Foto's Leeuwarder stationsemplacement
LeoVdlr^ LA.il
Koen Middendorp
Via Jan Willem van Beek van het Model
Spoormuseum in Sneek kwam de redactie
in bezit van een aantal unieke digitale op
namen van het Leeuwarder stationsempla
cement. De foto's zijn gemaakt in 1941. Bert
van Buuren leverde de fotobijschriften.
Achttien oktober 1863: op deze dag
vertrok de allereerste trein vanuit
Leeuwarden naar het nabijgelegen
Harlingen. Een mijlpaal in de ge
schiedenis van de stad. Iets wat tegenwoordig
als vanzelfsprekend wordt ervaren, maar wat
zeker niet het geval was gedurende de eerste
jaren. De eerste trein vertrok namelijk van het
toen nog in gebruik zijnde hulpstation aan het
Hollanderdijkje. In februari 1864 werd de
bouw afgerond van het huidige station aan de
Stationsweg. Vanaf dat moment breidde het
stationsemplacement zich stelselmatig uit. De
eerste trein naar Groningen kwam er in 1866.
In 1867 verbreedde men de vleugels van het
hoofdgebouw. Een jaar later raakte Leeuwar
den rechtstreeks verbonden met Heerenveen.
De opening van een spoorweg naar Stavoren
Kolenpark van het Depot Lw. met een NS 1700
zorgde ervoor dat er stukken aangrenzende spoorbanen, wachterswoningen en een heuse
percelen werden gekocht, waarop nieuwe goederenloods werden gebouwd.
Uitscheppen van de rookkast van de NS 1752.
De restdeeltjes van de kolen kwamen terecht
in de rookkast en werden ook wel 'stibbe' ge
noemd
Blik op het Depot Lw. met links de loods van de HSM en rechts de loods van de SS
Vervolg op pagina 22