B
de mogelijkheid om artikelen thuis te laten
bezorgen. Aanvankelijk gebeurde dat per
handkar en later paard en wagen, terwijl kort
na de Eerste Wereldoorlog de eerste V&D
bestelauto's in het straatbeeld verschenen.
De Amsterdamse School
In 1925 kocht de manufacturenhandel het
kapitale herenhuis van de familie Van Ha-
rinxma thoe Sloten op de Nieuwestad 150.
Een jaar later werd architect Eduard Anton
Moritz Wölcken (Utrecht 1877-Leeuwarden
1937) uitgenodigd om een pand, inclusief
nieuwe (pui) gevel, op dit perceel te ontwer
pen. Een hele omvangrijke winkel voor Leeu
warder begrippen was hiervan het gevolg.
Hij ontwierp ook de gevel van V&D aan het
Ruiterskwartier 159. Beide heel stijlvast in
een Amsterdamse Schoolstijl.
Ook ontwierp architect Wölcken het woon
huis Hoek voor de heer W.S. Hoek aan de
Spanjaardslaan 172. Ook uit die tijd dateren
twee woningen aan de Mr. PJ. Troelstraweg
148 (1923) en 152 (1922) met de paraboolach
tige daken. In 1923 bouwde hij op de hoek van
de Mr. PJ. Troelstraweg en de Lijsterstraat zijn
eigen huis, genaamd Honk. Opvallend zijn
ook hier weer de paraboolachtige kappen met
Wie heeft er nog verhalen, oude foto's en/of
andere documenten over V&D Leeuwarden?
Meldt u bij het HCL (via historischcen-
trum@leeuwarden.nl). Mogelijk kan uw bij
drage worden opgenomen in een volgende
Leovardia of een kleine expositie in het HCL.
i,-
i-*h
L -■ W.-Ut'
gesmoorde geglazuurde Hollandse pannen.
Al deze panden zijn in de stijl van de de
Amsterdamse School gebouwd.
De plattegronden van deze woningen en
van de woning De Hilgestede te Wassenaar
van architect C. Brandes lijken veel op elkaar.
Ook ontwierp Wölcken de gevel van Peek en
Cloppenburg op de Wirdumerdijk. Het heeft
een opvallende gelijkenis met de zaak van
Meddens en Zonen van architect dr. H.P. Ber-
lage. Wölcken zat van 1924 tot 1927 voor de
Liberale Partij in de gemeenteraad van Leeu
warden.
Op 21 maart 1963 brandde de V&D-vestiging
aan de Nieuwestad in Leeuwarden af. Dui
zenden volgden de angstwekkende brand
in het hart van de binnenstad. De heer H.
Lehmkuhl van de etalage-afdeling, die vlak
onder de brandende zolders was gelegen,
nam de brand nogal laconiek op. 'Ik heb er
alleen maar papieren bloemen', zei hij, 'maar
ach, dan kopen we nieuwe. Alleen mijn acte-
tas staat er nog.' 'Nee', zei toen de naar buiten
gesnelde heer Vos van dezelfde afdeling, 'die
heb ik meegenomen.' Hij voegde eraan toe
dat hij ook twee kostbare violen, die er nog
altijd stonden na gebruikt te zijn tijdens de
'Italiaanse Week', had kunnen redden.
De directeur, de heer J.K. Girisch en archi
tect G.A. Heldoorn begonnen direct met de
voorbereidingen voor een ingrijpende ver
bouwing. In 1964 en 1965 hebben deze werk
zaamheden plaatsgevonden.
De gevel van het warenhuis was nog niet
afgewerkt. Er was ruimte uitgespaard voor
een Zuidhollandse kunstenaar, Guido de
Weerd, keramist. De door hem ontworpen
tegelpanelen met een non-figuratieve voor
stelling moesten nog worden gebakken bij
aardewerkfabriek de Porseleyne Fles in Delft.
De ontwerptekening hiervoor was vijf maan
den eerder bij de Schoonheidscommissie in
gediend. De Commissie was van mening dat
de voorstelling te fel van kleur was en keurde
het ontwerp definitief af. In 1969 is door ar
chitectenbureau Ziens en Fontein uit Haarlem
een nieuwe gevelversiering gemaakt.
Een van de twee ontworpen gevelversieringen (1969) voor Nieuwestad 150