Lcovo.'in} LA.il De etaleurs- en decoratieafdeling. Bovenste rij rechts is Auke de Vries. Daaronder uiterst rechts Jan Stroosma Collectie Lyklema-Lehmkuhl enkele maanden weg. Tijdens de spaarzame vrije uren gingen ze ook wel naar Vlieland of Terschelling om in de natuur te tekenen en te schilderen. De drijvende kracht hierachter was Jan Stroosma. Wanneer ze weer eens veel te laat op het werk kwamen, werden de uren in min dering gebracht op hun vakantiedagen. Dit ontaardde met de directie van V&D in meningsverschillen en dit leidde er weer toe dat het hele groepje en bloc ontslag nam. Jan Stroosma Jan Stroosma (Leeuwarden, 1928-1983), was de oudste van al die jonge medewerkers. Onder leiding van Hans Lemhkuhl ontwik kelde hij zich tot één van de belangrijkste etaleurs van de stad. Jarenlang heeft hij ook nog als etaleur gewerkt bij schoenenzaak Ket aan de Nieuwestad. Van 1957 tot 1961 verbleef hij in Amsterdam waar hij studeerde aan de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten. Hij bekwaamde zich als graficus, beeldhouwer, fotograaf en kunstschilder. Om in zijn levensonderhoud te voorzien, gaf Stroosma van 1969 tot 1972 les aan de Kunstnijverheidsschool te Leeuwarden (die later Kunstacademie Vredeman de Vries heette) en later ook aan Academie Minerva in Groningen. Hiermee kocht hij, zoals hij zelf zei, een deel van zijn vrijheid. Hij is onder- scheiden met de Frisianaprijs 1963, Prix de Collioure 1964 en Dynamisch Groningen 1968. Zijn leraren waren Gerard Röling, Jan Wiegers en Kuno Brinks. Vaak zwierf hij tekenend en schetsend door Leeuwarden en Lekkum en in het na tuurgebied de Grote Wielen. Zijn tekeningen en schetsen hebben naast de kunstzinnige waarde een grote historische betekenis ge kregen. Vele, vaak verloren plekken, zijn door Jan Stroosma vastgelegd: Oldegalileën, Snak- kerburen, de Leeuwarder binnenstad, het Vliet, enzovoorts. Beb Mulder (Huizum, 1939) werd uit Gro ningse ouders geboren aan de Nieuwe Schrans in het dorp Huizum. Hij groeide op in een gezin met zeven kinderen. Zijn vader werkte als chef expeditie bij V&D. Hij bezocht de afdeling schilderen van de Ambachtsschool. Het schildersvak was des tijds een heel technisch vak. Men leerde over de chemie en samenstelling van verf, olie, terpentine, terpentijn en water. Maar ook decoratietechnieken als houtimitatie en het schilderen van marmer waren vaste onderde len van de schildersopleiding. Iets waarvan Beb Mulder nog veel profijt zou hebben. Na drie jaar, op zijn negentiende, werd hij zelfstandig etaleur/decorateur in een atelier aan de Minnemastraat en bezocht in de avonduren de Kunstacademie Vredeman de Vries. Hier kreeg hij les van Dick Osinga. Zelf gaf hij later les aan de Akademie voor Eks- pressie en Kommunikaatsie AVEK. Via zijn contacten in de wereld van vorm gevers en kunstenaars kwam hij in aanraking met de Fryske Kultuerried en daar rolden de eerste opdrachten uit. Nu heeft hij een gale rie aan de Eewal in Leeuwarden en werkt als schilder in een expressionistische en abstract stijl. Zijn grootste ruimtelijke werk is 'Lucht spiegeling' (1998), een kopie in cortenstaal Leerlingen van de etalageafdeling van V&D. Collectie Lyklema-Lehmkuhl

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2017 | | pagina 6