LeovAr^LA.^ bels Concert Ensemble iedere avond op, afge wisseld door Tiroler dansen. Vrijwel elke week engageerde Carels nieuwe artiesten, waaronder zo nu en dan bijzondere nummers als het negerduo Mamie Holman met Ameri can Song and Dance, een attractie die in 1917 al met veel succes in het Leeuwarder Bioscoop Variété te zien was geweest. Staking van de vergunninghouders In januari 1920 ontstond er opnieuw beroe ring onder de eigenaren van de Leeuwarder horecazaken, doordat in de gemeenteraad een voorstel was ingediend om de verkoop van al coholische drank in het klein voortaan te ver bieden tussen zaterdag middernacht en maandagochtend acht uur en op christelijke feestdagen. Toen er een staking dreigde van alle Leeuwarder vergunninghouders, kwam de raad in een speciale spoedeisende vergadering bijeen. Een overvolle publieke tribune volgde gespannen de heftige discussie. Een voorstel om de zaak nu ook maar meteen af te doen, werd verworpen en de raad besloot het voor stel gewoon pas op de volgende vergadering te behandelen. Daarmee was de staking een feit en de volgende drie dagen - het begon op vrijdag - gingen alle café's, restaurants, loge menten en hotels volledig dicht. De stallingen voor paarden bleven gesloten en hotels boden geen logies aan. Bij alle zaken werd gepost maar ieder hield zich er aan. Hoewel het tij dens de marktdag niet tot al te grote proble men leidde, lieten de meeste bezoekers nu toch snel de stad weer achter zich. Een strop dus voor veel winkeliers. In het weekend kochten Leeuwarders demonstratief een drankwinkel leeg en begonnen mensen open lijk met drank rond te lopen, terwijl ook de horecagelegenheden even buiten de stads grens druk werden bezocht. Het doel van de staking - de betekenis laten zien van het hotel, café en restaurantbedrijf voor de hoofd plaats van Friesland - werd zo wel bereikt. Het voorstel werd de volgende dinsdag in de raad verworpen. Bij de behandeling bleek zo'n ver bod trouwens problematisch, omdat de ge meentewet dit alleen toestond bij moeilijk heden rond drankmisbruik en niet als alge- mene maatregel. Bovendien zou het ook voor bier en wijn gelden en zouden de plaatselijke sociëteiten er buiten vallen. Natuurlijk deed ook Carels volop mee met dit protest tegen de voorgestelde droogleg ging, want juist de vrijdag en het weekend brachten de meeste bezoekers in de zaak. Het protest trok trouwens landelijke aandacht en leidde tot een fotoreportage in het weekblad Het Leven, terwijl daarnaast Simon en David Carels zich voor hun zaak lieten fotograferen waar het actiebiljet 'Gesloten' voor het raam prijkte. Onder de nieuwe artiesten die regelmatig in het begin van de jaren twintig in Grand Gala optraden, trokken enkelen speciale aandacht. Daaronder het danspaar Les Bernards, dat on dermeer in de Opera van Parijs had opgetre den, en de Duitse Lonnie Scholtz. Bijzonder was het optreden van de zangeres Milly No- blet, die als 'de vrouw met de mannenstem' met haar volle bariton een echt stemfeno- meen bleek te zijn. Ook de humorist Maup de Vries, die regelmatig in Leeuwarden optrad, Danspaar Anita en Montanesito Illustratie uit weekblad De Kunst van 30 oktober 1920 trok toch veel bezoek. Inmiddels had de solo violist G. Velt de leiding van het orkestje over genomen en begeleidde David Carels steeds vaker de artiesten op de piano. Concertzaal Schaaf Regelmatig adverteerde Carels dat hij, juist door zijn contacten, in staat was voor allerlei festiviteiten of gelegenheden een passend muziek- of specialiteitengezelschap te leve ren. Zo werd in de zomer van 1922 het uit tien personen bestaande orkest dat regelmatig in Concertzaal Schaaf op zondagmiddag een con cert verzorgde, geleid door David Carels. Bo vendien traden er als afwisseling artiesten op die soms op dat moment ook in Grand Gala te bewonderen waren. Zo konden de bezoekers genieten van een licht klassiek repertoire met Italiaanse liederen dat het Duo Miliny bracht of van de met veel bravoure gezongen num mers van de sopraan Toni Steimetz. De bari tonzangeres Milly Noblet was eerder dat jaar al in Grand Gala te horen geweest. In het vroege voorjaar van 1923 zong de Duitse opera zangeres Marga Reich met veel succes enkele bekende aria's, tot groot genoegen van de goed gevulde zaal. Wel werd in de krant opgemerkt, dat het spelen van dansmuziek door het orkest van David Carels tijdens de pauzes van een concert vol operafragmenten, niet door ieder een even positief werd ervaren. Daarna werd de leiding van het orkest in de concertzaal tijdelijk overgenomen door een van de gezusters Waringa, omdat David Carels in die tijd als pianist en begeleider enkele keren op de zondagmiddag in het Oranje Hotel moest optreden. Daar zou Carels, als impresa rio, voor een boeiend cabaretprogramma gaan zorgen. Tijdens deze reeks voorstellingen trad elke middag een viertal attracties op waarvan de meeste hier voor het eerst te zien waren, zoals de danseres Helene Belfort. Over haar optreden in het Haagse Scala Cabaret schreef de krant Het Vaderland, dat zij haar fantasie- dansen met een aangeboren gratie uitvoerde 'die haar een sieraad moet hebben doen uit maken van het operaballet ensemble waaraan zij verbonden is geweest. Technisch staat zij op grote hoogte en haar costumes getuigen

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2017 | | pagina 26