LeoVdlr^ LA.il opening werd verricht door minister An- driessen; twee dagen later zou koningin Ju liana een bezoek brengen. Organisator Jac. Kleiboer: 'Ik ken alle hallen in de wereld. Deze zijn 30.000 m2 groot, er is een groot par keerterrein bij, een spooraansluiting, een nieuwe weg. Hier is wel iets van te maken.' Oude Veemarkt: ruimte verzekerd Direct na de verplaatsing van de veemarkt werden de hekken en andere obstakels zo snel mogelijk verwijderd opdat het terrein voor parkeren benut kon worden. Al snel werd het immens grote terrein ook benut voor allerlei andere functies: start van de Elf stedentocht van de F.M.C., de Veiligheids laan, een soort APK voor motorvoertuigen, de Huishoudelijke advies- en voorlichtings- beurs, Holiday on Rail, bloemenmarkt, ker mis, enzovoorts. De opsomming van functies die met (delen van) het terrein in verband zijn gebracht is zo mogelijk nog groter: het reeds genoemde bodeterrein, benzinestation, bandenbedrijf, stadhuis, Miro, 400-meter kunstijsbaan, autowrakkenberging, sporthal en andere. Met name het plan voor een sporthal op de verdieping van de oude schapenmarkt was De Lange Marktstraat in 1954 tijdens de veekeu ring Foto: Sj. Andringa serieus. Al in 1963 werd hieraan gedacht, in combinatie met een bodeterrein en parkeer ruimte. Een jaar later volgde een schetsplan voor 'de eerste Friese échte sporthal'. Een hal met accommodatie voor 1000 a 1500 toeschouwers. In 1967 sneuvelde het plan, met name vanuit verkeersbelang. Door het aanbrengen van vlakke vloeren in de Fries landhal was ook daar extra sportaccommo datie beschikbaar. Het Marnixveld werd als een goede alternatieve locatie voor de sporthal gezien... In 1966 was het plan gereed tot herinrich ting van het veemarktterrein tussen de Lange Marktstraat, het plantsoentje, de Zuidersingel en de voormalige schapenmarkt. Een plan voor 685 personenauto's en 11 autobussen. Een jaar later kon het terrein, uitgevoerd met betonklinkers, in gebruik genomen worden. Nog weer twee jaar later werd de schapen- markt gesloopt en werd de vrijkomende ruimte gebruikt voor parkeren voor nog eens 166 voertuigen en een groenstrook tussen het terrein en de Snekerkade. In het zuidoostelijk deel van het terrein kwam een rijwielstalling. De officiële aanduiding van het terrein was inmiddels Oude Veemarkt. Na een oproep in de Leeuwarder Courant kwamen overigens enkele aardige suggesties naar voren: Sophia- plein, Prins Willem-Alexanderplein, Schapenmarkt en ook nog Blikvanger en Koe- stiersterespel. De omgeving van de Oude Veemarkt veran derde gaandeweg. Met de verdwijning van de Wilhelminabaan was er begin jaren zestig de mogelijkheid om de Tesselschadestraat door te trekken richting de Lange Marktstraat, via een nieuw aan te leggen brug. Daarmee ontstond een rechtstreekse verbinding tussen de nieuwe veemarkt en het station en de binnenstad. De breedte en het profiel van de Lange Marktstraat werden aangepast aan dat van de Tesselschadestraat. Het Wagen plein werd parkeerterrein. De gevelwand van - én de functies aan - de Lange Marktstraat veranderden. Diverse voormalige horecapan- den kregen tijdelijk een andere functie, zoals ANWB-kantoor, Pretty Home, een pand voor Jehova's getuigen, een groothandel in wo- ningtextiel, of een nevenfunctie, zoals Van Dellen voor de rij-examens, of brandden af, zoals café Van der Weide in 1973, of werden opgekocht, zoals Boekema en Siderius. De verzekeringsbranche Het Coöperatief Verzekeringsfonds was sinds 1922 gevestigd op de hoek van de Lange Markt straat en de Sophialaan. In 1958 werd het buur- pand erbij getrokken en vervolgens werd in 1967 het besluit tot nieuwbouw genomen. Het bleek de start van een reeks vestigingen, ver bouwingen en uitbreidingen van de verzeke ringsbranche aan en rond de Lange Markt straat: Van horecastraat tot Manhattan. Eind jaren zeventig kwam de nieuwbouw voor FBTO en OTOS, die bij oplevering het beeld van David van Kampen met de 'handjeklap- pende veekoopmannen' aan de gemeente schonken. In 1991 volgde de oplevering van de 77 meter hoge Avérotoren en in 2001 de 115 meter hoge Achmeatoren op de voormalige locatie van de Kamer van Koophandel. Een verzekeringswand, doorbroken door een (in middels gesloten) passage tussen de Lange Marktstraat en de Willemskade ZZ. Het kon bijna niet anders of het oog van marktpartijen zou ook vallen op de Oude Veemarkt. In 1980 maakte de AGO-directie voor het eerst gading naar het terrein voor de bouw van een nieuw kantoor. De gemeente concludeerde op basis van een steden bouwkundige verkenning dat een hoog waardige kantoorfunctie zou kunnen, met langs de Sophialaan een mengvorm ten be hoeve van de levendigheid. In 1985 koos Aegon (AGO/Ennia) definitief voor nieuw bouw in Leeuwarden op de Oude Veemarkt. Op 31 augustus 1987 verloor de Oude Veemarkt haar parkeerfunctie; het terrein werd afgesloten ten behoeve van de nieuw bouw. Onder architectuur van Spruit De Jong Heringa verrees Leeuwenborg, een kantoor pand met een lengte van 170 meter, een breedte van 62 meter en een hoogte van 25 meter. Het groen van het plantsoen werd doorgezet tussen de vleugels van het pand; een ruimte die een openbaar karakter zou krijgen, met zitjes, terrasjes, kiosken en 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2017 | | pagina 13