van fijne smaak'. Ook de danseres Mary Ho- mans werd vaak geprezen om de mooie wijze waarop zij de Passione uitvoerde, terwijl het Duo Black White op 6 mei een echt komisch nummer bleek. Hij zong, en bespeelde tegelij kertijd een vrij ingewikkeld slagwerk, terwijl zij met haar exotische uiterlijk niet alleen danste, maar ook Nederlandstalige hawaiian liedjes zong zoals Groet van Hawaii aan Hol land. Ze gebruikten daarbij nog geen hawaiian gitaar, maar zouden het lied tien dagen later wel voor het merk Homecord op de plaat zet ten. Met hun optreden kwam een einde aan het cabaret op de zondagmiddag in het Oranje Hotel. De middagen in Concertzaal Schaaf gingen echter gewoon door en vaak leidde David Ca- rels weer het orkest, tot dit in de herfst van 1925 door de pianiste Tine van Nimwegen werd overgenomen. Hoewel er tijdens die concerten regelmatig goede artiesten optra den, keerden slechts enkelen daarvan enige keren terug, zoals de zangeres Pearl l'Estran- £hnvrtonï)uQ Het Shannon Duo Illustratie uit weekblad De Kunstvan 16 mei 1914 ger, die met haar krachtige stem een aardig re pertoire van Engelse en Hollandse liedjes bracht. Ook het Shannon Duo zorgde in maart 1924 met zijn tango's en stepdansen voor veel vrolijkheid. Een maand later traden ze op in Cabaret De Oldehove. In februari 1925 trokken vooral The Morley's veel aandacht als 'ha waiian entertainers'. Dit duo bleek echter vooral op virtuoze wijze de banjo te bespelen. Het einde van Grand Gala Inmiddels was de concurrentie voor Carels in Leeuwarden flink toegenomen, doordat zowel Cabaret Buis en Cabaret Eden aan het Zaailand regelmatig danseressen en soubrettes lieten optreden. Bovendien was dansen ook hier sterk in de mode gekomen en zorgde deze rage vooral in het weekend voor een toename van het aantal dansmogelijkheden. Bovendien bood Cabaret-Dancing De Oldehove, naast het dansen, nu ook iedere avond nog het optreden van artiesten. Al deze zaken trokken hun pu bliek toch min of meer uit dezelfde bevol kingsgroepen. In februari 1925 adverteerde Carels, dat er voortaan weliswaar iedere avond cabaret dansant zou zijn, maar dat de speciale attrac ties zouden blijven komen, zoals het uit zeven personen bestaande Capé Ballet. Onder lei ding van Lisa Capé bracht dit ensemble twee weken lang een programma vol internationale dansen en als solonummers uitgevoerde dansfantasieën. Nadat tijdens de kermis de vijftoppige dansgroep The Rivas iedere avond een schitterend staaltje van nationale dans kunst had opgevoerd, stond in september het Capé Ballet opnieuw op de planken in Grand Gala. Weer werd het gezelschap geprolongeerd en dus adverteerde Carels op zijn gebruikelijke wijze: 'Alle Buren, Burgers en Buitenlui... naar Grand Gala. Aanvang precies als het begint!'. In januari 1926 kwam, toch nog onver wachts, een einde aan het Cabaret Grand Gala en stond het pand in de Korfmakersstraat te koop of te huur. De familie Carels vertrok uit Leeuwarden, keerde terug naar de Randstad en vestigde zich in Zandvoort, waar ze een pen sion had. In 1934 overleed mevrouw Carels en drie jaar later Carels zelf. Orkestleider en barpianist David Carels zette zijn muzikale loopbaan voort als leider en pianist van zijn eigen Lloyd Stars aan boord van de schepen van de Rotter- damsche Lloyd. Daar verzorgde hij tijdens de lange reizen naar het toenmalige Neder- landsch-Indië de dans- en amusementsmu ziek. In 1935 kwam hij nog eenmaal terug in Leeuwarden en trad daar twee dagen lang op in Hotel Spoorzicht, waar hij als gast op 5 en 6 juli nog eenmaal zijn vroegere repertoire speelde naast de Leeuwarder band The Rhythm Kings. Eenmaal aan wal in Indië trad hij ook daar met zijn band op, ondermeer in Soerabaja, waar hij in maart 1940 nog met zijn Lloyd Stars in de Piccolo Club de nieuwste Hol landse schlagers liet horen. In maart 1941 de monstreerde hij daar in Cabaret Tabarin een nieuw instrument, de 'Solo Fox', waarmee hij het geluid kan laten horen van een saxofoon, een viool en allerlei andere instrumenten. 'Zo kan men een indruk krijgen van de merkwaar dige vooruitgang van de muziektechniek in Amerika', meldde een advertentie in de lokale krant. Bovendien zong hij de nieuwste Ameri kaanse hits. Vanaf augustus speelde hij weer in deze zaak met een geheel Hollands orkest. Tijdens de oorlogsjaren werd hij door de Japanners geïnterneerd. Na de oorlog trad David Carels ondermeer op in de Militaire Sociëteit en ver zorgde daarnaast de dansmuziek in de garni zoenskantine. Vanaf 1951 werkte hij voornamelijk nog als barpianist, aanvankelijk in de Savoy Bar van het Homann Hotel en later vanaf mei 1954 tot zeker juli 1957 in de bar van Grand Hotel Preanger. Daarnaast gaf hij les als gediplomeerd leraar voor piano en accordeon en adverteerde hij soms in de Preanger Bode met 'Engageert Dé Carels voor al uw feesten'. In 1961 keerde hij tenslotte naar Amsterdam terug, maar vertrok vandaar naar Noorwegen, waar hij opnieuw als pianist in restaurants op trad. Jaren later kwam hij toch weer naar ons land terug waar hij in 1972 in Rotterdam over leed.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2017 | | pagina 27