speelden ze een variatie op deze populaire Weense cafémuziek, die zijn naam dankte aan de broers Johan en Jozef Schrammel. Nieuw was ook het danspaar Toni Anny in hun ori ginele Tiroler Shuhplattel Tanz, die uit spron gen en acrobatische figuren met als afsluiting een wals, bleek te bestaan. Verder zorgden on dermeer het gezelschap Compagni Bella Na- poli van George Sabatini en de Elite Hollandia Kapel enige weken voor aangename muziek in het oude cabaret-café. Op 19 november was de Grote Afscheidsvoorstelling in de zaak in het Maria Annastraatje. Twee dagen later vond al de opening van het nieuwe Cabaret Grand Gala plaats in het pand aan de Korfmakers- straat 13. Cabaret Grand Gala Vanaf 1 december trad er meteen een nieuw orkest aan, dat daarvoor twee jaar lang in het Amsterdamse cabaret Grand Gala had ge speeld. Leider en dirigent was de verdienste lijke soloviolist Alex de Wind, die vroeger als concertmeester in de Hollandse Schouwburg had gewerkt. Als 'stehgeiger' staande voor het orkestje, waarin zoon David Carels achter de piano zat, zorgde hij ondermeer voor de bege leiding van een eveneens geëngageerde con certzangeres en het danspaar The Two Williams, dat met hun moderne stepdansen een nieuw ritme in het programma bracht. Dit duo, ook wel aangekondigd als Black and White, had daarvoor lange tijd opgetreden in het Rotterdamse Olympia Theater. In januari 1918 slaagde Carels er in een maand lang de Amerikaanse zangeres Arabella Fields in zijn zaak te laten optreden. Carels, die bekend was met het artiestenvak, had veel contacten op de Amsterdamse Artiestenbeurs die elke dinsdag in Hotel De Kroon aan het Rembrandtplein werd gehouden. Daar kwamen dan impresa rio's, theaterdirecteuren en artiesten samen, met het doel contracten af te kunnen sluiten. Voor artiesten en musici was het van belang steeds aansluiting te hebben in hun contrac ten, want een week geen werk betekende ook geen geld. Daarom waren artiesten soms be reid om voor de tijd tussen twee contracten een iets minder goed betalend engagement te accepteren. Zo slaagde Carels er vaak in om uitstekende artiesten 'goedkoop' naar Leeu warden te halen, waarbij ze naast een lagere gage wel volledig pension bij de familie Carels genoten. Waarschijnlijk was dit ook het geval met deze als 'De vrouwelijke Caruso' of als 'De zwarte nachtegaal' aangekondigde zangeres Arabella Fields. Ze was een variété-attractie van formaat, die al enige jaren in theaters en cabarets in Amsterdam en Rotterdam optrad. Met haar forse, donkere gestalte en gekleed in een opvallend smaakvol kostuum, was ze een aandacht trekkende verschijning. Ze bracht met haar zware altstem, die soms het timbre en de kracht van een tenor had, een program ma van Engelse en Duitse liedjes en had daar mee overal veel succes. Op 31 januari vond het feestelijke afscheid plaats en ontving de zan geres een uitbundige bloemenhulde aan het slot van haar optreden. De Vlaamse zangeres Jane Dickson, die in hetzelfde programma optrad, bleef nog enige tijd in februari en kreeg gezelschap van het be kende Spaanse danspaar Anita en Montane- sito. Zij was echter Italiaanse en hij was Span jaard en samen demonstreerden ze enkele van hun meest karakteristieke dansen, zoals een Gitana en een Italiaanse Tarantella. Zelfs een Schotse matrozendans werd vol vrolijkheid en levendigheid uitgevoerd. Ook dit paar trad vooral in Amsterdam en Rotterdam op, maar stond later in mei ook in het Luxor Theater in Groningen. Het podium van Grand Gala bevond zich aan de straatzijde achter het raam, waardoor het muzikale gedeelte van de optredens vaak ook buiten nog te volgen was. Soms stonden er daarom wel eens voorbijgangers op straat te luisteren terwijl ze ondertussen een blik wier pen op de gebruikelijke artiestenfoto's die uit nodigend voor het raam hingen. Bij de ingang stond - met name tijdens het weekend - een portier die de bezoekers verwelkomde. Inmid dels was er door de flinke belangstelling op de Tweebaksmarkt (naast de Julianaschool) ook een tweede toegang naar de zaak geopend. Begin maart kwam er weliswaar een geheel nieuw gezelschap, maar het bleken slechts oude bekenden te zijn, want opnieuw trad Ra- The Niblets, de van alle Nedertsndsche variété-schouwburgen en cabarets bekende stem-phenomenen. Illustratie uit weekblad De Kunstvan 3 juli 1915

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2017 | | pagina 25