LeovAr^LA.^ 'Arabella vields 22 Orkestleider Alex de Wind Illustratie uit weekblad De Kunst van 5 mei 1917 van ƒ15.000,- aan staangeld en belasting die de gemeente elk jaar weer inde. Bovendien profiteerde, naast de horeca, ook de overige middenstand van de toestroom van vreemdelingen tijdens de kermisperiode. Ook Carels mengde zich in de discussie en vroeg in een ingezonden artikel 'uit naam van de Hol landse artiesten en kermisreizigers' aan de ge meenteraadsleden het voorstel niet aan te nemen. Natuurlijk kon hij het niet nalaten onder het pseudoniem Prulpoeët enkele vers regels aan de leden van het comité te wijden. Zo schreef hij aan de secretaris: Kuiper met uw schrijversmanie,/In de bla den keer op keer. Vermaak is duivels in Uw ogen,/Nu doet het de kermis weer. Gedenk toch eens Uw jonge jaren,/Gij zijt ook eens jong geweest. Is waarlijk de kermis minder netter,/Dan zoo menig zendingsfeest? en richtte hij zich tot de voorzitter van het co mité met: Geachte mijnheer van der Meulen,/Direc- teur der blauwe Vaan. Kan een onthouder bij kermisvreugde,/ Soms niet de borrel laten staan? De Café's verkopen Fosco,/melk, kwast en chocolaad. Of kunnen zij zich niet beheersen:/Wat steekt er dan toch in voor kwaad? En wat zal er moeten worden/Van uw mooie blauwe tent? Gij maakt zulke enorme zaken/Dat was ie dereen bekend. Kan de kermis U niet bekoren/Welnu blijft U er dan vandaan Gij moet dan ook niet door optochten op Zondag/ De Christelijken ergeren gaan. Het voorstel werd in de raadsvergadering verworpen met negentien tegen zes stemmen, waarbij de raad nog aantekende dat de kermis als een vermaak kon worden beschouwd, dat uit zichzelf wel zou verdwijnen omdat het, door de komst van andere vormen van amuse ment, verouderd was. Een bloeiend cabaret In het begin van 1917 was er nog regelmatig 's avonds kegelbiljarten om fraaie prijzen en af gewisseld met muziek en zang. Dat werd meestal verzorgd door het echtpaar Carels, daarbij vaak begeleid door hun in 1903 in Am sterdam geboren zoon David, die een uitste kende pianist bleek te zijn. Ook bood het Duo Carels zich in die tijd aan voor het opluisteren van ijsfeesten, waarbij ze met een pianist een volledige avond konden verzorgen. 'We maken zelfs een nummer op rolschaatsen', vermeldde de advertentie. Dit laatste bleek natuurlijk niet een echt rolschaatsnummer te zijn, maar ge woon een voordracht waarbij het echtpaar op rolschaatsen op het toneel stond. Intussen was de concurrentie in Leeuwar den toegenomen, met name door het vanaf juli 1915 gestarte Leeuwarder Bioscoop Variété. Daar traden elke week tussen de korte films nieuwe artiesten op die er hun liedjes, dansen of voordrachten op het toneel ten beste gaven. Ook andere gelegenheden, zoals De Spiegel zaal, boden soms in het weekend cabaret. Het werd langzamerhand tijd voor Carels om voor zijn zaak naar nieuwe interessante artiesten op zoek te gaan. Bovendien werd duidelijk dat hij over niet al te lange tijd naar een nieuw pand zou moeten verhuizen, want het café in het Maria Annastraatje, waarvan de huurperi- ode in november 1917 afliep, was inmiddels verkocht. De keuze van Carels viel op een win kelpand aan de Korfmakersstraat dat boven dien over een ruime bovenwoning met een afzonderlijke opgang beschikte. Bovendien had het pand, waarin een elektrotechnische zaak gevestigd was, een tweede uitgang aan de Tweebaksmarkt. Vanaf augustus 1917 traden steeds vaker ar tiesten op die als 'Nieuw voor Leeuwarden' werden aangekondigd zoals het Rabels Origi neel Schrammel Trio, dat uit twee dames en een heer bestond. Met mandoline en viool

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2017 | | pagina 24