Leov&r^ LA.il I T' j Hendrik Algra verzette zich fel tegen de Duitse maatregelen met betrekking tot het onderwijs. Tekening als gijzelaar in Sint Michielsgestel 1942 dat van het begin af aan als anti-Duits en vooral ook als uitgesproken anti-NSB aange duid kon worden. Corrigeren onder hilariteit van de leerlingen Als eerste maatregel moesten de schoolbiblio theken tijdelijk gesloten worden, opdat de anti-Duitse boeken er uit gehaald konden wor den en om de schoolboeken pro-Duits te corri geren. Zo mochten in leerboeken de Joden geen uitverkoren volk meer heten. Op de meeste scholen werden deze instructies een voudig terzijde gelegd: men bleef de 'oude' leer- en leesboeken gebruiken alsof er niets aan de hand was of men voerde die instructies wel uit, maar dan gebeurde de vervanging van de oude pagina's door de nieuwe met mede werking en onder hilariteit van de leerlingen. Dat men bepaalde passages en zinnen niet langer gebruiken mocht, vestigde er juist extra de aandacht op. De bezetter ging zo ver dat er voor verschil lende vakken nieuwe lesboeken moesten wor- den geschreven. In april 1943 werd een prijs vraag uitgeschreven voor een leerboek over de geschiedenis van het Nederlandse volk voor het lager onderwijs. In dit leerboek dienden 'het ontstaan van ons volk uit de wereld der Germanen, het verband met het Duitse Rijk, zijn ontwikkeling tot zelfstandige natie, zijn voornaamste militaire, politieke en culturele prestaties, zijn grote mannen, alsmede zijn huidige plaats en taak in Europa' te worden beschreven. De liefde tot het eigen volk zou moeten worden aangewakkerd en er moest een gepaste nationale trots worden gewekt. 'Het boek zal de onderwijzer de gelegenheid bieden de toekomst van ons volk in groter ver band te schetsen in samenhang met het ge beuren van dezen tijd: het dient een bezie lende invloed op de jeugd uit te oefenen'. Ge lukkig was het aantal inzendingen zo gering dat er, ondanks herhaalde oproepen en de ver lenging van de termijn van inzending, niets van terecht kwam. In tegendeel: op de lagere scholen gaven vooral de vakken aardrijkskunde en geschie denis aanleiding tot vorming in de vader landse geest. Kwam bij aardrijkskunde Duitsland aan de orde, dan werden de voor oorlogse grenzen opgesomd. Bij het vak ge schiedenis werd door de jongens en meisjes met spanning geluisterd naar de verhalen uit de Tachtigjarige Oorlog of uit de Franse Tijd. Ook al streefde de onderwijzer in schijn naar een 'neutrale' behandeling, zijn glinsterende ogen en rake opmerkingen gaven overduide lijk te kennen wat er in zijn gemoed omging. En dat ontging de leerlingen niet. Toen het lager onderwijs met een zevende leerjaar werd verlengd moest in die klas Duits worden gegeven. Dit vak trof hetzelfde lot als de maatregelen die hier boven werden ge noemd. Het kind is niet meer Een van de eerste maatregelen tegen de Joden was dat onderwijsgevenden moesten verkla ren niet Joods te zijn, de zogenoemde ariërver klaring. Na enige discussie binnen de scholen, waarbij het Christelijk Volks Onderwijs ver zocht om christen-joden buiten de maatregel Inspecteur van der Zweep nam ontslag omdat hj niet wilde meewerken aan het handhaven van de nieuwe regelgeving van de bezetter te houden, werd helaas ook in onze stad zon der noemenswaardig verzet aan de eisen vol daan en verdwenen Joodse leerkrachten vrijwel geruisloos van de scholen. Aan Joodse ouders werd per 1 september 1941 opgedragen hun kinderen van school te halen: 'dit heeft ten gevolge dat met ingang van genoemde datum de hier bedoelde leerlingen niet langer in de onderwijsinstellingen zullen mogen worden toegelaten, tenzij het onderwijsinstel lingen betreft, welke alleen voor deze leerlin gen zijn bestemd'. Nu had Leeuwarden al een Joodse school sinds 1886, de Dusnusschool, genoemd naar de Leeuwarder opperrabijn Baruch Bendit Dus- nus, in de Perkstraat (nu A.S. Levissonstraat). Bij de viering van het tweehonderdjarige be staan van de Joodse synagoge is daar een ge denkplaat onthuld met de tekst 'Zie uw zoon leeft' (1 Koningen 17:23) en op het nieuwe voor hangsel voor de heilige ark lezen we 'Voor deze jongere/jongen heb ik gebeden' (1 Samuel 1:27). Beide teksten staan in relatie tot de tekst op de buitenmuur van de vroegere Joodse school:

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2017 | | pagina 18