuin. Het waren vaak ook de gasten uit verschillende hotels in de binnenstad die, met name op donderdagavond en tijdens de vrijdagse matinee, een bezoek brach ten aan deze bekende dancings. Nadat in de eerste twee maanden van 1938 achtereenvolgens The Racket Makers en de Sound Mixers de liefheb bers in een prettige sfeer op vlotte dans muziek hadden getrakteerd, keerde in maart het Haagse showorkest van Joop Amman terug. Met de extra aanbeve ling 'eigen decors en microfooninstallatie' bleef de band nu twee maanden aan het Schavernek spelen. Voor de musici bete kende het meevoeren van de eigen decors en muziekstanders soms een behoorlijke extra belasting: ze spraken daarom vaak enigszins cynisch van 'sjouworkest'. Op 16 maart vierde de band met een speciale avond hier zijn vijfjarig bestaan. De foto op pag. 19, genomen door de echt genote van pianist Joop Amman, toont het keurig in witte kostuums gestoken kwar tet op het podium van Le Moulin Rouge. Tijdens dit engagement werden er soms speciale attracties voor het publiek geor ganiseerd waaronder 'prijszingen voor de microfoon met het publiek als jury'. Veel zalen beschikten in die tijd nog niet over een microfooninstallatie, zodat refrein zangers vaak nog een megafoon moesten gebruiken om zich in een zaal hoorbaar te maken. Daarbij moesten ze toch nog flink hun stem gebruiken. Nadat de microfoon zijn intrede had gedaan hoefde de zanger niet langer over een groot stemvolume te beschikken en konden veel 'stemlozen' toch voor refreinzanger/crooner doorgaan. Het mogen zingen voor de microfoon vormde daarom voor velen toen nog een speciale attractie. In mei verbleef het kwartet The Melody Players een maand in Le Moulin Rouge alvorens voor drie maanden naar de bekende Groninger dancing De Waag te vertrekken. In juni konden de bezoekers kennismaken met de uitstekende accor- deonmuziek van de Gubo's, aangekondigd als het alom bekende ensemble van de AVRO. Inderdaad had dit door accordeo nist Bolhe geleide kwintet in voorgaande jaren enige malen voor de radio opgetre den, waarbij ook toen al de refreinzang door Nico Kind werd verzorgd. Omdat het orkest veel Latijns-Amerikaanse muziek, met name tango's en rumba's, speelde droegen de musici speciaal vervaardigde Cubaanse kostuums. Hun muziek en show zorgde voor veel toeloop zodat Prin sen ze opnieuw contracteerde voor de laatste twee maanden van het jaar. In de tussenliggende maanden augustus en september zorgden achtereenvolgens The Music Stars en The Gay Melodians van Nol Berclow, die beide regelmatig in rand stedelijke dancings werkzaam waren, voor uitstekend vermaak. Misschien bracht het herhaalde optreden van de Gubo's niet de verwachte belangstelling, want in januari 1938 nam Edens zelf de exploitatie weer van Prinsen over. Naast dansen ook cabaret Opnieuw waren het de musici uit eigen stad die nu in Le Moulin Rouge op het podium stonden, zoals The Stodels. Dit orkest onder leiding van drummer Ger- rit Stoelwinder, had intussen al enige bekendheid gekregen door hun optreden in de Groene Weide en de Bolswarder Dancing Boermans. Nu zorgden ze ook voor de begeleiding van cabaretartiesten als de humorist Herman de Winter, sou- Enkele bekende Leeuwarder muzikanten die eind jaren dertig regelmatig in verschil lende orkestjes samenspeelden. Van links naar rechts saxofonist Folly Faber, drummer Gerard Roza, trompettist Frans Scholte uit Drachten), violist en saxofonist Wessel Post humus, bassist Sietse Posthumus en pianist-accordeonist Dirk Posthumus Collectie Aldert Toornstra

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2010 | | pagina 22