Een derde jeugdfoto van Greetje Zelle (1876-1917) Leov&r^ LA.il Evert Kramer Van Greetje Zelle kenden we tot nu slechts twee jeugdfoto's: de vroegste, op een bok kenwagen, haar trotse vader voldaan toe kijkend, en rond haar vijftiende op een groeps- of klassenfoto toen ze op de mms zat. Maar enige tijd geleden dook een image op, te dateren tussen beide boven genoemde leeftijden in. Langs de randen is de originele foto, daterend uit circa 1885 en bedoeld voor een latere kopieserie in een tijdschrift omstreeks 1910, bijge werkt, waarschijnlijk wegens sleetsheid. We mogen haar op deze foto een jaar of negen a tien schatten. Waarom denken we dat ze het is? Het betreft foto nummer 8 uit een serie van acht stuks.* De tweede foto daaruit - nummer 5 - is 100% zeker de latere Mata Hari, vandaar dat ik geen dwingende reden zie om te twijfelen aan toeschrijving van deze fotografische voorstelling aan het jonge meisje Greetje. Haar rok is volgens mevrouw G. Arnolli (conservator mode textiel van het Fries Museum) te kort. Ze draagt volgens deze des kundige een schortjurk over haar jurk, zon der modekenmerken. Donkere kousen werden volgens haar algemeen gedragen, destijds standaard dracht voor meisjes. Haar schoeisel lijkt op een soort zomer schoenen. De grote hoedendoos zou volgens Arnolli kunnen wijzen naar de enorme hoe den die rond 1885 ook al voorkwamen. Overi gens, haar vader was destijds hoeden- en pettenverkoper in de stad. Beschrijving uiterlijk: donker haar, een donkere blik, enigszins aftangende mond hoeken (ook op de eerder al genoemde, wat latere groepsfoto herkenbaar) en zware wenk brauwen, én een wat gedrongen neusje waar bij ook op latere foto's de neusgaten zichtbaar Foto nummer 5 uit een serie van 8, waarop met 100% zekerheid de latere Mata Hari staat afgebeeld zijn. Ook haar rechte benen en wat grove handen stemmen overeen met latere afteel- dingen van haar. Meting van de stand van de ogen ten opzichte van neus en lippen, dit in vergelijking tot latere opnames van haar, bie den houvast, maar dit ligt meer op het terrein van de forensische gelaatkunde. Een opname en profil was geschikter geweest voor verge lijking met het oog op de stand van de oren ten opzichte van de neus en kin, en voor de vorm van het voorhoofd. Haar blik en entourage overtuigen mij ook. Het was volgens leeftijdgenootjes (volgens haar biograaf, journalist H.W. Keikes in Het meisje Mata Hari, 1974)) een verwend meisje, oogappel van haar vader, vaak in mooie kleer tjes op straat, die zo te zien perplex stond toen een fotograaf haar kiekte in deze toe stand van boodschappenmeisje. Is dit het moment van naderend onheil rond het fail lissement van vader, waardoor personeel in schakelen van buiten schaars goed werd in dit voorheen welvarende gezin? Een match voor het pand met een bepleis terde voorgevel op de achtergrond is nog niet gevonden, maar dat kan inmiddels zijn ver dwenen wegens sloop. Een mooie opdracht aan de lezer om dit alsnog te traceren in de oude binnenstad ergens rondom de Grote Kerkstraat, daar waar ze het langst met haar ouders en jongere broertjes woonde. Een goede hint vormen zeker ook de veldkeitjes in de bestrating van toen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2017 | | pagina 28