LeoVdlr^ LA.il Beb Mulder, 1973. Blauwe Golf. Foto Rienk Terpstra van de poort van Uniastate in Beers. En uit 1973 Blauwe Golf, een opstaande, golvende constructie van beton op de hoek van Wolle- gaast en Dammelaan in het Leeuwarder Bil- gaard, die in verschillende kleuren blauw geverfd is. Onder de naam 'Betonkronkel' was dit het winnende ontwerp van de prijsvraag van de gemeente Leeuwarden in opdracht van de Nederlandse Beton Industrie. De be- tonkronkel is bedoeld als protest tegen de hoge rechte mensenpakhuizen in de directe omgeving. Wim van der Veer Wim van der Veer (Leeuwarden, 1939) woont en werkt in Leeuwarden en is sinds 1960 ac tief in de beeldende kunst. Vanaf zijn vroeg ste jeugd heeft hij naar wegen gezocht om indrukken vast te leggen. Op de lagere school stonden er tekeningen in zijn taalschrift en tijdens zijn ambachtsschooljaren keek hij vooral uit naar de tekenlessen. Gaandeweg ontwikkelde hij zich tot een expressionist. In de gekleurde emotie heeft hij zijn beeldtaal gevonden. Zijn schilderkunst is spontaan en zonder overbodige detaillering. Van der Veer is in meerdere opzichten een laatbloeier. Hij was al hard op weg naar de veertig toen hij alsnog de avondopleiding van Academie Minerva in Groningen ging volgen. En nu, als vitale zeventig-jarige, gedijt hij als schilder nog steeds en produceert hij regel matig nieuw werk. Daarbij zijn ook veel ha vengezichten, naast de Friese en Franse landschappen. Auke de Vries Auke de Vries (Bergum, 1937) was na de am bachtsschool in 1953 ook werkzaam bij V&D Leeuwarden. Hij werkt als decorateur, met kunstenaars als de genoemde Jan Stroosma en Bep Mulder. Een jaar later ging hij als de corateur naar Den Haag. Prijzen: de Konink lijke subsidie kreeg hij in 1959 en de Ouborg Prijs twee jaar later. Verder veroverde hij de grafische prijs Frisiana. Van 1972 tot 1986 was hij als docent verbon den aan de Academie voor Beeldende Kun sten in Den Haag en van 1986 tot 1996 aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Auke de Vries heeft zijn opleiding ontvan gen aan de Koninklijke Academie voor Beel dende Kunsten in Den Haag. Hij maakte in die tijd ook schilderijen en tekeningen. Vroege tekeningen van zijn hand bevinden zich in de collectie van het Historisch Cen trum Leeuwarden. Grote bekendheid kreeg hij met zijn sculpturen: lichte, abstracte en speelse constructies met allerlei geometri sche vormen. Zijn beelden staan her en der in Nederland, maar bijvoorbeeld ook in Bang kok en in Barcelona: de laatste gerealiseerd ter gelegenheid van de Olympische Spelen in 1992. In dat jaar maakte hij ook een beeld voor Leeuwarden, dat staat bij de entree van Stenden Hogeschool aan de Rengerslaan. De verbinding tussen beeldende kunst en Auke de Vries, 1992, Rengerslaan 8, bij de entree van de Stenden Hogeschool. Foto Rienk Terpstra architectuur is, samen met de natuur, de rode draad in zijn oeuvre. Ab Roosenstein Ab Roosenstein (1925-1991) was een getalen teerd tekenaar en schilder. Ook hij begon als etaleur bij V&D en later werd hij reclameteke naar bij Menno Cartonnage in Sneek. Hij maakte reclame-ontwerpen voor Droste, Amstel Bier, Seven Up, King en vele andere merken. Ook voor Sneker bedrijven als Zand- stra, Gaastra, Poiesz en Devo maakte Roosen- stein reclame-ontwerpen. Roosenstein was met zijn artiestennaam 'Appo' ook bekend als sneltekenaar en karikaturist. Ook in zijn vrije tijd tekende en schilderde hij. De onderwer pen waren bijvoobeeld: zeiljachten op het Sneekermeer, de Langweerder Wielen en de Fluessen en het Paviljoen aan het Sneeker- meer. Maar ook minder voor de hand lig gende onderwerpen werden door Ab Roosenstein vastgelegd: een zandzuiger van baggerbedrijf Krikke uit Heerenveen of de in aanbouw zijnde Ichthuskerk in Sneek. Tot slot De jonge mensen die werden aangetrokken door V&D hadden allemaal een deugdelijk vak geleerd op de Ambachtsschool. Bij V&D werden zij nog meer gekneed in het vak op de etalage- en decoratieafdeling. Onder deze jongens waren eigenlijk ook veel kunstenaars in spé. Zij moesten er een vak bij hebben, want subsidies (zoals later de Beeldende Kunstenaars Regeling BKR) voor beeldend kunstenaars waren er toen nog niet. Hans Lehmkuhl wist heel goed zijn leer ling-etaleurs te motiveren door ze de kans te geven om zelfstandig een opdracht uit te voe ren. Ook kon hij heel goed delegeren. Eigen lijk waren die vier of vijf jaren op deze afdeling een essentieel onderdeel van hun opvoeding die leidde tot groei in hun artis tieke mogelijkheden. Deze kunstenaars den ken en dachten na hun pensionering nog steeds zeer positief over deze bijzondere tijd bij V&D.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2017 | | pagina 7