I LeoVdlr^ LA.il (tbc, opgelopen tijdens militaire dienst). Schrijver dezes werd ook soldaat, in februari 1955. Daan Polet werd bij het gebeuren betrok ken. De beperkte financiën en de aanslagen van het BUMA (muziekauteursrechten) bete kenden het einde. Inmiddels was Wim Drent in de Klanderij met Discoservice begonnen, regelmatig, elke zaterdagavond. Deze concurrentie en gebrek aan mankracht deed de MMC de das om. Op volger Modac (Modern Amusement en Cul tuur), een schepping van Henk Smidt, verliet De Nederlanden en zocht het in grotere zalen, maar strandde financieel ook al spoedig. In de Doelesteeg was Wyb Dijkstra de jonge renbar Wybs begonnen. Hij schafte een juke box aan en vulde die met de muziek die wij jongeren wilden horen. Dat werd in die tijd en nog jaren later, hét trefpunt. In 1956 probeerden Alle Eisma en Jan Terp stra het maar weer eens in De Nederlanden. Naamloos voorzover ik weet, voorlopig alleen platen, inmiddels de populaire handige 45- toeren plaatjes. De tijden veranderden. De jeugdlonen (en het zakgeld) waren sterk ver beterd en uit het westen, uit Amerika, kwam met een orkaanwind de rock 'n' roll. Het 'swingen' was in dansgelegenheden min of meer verboden, ook bij Discoservice in de Klanderij. Dat stierf een roemloos einde, toen Wilma Faber er wegens swingen uitgestuurd werd en met een zwerm vriendinnen en jon gens er achteraan naar De Nederlanden trok. In De Nederlanden kon alles! Wel kwam pa Eisma wel eens van beneden uit het café om ons tot rust te manen. De dei nende dansvloer was beneden het plafond en zijn vrees was af en toe dat het naar beneden zou komen. De opkomst van De Nederlanden In De Nederlanden was ondergetekende na militaire dienst weer vaste discjockey gewor den. Op zaterdag- en zondagavonden was de zaal afgeladen vol. Later kwamen daar de zon dagmiddag en de woensdagavond nog bij. Op zaterdagavond vormde zich om half acht al een rij danslieffiebbers tot aan de hoek van de Bondsspaarbank aan het Zaailand. De vrije meisjes nestelden zich langs de raam kant. Vlug werden twee of drie tafeltjes aan elkaar geschoven en er vormde zich een meis jesvijver waarin de jongens uiteraard graag visten. Zodra ik een serie aankondigde storm den ze er op af. Maar er tussendoor kondigde ik ook af en toe een schrikkeldans aan. Dan mochten de meisjes een jongen vragen. Dat was uitermate spannend voor de jongens. Wie o wie? Wat een succes hadden we met de nieuwste platen die wij brachten. By By Love van The Everly Brothers, Blueberry Hill van Fats Do mino, Buona Sera van Louis Prima, Heartbreak Hotel van Elvis Presley, Rock around the Clock van Bill Haley. Het hele repertoire van Jerry Lee Lewis, Little Richard, Chuck Berry, Paul Anka, Pat Boone, Bill Haley, Buddy Holly, Cliff Richard, Fats Domino, The Everly Brothers, Elvis Presley, Gene Vincent, Louis Prima, Conny Francis, Brenda Lee, enzovoorts. Teveel om op te noemen. De zogenaamde 'zwijmel- plaatjes' als Don't van Elvis Presley, Return to Me van Dean Martin en I'm Sorry van Brenda Lee deden het geweldig. Menig jongen en meisje verloor dan zijn/haar hart aan de dans partner. Soms het begin van een (goed?) huwe lijk. Het was aan de discjockey met de gekozen muziek mede de stemming te bepalen. Af en toe na het rocken weer eens een rustige serie om de gemoederen wat tot bedaren te bren gen. Uiteraard werden de platenavonden ook af gewisseld met levende muziek: Joop Verbeke, Martin Vijver, The Blue Stars van Eddy van der Lei, Henk Onderstijn en het Rainbowquartet onder andere. Na mijn tijd (1962) kwamen er nog veel meer. In de persoon van Gerrit Hofman werd een portier aangetrokken om aan de deur de zaken goed te regelen. De sluitingstijd om 24.00 uur werd verlengd tot 01.00 uur en de vermake lijkheidsbelasting werd gehalveerd tot 16,6%. De bar maakte goede omzet. De Nederlanden werd het stamlokaal van handbalclub Hellas 57. Iedereen kende iedereen. We voelden ons thuis en vermaakten ons geweldig. We maak- Van links naar rechts: Piet Bootsma (1938-1999), Alle Eisma (1932-1993) en Henk de Jonge (1935) Collectie Henk de Jonge

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2017 | | pagina 31