1 li 15 Voorstreek 15, een voorbeeld van vjf eeuwen wonen en werken in de binnenstad Het lager onderwjs in Leeuwarden tijdens de bezetting Een derde jeugdfoto van Greetje Zelle (1876-1917) L C 0Va'r9i a. f. Het kenmerk van historische binnensteden als die van Leeuwarden is de eeuwenoude combina tie van wonen en werken. Deze gold in het verle den weliswaar sterker, maar ook nu zijn er in het centrum tal van voorbeelden van dit samengaan. Daarbij zijn panden regelmatig aangepast aan de ruimtelijke eisen van de onderneming. Jeroen Bron schrijft over de historie van het pand Voorstreek 15 met de nadruk op de vraag: wie woonden hier, welk beroep oefende men uit en welke aanpassingen vroeg dit van de woning? Hij gaat daarbij van het heden terug naar het ver leden en kon deels nog dankbaar putten uit de herinneringen van vroegere bewoners. Verder raadpleegde hij historische bronnen en het digi tale archief van de Leeuwarder Courant, met als beperking dat de vroegste geschiedenis enigszins fragmentarisch is. In zijn boek Rijkscommissariaat Nederland uit 1969 schrijft Konrad Kwiet: 'De Tweede Wereldoorlog kenmerkt zich door z'n ideologisch karakter. Een strijd tussen levensbeschouwingen, uitgevoerd met militaire middelen. De bezetting van Neder land bleef dan ook niet beperkt tot het onder con trole houden van een land, maar richtte zich op een volledige nazificatie van de bevolking om die tenslotte in te voegen in de Duitsch-Germaansche gemeenschap.' De Rijkscommissaris had het idee, dat een ieder die werkelijk grondig kennis maakte met het nationaalsocialisme er ook in ging gelo ven. Daarom werd geprobeerd om alle activiteiten in de samenleving te concentreren in zoge naamde fronten en gilden. In het artikel wordt echter aangetoond, dat die opzet is mislukt. Van Greetje Zelle kenden we tot nu slechts twee jeugdfoto's: de vroegste, op een bokkenwagen, haar trotse vader voldaan toekijkend, en rond haar vijftiende op een groeps- of klassenfoto toen ze op de mms zat. Maar enige tijd geleden doken twee foto's op, te dateren tussen beide bovenge noemde leeftijden in. De eigenaar kocht beide af beeldingen rond 2002 via veilingsite Delcampe. De man die ze hem verkocht vertelde, dat zijn broer ze op een markt ergens in de Pyreneeën had gevonden. Volgens hem waren het de originele bijlagen uit een Frans tijdschrift uit de tijd dat Mata Hari furore maakte in Parijs. Maar de grote vraag is: waar werd de foto in Leeuwarden ge maakt? Of is het toch niet Greetje Zelle?

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2017 | | pagina 3