Foto's Leeuwarder stationsemplacement LeoVdlr^ LA.il Koen Middendorp Via Jan Willem van Beek van het Model Spoormuseum in Sneek kwam de redactie in bezit van een aantal unieke digitale op namen van het Leeuwarder stationsempla cement. De foto's zijn gemaakt in 1941. Bert van Buuren leverde de fotobijschriften. Achttien oktober 1863: op deze dag vertrok de allereerste trein vanuit Leeuwarden naar het nabijgelegen Harlingen. Een mijlpaal in de ge schiedenis van de stad. Iets wat tegenwoordig als vanzelfsprekend wordt ervaren, maar wat zeker niet het geval was gedurende de eerste jaren. De eerste trein vertrok namelijk van het toen nog in gebruik zijnde hulpstation aan het Hollanderdijkje. In februari 1864 werd de bouw afgerond van het huidige station aan de Stationsweg. Vanaf dat moment breidde het stationsemplacement zich stelselmatig uit. De eerste trein naar Groningen kwam er in 1866. In 1867 verbreedde men de vleugels van het hoofdgebouw. Een jaar later raakte Leeuwar den rechtstreeks verbonden met Heerenveen. De opening van een spoorweg naar Stavoren Kolenpark van het Depot Lw. met een NS 1700 zorgde ervoor dat er stukken aangrenzende spoorbanen, wachterswoningen en een heuse percelen werden gekocht, waarop nieuwe goederenloods werden gebouwd. Uitscheppen van de rookkast van de NS 1752. De restdeeltjes van de kolen kwamen terecht in de rookkast en werden ook wel 'stibbe' ge noemd Blik op het Depot Lw. met links de loods van de HSM en rechts de loods van de SS Vervolg op pagina 22

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2017 | | pagina 21