speelden ze een variatie op deze populaire
Weense cafémuziek, die zijn naam dankte aan
de broers Johan en Jozef Schrammel. Nieuw
was ook het danspaar Toni Anny in hun ori
ginele Tiroler Shuhplattel Tanz, die uit spron
gen en acrobatische figuren met als afsluiting
een wals, bleek te bestaan. Verder zorgden on
dermeer het gezelschap Compagni Bella Na-
poli van George Sabatini en de Elite Hollandia
Kapel enige weken voor aangename muziek in
het oude cabaret-café. Op 19 november was de
Grote Afscheidsvoorstelling in de zaak in het
Maria Annastraatje. Twee dagen later vond al
de opening van het nieuwe Cabaret Grand
Gala plaats in het pand aan de Korfmakers-
straat 13.
Cabaret Grand Gala
Vanaf 1 december trad er meteen een nieuw
orkest aan, dat daarvoor twee jaar lang in het
Amsterdamse cabaret Grand Gala had ge
speeld. Leider en dirigent was de verdienste
lijke soloviolist Alex de Wind, die vroeger als
concertmeester in de Hollandse Schouwburg
had gewerkt. Als 'stehgeiger' staande voor het
orkestje, waarin zoon David Carels achter de
piano zat, zorgde hij ondermeer voor de bege
leiding van een eveneens geëngageerde con
certzangeres en het danspaar The Two
Williams, dat met hun moderne stepdansen
een nieuw ritme in het programma bracht. Dit
duo, ook wel aangekondigd als Black and
White, had daarvoor lange tijd opgetreden in
het Rotterdamse Olympia Theater. In januari
1918 slaagde Carels er in een maand lang de
Amerikaanse zangeres Arabella Fields in zijn
zaak te laten optreden. Carels, die bekend was
met het artiestenvak, had veel contacten op de
Amsterdamse Artiestenbeurs die elke dinsdag
in Hotel De Kroon aan het Rembrandtplein
werd gehouden. Daar kwamen dan impresa
rio's, theaterdirecteuren en artiesten samen,
met het doel contracten af te kunnen sluiten.
Voor artiesten en musici was het van belang
steeds aansluiting te hebben in hun contrac
ten, want een week geen werk betekende ook
geen geld. Daarom waren artiesten soms be
reid om voor de tijd tussen twee contracten
een iets minder goed betalend engagement te
accepteren. Zo slaagde Carels er vaak in om
uitstekende artiesten 'goedkoop' naar Leeu
warden te halen, waarbij ze naast een lagere
gage wel volledig pension bij de familie Carels
genoten.
Waarschijnlijk was dit ook het geval met
deze als 'De vrouwelijke Caruso' of als 'De
zwarte nachtegaal' aangekondigde zangeres
Arabella Fields. Ze was een variété-attractie
van formaat, die al enige jaren in theaters en
cabarets in Amsterdam en Rotterdam optrad.
Met haar forse, donkere gestalte en gekleed in
een opvallend smaakvol kostuum, was ze een
aandacht trekkende verschijning. Ze bracht
met haar zware altstem, die soms het timbre
en de kracht van een tenor had, een program
ma van Engelse en Duitse liedjes en had daar
mee overal veel succes. Op 31 januari vond het
feestelijke afscheid plaats en ontving de zan
geres een uitbundige bloemenhulde aan het
slot van haar optreden.
De Vlaamse zangeres Jane Dickson, die in
hetzelfde programma optrad, bleef nog enige
tijd in februari en kreeg gezelschap van het be
kende Spaanse danspaar Anita en Montane-
sito. Zij was echter Italiaanse en hij was Span
jaard en samen demonstreerden ze enkele van
hun meest karakteristieke dansen, zoals een
Gitana en een Italiaanse Tarantella. Zelfs een
Schotse matrozendans werd vol vrolijkheid en
levendigheid uitgevoerd. Ook dit paar trad
vooral in Amsterdam en Rotterdam op, maar
stond later in mei ook in het Luxor Theater in
Groningen.
Het podium van Grand Gala bevond zich
aan de straatzijde achter het raam, waardoor
het muzikale gedeelte van de optredens vaak
ook buiten nog te volgen was. Soms stonden
er daarom wel eens voorbijgangers op straat te
luisteren terwijl ze ondertussen een blik wier
pen op de gebruikelijke artiestenfoto's die uit
nodigend voor het raam hingen. Bij de ingang
stond - met name tijdens het weekend - een
portier die de bezoekers verwelkomde. Inmid
dels was er door de flinke belangstelling op de
Tweebaksmarkt (naast de Julianaschool) ook
een tweede toegang naar de zaak geopend.
Begin maart kwam er weliswaar een geheel
nieuw gezelschap, maar het bleken slechts
oude bekenden te zijn, want opnieuw trad Ra-
The Niblets, de van alle Nedertsndsche variété-schouwburgen
en cabarets bekende stem-phenomenen.
Illustratie uit weekblad De Kunstvan 3 juli 1915